/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
Umættet kulhydrat
Fra : jedi_bjerre
Vist : 771 gange
100 point
Dato : 03-06-07 19:34

Nogen der kan forklare mig hvad dette er, kan ikke finde det nogen steder

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 03-06-07 20:19

Du kan læse om det her: http://bevaegdignu.com/?id=27

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 03-06-07 20:34
Kommentar
Fra : beckski

Dato : 03-06-07 20:52

det har intet med kulhydrater at gøre...
Det handler om hvilke bindinger vi i tarmen kan knække.
Cellulose (fibre) kan vi ikke fordøje f.eks.
hvorimod hvedemel kan nedbrydes let ...

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 100 point
Dato : 04-06-07 02:01

Jeg har tænkt over kemien og mener at umættet kulhydrat er noget vrøvl.

I kulhydraterne er ilt brint forholdet som i vand- deraf navnet. Hvis man indførte en dobbeltbinding i et ellers identisk stof, vil der være to brint mindre , og det er så ikke mere en kulhydrat.

Kommentar
Fra : jedi_bjerre

Dato : 04-06-07 21:32

Ja det er netop kemisk set, og jeg kunne netop ikke finde det nogen andre steder. Det er et "check-spørgsmål" som vores lærer har givet os. Det undrede mig meget da hverken google eller mine bøger havde et svar på det.

Hmm hva fanden gør man så...lader indlægget være ubesvaret i et stykke tid endnu i tilfælde af nogen kan svare på det

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 04-06-07 22:20

Jeg synes da netdoktoren svarer på det i mit link?

Kommentar
Fra : jedi_bjerre

Dato : 05-06-07 18:31

Den omtaler kun umættet fedt, ikke umættet kulhydrat

Kommentar
Fra : jedi_bjerre

Dato : 06-06-07 12:16

har lige fået af vide at jeg ikke skal op i kemi alligevel, så jeg godtager transors svar

Godkendelse af svar
Fra : jedi_bjerre

Dato : 06-06-07 12:17

Tak for svaret transor.

Kommentar
Fra : Kemi01

Dato : 24-05-08 20:52

umættet betyder, at der er dobbeltbindinger i.

Kommentar
Fra : JHNormand

Dato : 04-05-10 22:48

Kulhydrat indeholder kul og brint. Alkaner er mættede kulhydrater, de indeholder kun
enkeltbindinger mellem kul og brint. Hvorimod umættede kulhydrater indeholder dobbelt- eller
3-dobbelte bindinger Alkener = dobbeltbindinger og alkyner = trippel-bindinger (som f.ek. acetylen C2H2).