/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
image af hele harddisken(boot)
Fra : hubi
Vist : 772 gange
100 point
Dato : 29-05-07 16:51

hey jeg har overvejet at tage et image af hele min harddisk og når jeg så formaterer, så er det bare at læse den imagefil ind og så står computeren som ny...
jeg skal helst kunne boote op på cd'en og ikke være afhængig af at der skal installeres et program for at kunne lægge den imagefil ind

på forhånd tak

//jesper

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 29-05-07 17:20

Hvis du laver et image, som den ser ud i dag, så er det jo som den ser i dag, og ikke som en ny PC. Alt det "skrammel", der måtte være kommet ind er jo på dit image, kommer derfor med "tilbage".

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-05-07 17:57

Citat
jeg skal helst kunne boote op på cd'en og ikke være afhængig af at der skal installeres et program for at kunne lægge den imagefil ind

DET kan du ikke.....

Du er jo nødt til at have det program der skal "læse" imagefilen....

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 29-05-07 19:17

Ja det kan du godt - det gør jeg nemlig en gang i mellem.
Jeg bruger diskettedrev og ekstern harddisk til at gemme image og til at hente.
Mit program hedder Drive Image.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-05-07 19:40

Citat
og ikke være afhængig af at der skal installeres

Citat
Ja det kan du godt

Citat
Mit program hedder Drive Image

Modsiger du ikke dig selv lidt

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 29-05-07 23:17

Hvem taler du til Refi.

Jeg har brugt Drive Image i mange år som backup.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 29-05-07 23:23

Hvis man tager et image af det man har i dag, og formatterer sin HD, og kører det image tilbage, så er situationen jo, som den var før, og hvad har man så opnået?

Absolut ingenting.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 29-05-07 23:33

Men idéen med at lave et image i dag, er at hvis der går kludder i styresystemet, så har man en kopi liggende af systemet, da det var ok.
Efterhånden laves der flere image med dato, så man det nyeste liggende.
Man formaterer ikke harddisken, men lægger bare image ind. Drive Image sletter selv det ødelagte styresystem.
Min comp 3 Ghz 2 GB ram bruger ca. 5-6 min til at lave et image. Og ca. 9-10 min til at lægge tilbage. Det er omkring 5 GB men mine filer ligger også på en anden partition.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-05-07 23:47

Spørgsmålet gik på at lave det UDEN at installere program....

Du (e.c) svarede JA det kan man...

Derefter nævnte du programmet

Altså skal der jo installeres et program.... det var det jeg kommenterede

Så bliver harddisken formateret INDEN - er du altså nødt til at have programmet....

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 29-05-07 23:56

Nej nej nej......................der skal ikke installeres program.

Drive Image kører fra disketter - eller som her hos mig via en hande harddisk (hurtigst)

hubi > hvis du vil have nærmere forklaring så sig til.

Hvis nogen vil diskutere rigtiheden af det gammelkendte program.................opret en tråd om det.

Kommentar
Fra : 75653

Dato : 30-05-07 07:48

Problemet med drive image er at det koster penge.... Men ja det kan køre fra diskette / cd
Personlig benytter jeg Norton ghost, en 2003 udgave er at finde på Qxl http://my.qxl.dk/accdb/viewItem.asp?IDI=508893306 til 100 penge...

Norton tilbyder selv at oprette enten cd eller diskette til at boote fra.

Jeg har lavet en skive der gør at jeg kan oprette / gendande images automatiskved klik på et par knapper.

/Rex

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 30-05-07 11:49

Hej 75653
Ditto her! jeg har også et Ghost-image af mit C-drev liggende på DVD-Skiver. Så er det dejlig nemt, hvis noget går i udu. Jeg tør slet ikke tænke på at skulle formatere og installere samtlige programmer igen. Det er mindst en hel weekends arbejde (har ca. 20 GB på C drevet, kun programmer).

