/ Forside/ Karriere / Job / Andet job / Spørgsmål
10  jakjoe 380
Ingen kontrakt.
Fra : dordi
Vist : 2467 gange
100 point
Dato : 28-05-07 16:14

Jeg er ude i en sag nu sammen med min fagforening.
jeg har været ansat i ca 1 år nu, og er blevet fyret, dog har jeg ingen kontrakt.
Min fagforeningen har sendt en bøde afsted til firmaet, pga manglende kontrakt, den skulle være faldet efter 1 mdr.
Men hvem får pengene?
Mig, fagforeningen eller staten?

Accepteret svar
Fra : Kortoververden

Modtaget 110 point
Dato : 28-05-07 16:26

En bøde vil tilgå den udstedende myndighed, du har krav på din løn og hvis du har fet den er bøden et mellemværende der ikke kommer dig ved

Kommentar
Fra : dordi

Dato : 28-05-07 16:29

Øv, havde lige et håb om det var mig selv der blev så meget rigere

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 28-05-07 16:33

Hejsa
Det kan vel også være ligegyldigt... det er ikke dig der får pengene
Hvis man kigger lidt på andre "sager", så vil jeg mene, at bøden tilfalder din fagforening og eller arbejdsretten... se eksempel (nederst på siden), men det er dog en lidt anden sag:
http://www.arbejdsretten.dk/ARSager/2004089.htm

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 28-05-07 16:37

Kontrakt er nok ikke det rigtige ord.
Ansættelsesaftale er nok det rigtige. skal falde inden for 30 dage fra forholdets start.
Den har du ikke fået og der kommer fagforeningen ind i spillet, de kan ikke give bøder, det gør de arbejdsretlige myndigheder.
En arbejdsgiver behøver ikke nogen egentlig grund for at fyre dig, blot han giver dig den løn der svarer til et opsigelsesvarsel for timelønnede, du kan nok ikke bevise at du er funktionærligende ansat da du ikke har en aftale på tryk.
Du skal have det der svarer til 14 dages løn som er opsigelsesvarslet efter 9 måneders ansættelse.
+ - den nye overenskomst. aalt dette ved din fagforening, hvis den da ikke er gul, så er der ingen der ved hvad den ved

Kommentar
Fra : dordi

Dato : 28-05-07 16:39

Jeg er funktionær...

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 28-05-07 16:42

Hvis du er funktionær skal du have 3 måneders løn uden tillæg.

Kommentar
Fra : dordi

Dato : 28-05-07 16:44

Ja ja alt det ved jeg godt.... Men min fagforeningen har sendt en bøde ud, på mange penge, så var bare nysgerrig hvem der egentligt får pengene, har nemlig ikke fået spurgt fagforeningen.

men tænkte, hey, det ved de da herinde på kandu.dk

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 28-05-07 16:54

Hvis det er et lærlingeforhold, så er det nok staten der får pengene. lærlingeloven, ferieloven er love der er vedtaget i folketinget, de administreres af fagforeningen, men det ændrer ikke ved at det hører under alm. dansk lovgivning.
Er det en alm. overenskomsmæssig ansættelse, så er det nok fagforeningen der stryger kassen

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-05-07 17:18

dordi

http://www.kandu.dk/userhist.aspx?uid=18604

Citat
Øv, havde lige et håb om det var mig selv der blev så meget rigere

Hvis det stadig er din tur til Spanien, det drejer sig om, så må du selv tjene dine penge til det ophold.

En anden gang, så stol ikke på en arbejdsgiver, der ikke skriver under på en kontrakt.

Men for lige at vende tilbage til dette spørgsmål

Citat
Min fagforeningen har sendt en bøde afsted til firmaet, pga manglende kontrakt, den skulle være faldet efter 1 mdr.

Du har været der i 1 år, men har du først nu, da du er blevet fyret kontaktet din fagforening ?

Du får ikke pengene, men hvorfor er du blevet fyret !!!!

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 28-05-07 17:21

1. Du får ikke noget, med mindre firmaet skylder dig løn, ferie osv. (altså skylder dig penge).
2. Bøde: Går til din fagforening.
3. Sagsomkostninger: Går til Arbejdsretten.
Du kan gennemse... og søge på sager her:
http://www.arbejdsretten.dk/default.htm

Kommentar
Fra : dordi

Dato : 28-05-07 17:22

Hallo ans.... Nu regner jeg med jeg kan spørge om andet herinde end lige Spanien. Og Spanien er faldet på plads, og ikke noget du skal drages ind i mere!!!!!

Og har jeg nogensteder skrevet at jeg ikke har haft snakket med min fagforening i det år?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-05-07 17:34

Beklager hvis jeg har misforstået dit skrevne.

Blev du først fyret, da din fagforening gjorde opmærksom på, at du ikke havde en ansættelseskontrakt?

Hvis du har fået din løn, så har du ikke noget til gode. Men med hvor kort varsel blev du fyret?

Kommentar
Fra : dordi

Dato : 28-05-07 17:39

Jeg blev opsagt som jeg skulle, inden for funktionærloven, ingen problemer der....
opsigelsen på sort/hvid er vist bare pænt "ulovlig", da der ikke er nogen papir på sort/hvid på at jeg er ansat.....

Det var nu bare pengespørgsmålet hvem der fik dem.
Men kan forstå herinde at det ikke er mig, og det er også helt fint, staten og fagforeningen skal jo også tjene deres løn på en eller anden måde

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-05-07 17:52

Citat
da der ikke er nogen papir på sort/hvid på at jeg er ansat.....

Lidt papir er der vel på det, de har jo udbetalt din løn, det kan de/du vel bevise.

Du får ikke pengene (bøden) udbetalt. Men havde der nu været en kontrakt, så havde du jo ikke fået noget ud af det, hvis firmaet har overholdt opsigelsesvarslet.

Men du har vel opgivet til skattevæsenet, hvor du har tjent dine penge. Hvis firmaet ikke har opgivet til skattevæsenet hvem de har udbetalt løn til, så kan der godt blive en større sag ud af det.

Men det finder din fagforening ud af.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 28-05-07 17:56

Med det vi betaler i kontingent har fagforeningen fået hvad den skal have.
A-kassen er staten og de skal nok klare dette afsnit da det virker som en forsikring.
Jeg gentager din fagforening kan ikke sende bøder ud!!
Et brud på overenskomsten - så som ingen ansættelsesaftale - er takseret til et eller andet fast beløb i følge overenskomsten, er din forhenværende arbejdsgiver ikke medloem af DA/DI vil der køre en voldgift.
De penge én af parterne bliver sat til at betale går til fagforeningen/DA hvilket er rimeligt da det også er én af dem der skal betale hvis de taber - du har ikke noget i klemme og kan ikke få tilkendt noget.

Godkendelse af svar
Fra : dordi

Dato : 28-05-07 19:00

Tak for svaret Kortoververden.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 28-05-07 22:41

Ansættelsesbevisloven http://147.29.40.91/_GETDOC_/ACCN/A20020069229 "Lov om arbejdsgiverens pligt til at underrette lønmodtageren om vilkårene for ansættelsesforholdet" angiver fristen til at være 4 uger - ikke 30 dage. Loven indeholder ingen straffebestemmelser (bøder), men har i § 6. "Hvis arbejdsgiveren ikke har overholdt sin oplysningspligt, kan lønmodtageren tilkendes en godtgørelse ved domstolene. Beskæftigelsesministeren fastsætter efter forhandling med arbejdsmarkedets parter regler om godtgørelsens størrelse."

Hvad der måtte være af overenskomstmæssige bestemmelser ved siden af, det ved jeg ikke.