/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Andet uddannelse / Spørgsmål
10  granner01 525
Idræt i gamle dage
Fra : Broderpivert
Vist : 1634 gange
50 point
Dato : 28-05-07 20:58

Nogle der kan sige mig hvordan idræten i gamle dage udskiller sig fra idræten idag. Vil meget gerne have nogle kildehenvisninger!

På forhånd tak

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 28-05-07 21:20

De havde ikke doping.

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 50 point
Dato : 28-05-07 22:14
Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-05-07 23:09

Hvad er 'gamle dage' ???

Græsk oldtid?

Vikingetiden?

1700 tallet?

Mellemkrigstiden?

..og hvor?

I Japan?

Kina?

Grønland?

Inkariget?

England?

Danmark?

Her lidt fra da 'farfar' var dreng:

http://www.lets-tri.eu/2007/02/12/kaptajn-jespersen-forud-for-sin-tid/

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : Broderpivert

Dato : 28-05-07 23:11

Tak for svaret Nordsted1.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 29-05-07 07:18

Teil:

Du kan den onde hyleme tro de havde doping, det var bare ikke ulovligt.

Eksempelvis gennemførte cykelrytterne i 1920'erne Tour de France på en cosktail af heroin, kokain og stryknin, samt Whiskey eller cognac

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 29-05-07 08:59

Kortoververden -> Du glemte Koffein, absinth, rødvin og øl

Inkaerne brugte at tygge coka blade under deres løb og deres boldspil, hvoraf der var 2 typer:

Et holdspilspil hvor en rund sten skulle kastes gennem en ring monteret lodret højt oppe på en mur, samt at andet boldspil med en tung massiv bold af gummi, som man sparkede til ...med låret!

Jeg kan desværre ikke huske hvad disse pre-colombianske spil hedder.

..og så har jeg stadig svært ved at se, at forrige århundrede skulle være 'gamle dage'

Der er faktisk ikke engang gået 100 år siden 1920'erne. Der lever stadig mennesker, som var født dengang! Det vil nok føles det lidt underligt for vedkommende, hvis man sagde til en 90 årig:

Du er født i gamle dage!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 29-05-07 09:06

Nåeh ja.. og Japanerne har dyrket Sumo-brydning i århundreder.

Grækerne og tyrkerne havde brydekampe, hvor man var indsmurt i olie. Denne form for brydning dyrkes stadig visse steder i tyrkiet.

Løb og diskoskast er også oldgræske dicipliner.

Romerne havde forskellige former for kampsport som indvolverede våben.

Afrikanerne/Normaderne har i umindelige tider haft deres kamelløb.

Spanierne dyrkede hestesport.

Osv. osv.

Jeg tvivler på at man får særligt høje karaktere for opgaven, hvis ikke man nævner en stribe af disse sportsgrene fra oldtiden.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 29-05-07 09:10

Målskydning med bue og pil har været populær i mange lande ...england eksempelvis.

I grønland findes flere ældre former for 'trækken krog' og præcisions kast med spyd, samt brydning.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 29-05-07 09:11

..og kap-roning i konebåd og kajak.

</MOLOKYLE>