Kommentar
Fra : hubi

Dato : 30-05-07 13:06

hey igen tak for alle svarene hehe ka sq godt være jeg ik har forklaret mig helt okay men det jeg mente var selvfølgelig at formaterer min computer lægge samtlige programmer ind og opdaterer mit windows og derefter tage et image af mit c drev for så senere hen at kunne lægge det image ind hvis jeg har lyst til en ren pc... men samtidig spurgte jeg også efter om der er et program der kan lave en bootable dvd med det image jeg har taget af mit c drev så jeg har mit image og ligge på en dvd og bare sætter den i computeren og starter op på den hvor efter den så begynder at lægge det image ind... det er lidt svært at forklare når man er ny på området

men kan drive image eller norton ghost brænde en dvd med mit image i jeg bare sætter i computeren og så lægger den det image ind

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-05-07 13:28

Altså en slags "rescueDVD" ?????

Kommentar
Fra : 75653

Dato : 31-05-07 17:39

Øhh ja og nej.
Jeg tør dog ikke svare for den sidste nye Norton/driveimage (en og samme nu)

Men ellers kan programmerne ikke brænde imaget ned og gøre det bootable, men de kan hjælpe dig på vej, ved at oprette en diskette, som du så kan bruge til at oprette en bootcd/dvd i div. brænder programmer, ved så at modificere disketten med lidt choice og -clone,mode=pload,src=%CD%:Gendan.Img:1,dst=1:1 -batch
så kan du lave en nåsten fulautomatisk dvd...

Ellers bare sig til så skal jeg nok hjælpe dig på vej

/Rex

Kommentar
Fra : hubi

Dato : 01-06-07 11:45

ja præcis en rescueDVD

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 01-06-07 11:52

Halløjsa
Når du har formateret og geninstalleret alt hvad du vil. Installerer du Norton Ghost, laver et image og vælger CD/DVD drevet, og brænder et image. Den første CD/DVD, bliver automatisk lavet bootbar, i hvert fald i Norton 2003. Hvis ikke andet kan du boote maskinen med den originale Ghost installations-CD. Det står der i hert fald i vejledningen.

Kommentar
Fra : 75653

Dato : 01-06-07 16:49

Citat
Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 01-06-07 11:52
Halløjsa
Når du har formateret og geninstalleret alt hvad du vil. Installerer du Norton Ghost, laver et image og vælger CD/DVD drevet, og brænder et image. Den første CD/DVD, bliver automatisk lavet bootbar, i hvert fald i Norton 2003. Hvis ikke andet kan du boote maskinen med den originale Ghost installations-CD. Det står der i hert fald i vejledningen.

Dette kræver at norton bliver installeret, og det er jo lige det at hubi ikke vil

Men det er muligt at "hive" ghost.exe samt bootdisketten ud af cd'en og den vej stadig væk oprette en bootable dvd

/Rex

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 06-06-07 00:35

Ja og så? Hvad skulle problemet være i at installere Norton, lave et sæt boot disketter/CD og så afinstallere Norton? Hvis ikke man vil hjælpes er det jo ikke nemt vel.
Der er svaret mere end tilstrækkelig på dette spørgsmål. Så goodby. Jeg gider i hvert fald ikke spilde mere tid på denne tråd.

Kommentar
Fra : 75653

Dato : 06-06-07 05:16

Citat
Ja og så? Hvad skulle problemet være i at installere Norton, lave et sæt boot disketter/CD og så afinstallere Norton? Hvis ikke man vil hjælpes er det jo ikke nemt vel.
Der er svaret mere end tilstrækkelig på dette spørgsmål. Så goodby. Jeg gider i hvert fald ikke spilde mere tid på denne tråd. [Rækker Tunge] [Djævel] [Sur]

Hubi skriver at der ikke er ønske om at skulle installere, program for at løse opgaven....

Jeg er bange for at det er min skyld at dette Q stadig hænger, da jeg har lovet at lave en menu til hubi der kan benyttes med Ghost, og som gør det muligt at oprette/gendande images direkte fra dvd...

Men da min tid pt. er temmelig begrænset så ............

/Rex

Accepteret svar
Fra : yesboss

Modtaget 100 point
Dato : 26-06-07 15:09

Med drive image kan man sætte den til automatisk at boote hver gang, så når ungerne har været inde at pille ved skærmopsætning, resetter programmet ved næste genstart??

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-06-07 15:14

Hvad har det med sagen at gøre ????

Godkendelse af svar
Fra : hubi

Dato : 11-07-07 01:44

Tak for svaret yesboss.