/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
linse guide
Fra : twinkey
Vist : 1165 gange
100 point
Dato : 25-05-07 14:06

Hejsa

Jeg har en lille plan om at anskaffe mig et Canon 400D, og da det er mit første rigtige kamera, er jeg lidt i tvivel om hvilke linser der er til hvad, og hvilke der er gode at have, til lidt alsidig fotografering... udbuder er rimeligt stort syntes jeg

mvh twinkey

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 25-05-07 14:15

Hej Twinkey

Markedet er KÆMPE stort, og mange af objektiverne er skræddersyet til noget bestemt. Derfor kan det være lidt vanskeligt at guide dig frem til et fornuftigt køb. De fleste ender med at have minimum 3-4 forskellige objektiver

Har du gjort dig nogle tanker om hvad det er du fortrinsvist vil fotografere?

Vh Claus

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 25-05-07 14:18

Hvis der ikke kommer en forklaring om linser og brug af samme.

Så er her et godt fotoforum.
www.fotokritik.dk
Og det er ikke kun for eksperter.
I venstre side er der et forum
og der en kattegori som hedder linser

Accepteret svar
Fra : fluffyclaus

Modtaget 110 point
Dato : 25-05-07 14:30

Nu tog jeg måske lidt for meget, for givet

Jeg gik ud fra at vi talte om objektiver (monteres direkte på kamerahuset).

Linser monteres på objektivet og kan give farveeffekter, sortere UV-stråler fra, give polariseret lys osv.

Er det objektiver eller linser du er interesseret i?

Vh Claus

P.S. Fotokritik har problemer med servernedbrud i øjeblikket. Det ene øjeblik virker det, det næste ikke, og det har stået på i en måneds tid. Hvis du har brug for mere hjælp end vi kan give herinde så vil jeg anbefale http://www.fotostart.dk istedet. begge er udemærkede... jeg er selv aktiv begge steder

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 25-05-07 14:36

www.fotokritik.dk kører igen (lige nu altså)

Kommentar
Fra : transor

Dato : 25-05-07 20:26

Objektiver er linser. Navnet har de fra kikkertverdenen, hvor objektivet er den linse der afbileder objektet medens okularet ( okulus = øje) er den linse man sætter foran øjet.

Spejlreflekskameraer er i øvrigt optisk set opbygger som en prismekikkert.

Der er et stort udvalg af objektiver, så man ( hvis man har råd og vil slæbe så meget med) kan vælge den optimale .
Man må huske at linser altid er konstrueret ud fra et kompromis mellem forskellige egenskaber.
Hvis man prøver at lave en , som kan det hele, ender man med en, der ikke er god til noget.

Specielt vil jeg advare mod zoomlinser med et stort spænd. 1: 3 på brændvidden burde være det maksimale. Ellers bliver afbildningen så dårlig at det er spild med det gode kamerahus.

En moderat vidvinkel ( svarende til ca 35 mm ved traditionel 35mm film) kan bruges til det meste, sammen med billedbehandling på computeren.

En ekstra med ca 4 gange så lang brændvidde til portræt , og natur er også godt.

En makrolinse bruges til blomster og bier, frimærker og sådan noget. Ikke alle har behov for sådan en.

Kommentar
Fra : wibbi

Dato : 25-05-07 23:42

Jeg synes nu stadig at linser er noget man spiser til eftermiddagskaffen!
Objektiver er det der giver store muligheder når man fotograferer med spejlrefleks. Men som tidligere sagt, så handler det om, for det første: hvad du vil fotografere. Og ikke mindst: hvor mange penge har du at kaste efter et objektiv. Du kan få ganske gode "kopi"objektiver, som tager ganske gode billeder, men ønsker du det sublime, så koster det kassen!
Hilsen Lillian

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 26-05-07 11:12

Et objektiv på 35 - 80 er faktisk ret alsidigt. og så kan du tillade dig at ryste lidt på hånden, uden at dine billeder bliver alt for rystede.

Kommentar
Fra : jensthybo

Dato : 28-05-07 18:29

Du skal først huske at dit cam. har en crop faktor på ca. 1,5. Dette gør at du skal gange objektivets mm med 1,5 så en 35mm bliver til en 52,5 mm.
Dette gør sig gældende hvis du køber brugte objektiver som var lavet til alm. film cam.
Der findes også nogle nye som er beregnet til den noget mindre ccd som sidder i dslr cam som 400D jo er.
Jeg vil anbefale dig at købe noget fra 28 mm til 300 mm altså indregnet cropfaktoren.
Så vil jeg anbefale dig at starte med noget brugt. Grunden til dette er et du hurtigt vil finde ud af at du får brug for nogle objektiver som er lysstærke. Dvs. at den største blændeåbning ligger på ca. 2,8. Dette er fordi de fleste objektiver skal et par blændetrin op inden de tegner helt skarpt.
Og så er det jo spild af penge og gå ud og købe nogle nye, og så sætte dem til salg sammen med alle de andre som har fundet ud af det samme
Der findes mange forskellige fabrikater, selvfølgelig Canon men der findes også nogel uorginale f.eks.: Sigma, Tokina og Tamron. Hvilke der er bedst er svært at sige, men kig på en sider der hedder www.fredmiranda.com her er der mange test af objektiver.
Held og lykke
/Jens

Kommentar
Fra : zaibotdk

Dato : 19-06-07 16:54

Fluffy> Du forveksler linser med filtre.

Linser og objektiver er 2 ord for samme ting.

Hvis vi holder os til 24x36 brændvidder, så vil jeg gå efter et 24-85mm obj - det er så lækkert med den ekstra vidvinkel. Skal dog være af en vis prisklasse for et ungå at hjørnerne runder svagt på billederne.
Derudover et 100-300mm til landskab mm.

Er det primært portræt du skal optage, så ville jeg nøjes med et 38-135mm el.lign.

Godkendelse af svar
Fra : twinkey

Dato : 19-06-07 18:45

Tak for svaret fluffyclaus. beklager den sene afslutning, troede egentlig jeg havede lukket sporgesmalet

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 19-06-07 19:25

Hey

Jeg havde egentligt også glemt alt om denne tråd

Håber du fandt ud af det?

Vh Fluffy

@ zaibotdk = Niks! Det hedder nu engang en forsatsLINSE, og ikke et forsatsfilter. At en forsatslinse så kan have forskellige filtereffekter som f.eks. diopter eller polarisation er en helt anden sag

Kommentar
Fra : zaibotdk

Dato : 19-06-07 19:35

Fluffy> Arhhh... den blir vi vist aldrig enig om :) Jeg har arbejdet i fotospecialbutik i 8 år, og hos diverse leverandører f.eks. er en linse nu engang det ord vi bruger om et objektiv.
Men skidt nu med det...

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 19-06-07 20:38

@zaibot. Der er jo heldigvis heller ingen der siger at vi skal være enige.

Jeg arbejder iøvrigt også selv i fotobranchen

At linse er blevet et populærord der bruges om objektiv er et udslag af at objektiv på Engelsk hedder Lens.

Prøv at følge mig her...

eksempel: Tokina AT-X 100 PRO D Macro, er et OBJEKTIV der består af 9 LINSE-elementer i 8 grupper.

Enkelt glas = linse
Grupper af linser = objektiv

Læs evt. her:

Optisk linse: http://da.wikipedia.org/wiki/Optisk_linse
Objektiv: http://da.wikipedia.org/wiki/Objektiv

Vh Fluffy