/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
Furuno GP-30 til PC
Fra : johnschroederhansen
Vist : 1117 gange
300 point
Dato : 28-05-07 21:07

Hej
jeg har en Furuno GP30 som skulle kunne overføre data til pc og omvendt, jeg har downloadet et lille program (GPx 3 ) som Furuno anbefaler. De vil bare ikke give support på det på det. jeg har prøvet at forbinde det til seriel port og til usb med en adapter. men der er overhoved ikke nogen forbindelse. Min nabo i havnen har samme problem. Er der nogen der kender problemet eller retter løsningen.
med venlig hilsen John

Kommentar
Fra : johnschroederhansen

Dato : 28-05-07 21:21

hej igen
jeg fik ikke skrevet at gps´en skriver " set pc port to 4800 8bit, p-n,s1,xon/off." der er det jeg går kold ! jeg ved ikke hvordan jeg kommer til den port ?
mvh. John

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 28-05-07 22:55

Er du sikker på at GPS'en er soml RS-232 udgang ???? (nogle kan også køre RS-422)
Har du checket at stikkene er monteret korrekt ??? Husk at ben 2 & 3 skal byttes i den ene ende

Blot et par foreslag

MVH

Accepteret svar
Fra : f.elsborg

Modtaget 300 point
Dato : 28-05-07 23:04

Hej
Jeg kender intet til din gps, Men det du skriver i dit 2. indlæg ligner de indstillinger man foretog på com-portene i "de gode gamle dage", da kommunikation mellem pc-ere foregik via et modem tilsluttet com2 (com1 blev som regel brugt af musen).
Mon ikke du skal prøve at foretage de ændringer du beskriver, på den com-port du har tilsluttet gps'en på. Du finder porten på et windows system under "enhedshåndtering", under "Porte". Du kan så højreklikke på pårten, og vælge "egenskaber". Der burde her være mulighed for at finde de ting du skal ændre. Der står muligvis noget i forvejen, der minder om de du beskriver.

Vh.
Finn

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 29-05-07 07:14

Du kan også prøve at fremskaffe et testprogram. Dette kan læse hvad der kommer ind på PC'en gennem COM porten. Hvis alting er rigtigt, vil der komme nye linier på skærmen hele tiden, der feks ser således ud:

$GPXXX xxxxxxx,xxxxxxxx,xxxx,xxx,xxxxxx,
$GPXXX xx,xx,xxxxxx,xxxxxx,xxxxxxxxx,xx,

Der er flere programmer der kan klare dette, og hvor man kan sætte indstilningerne på COM porten lige som man vil.

Programmet fulgte feks med windows 3.x og hedder Hyper terminal. Man kan blot kopiere programmet fra WIN 3.x og over i en nyere version (hvis du kan finde en der har en WIN 3.x)
Der findes også en der hedder PCOMM (Fra et andet firma) Ja der findes vist mange programmer, men de to nævnte er dem jeg kender.

MVH

Kommentar
Fra : johnschroederhansen

Dato : 29-05-07 12:14

Tak for forslagene, jeg tror mest på Finn´s, jeg kan bare ikke finde et Windows system med enhedshåndtering. Jeg har været inde i stifinder og lede igen og igen.
mvh. John

Godkendelse af svar
Fra : johnschroederhansen

Dato : 31-05-07 20:44

Tak for svaret f.elsborg.

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 31-05-07 21:29

Selv tak.
Du skal ikke bruge stifinder.

Enhedshåndtering finder du på en maskine der har Windovs XP som operativsystem ved at logge på som systemadministrator. Så skal du trykke på "Start", derefter på "Indstillinger", så på "kontrolpanel" og sidst på "System". Så åbner der et vindue der hedder "Egenskaber for system". Her kan du vælge fanebladet "Hardware". Der finder du en knap, der hedder "Enhedshåndtering". Når du trykker på denne knap, kommer der et vindue, der hedder "Enhedshåndtering". Her står alle de dimser, der er i din maskine. Et sted i rækken, bør du kunne finde "Porte". Hvis du dobbelt klikker på den, kommer dine com og Lpt porte frem. Du kan så højreklikke på den port du har tilsluttet din GPS på. Vælg derefter "Egenskaber" for porten. Her burde du kunne finde de indstillinger du skal ændre. Hvis du ikke kan finde nogen porte i vinduet "Enhedshåndtering", kan det være fordi de er de-aktiverede i maskinens BIOS, og så er det en lidt mere besværlig procedure at få rettet op på, medmindre du ved, hvilken bios din maskine har.
Hvis dit system ikke er et Windows XP, er fremgangs måden noget lignende det jeg har beskrevet ovenfor, blot er der (så vidt jeg husker) ikke så mange mellemtrin, på de tidligere udgaver af windows, ligesom der ikke er noget der hedder systemadministrator. Alle brugere havde fuld adgang til at "lægge" maskinen ned. ( - Det har jeg selv prøvet nogen gange eftrhånden )

Jeg håber, at du liv i kommunikationen mellem PC og GPS

Vi ses måske på vandet en dag.

Vh
Finn