/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Skilsmisser / Spørgsmål
10  pifo 320
Skal jeg gå uden en krone?
Fra : kipumi
Vist : 1191 gange
100 point
Dato : 25-05-07 08:51

Sisuationen er følgende:
Købet hus sammen 1.3.2003, pris 800.000 kr, begge står på skødet, ikke gift, men samlevende med 2 "ægte børn". ( en lille "ruin" mellem Holbæk og Roskilde men i HT oprådet.) Huset er ved sidste vurdering blevet vurderet til kr. 900.000 - og det ved jeg slet ikke, om det kan sælges for, da det ikke er blevet vedligeholdt de 4 år. tværtimod. Men grunden er fin. Jeg har fået oplyst at jeg ved "skuilsmisse",ikke kan få nogen penge med, da det KUN er en eventuelt friværdi man deler. I realiteten kan han så sælge huset om et år, og hente alle pengene ind, kan det være ok og rigtigt i følge loven? Er der nogen der ved noget, da det haster... ellers blive jeg snydt(igen?)

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 25-05-07 09:32

Ved en bodeling gøres alting op, aktiver og passiver.

Om i er gift eller ej er for såvidt ligegyldigt da det sandsynligivs vurderes at i har levet sammen under ægteskabslignende forhold.

Såfremt der er friværdi i huset har du reelt krav på at din mand køber dig ud.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 25-05-07 09:43

Læs mere i brevkassen på: www.familieadvokaten.dk

Her er der spørgsmål og svar, på nogenlunde det du spørger om.

MVH

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-05-07 09:51

Citat
Om i er gift eller ej er for såvidt ligegyldigt da det sandsynligivs vurderes at i har levet sammen under ægteskabslignende forhold

Meget fejlagtig opfattelse af virkeligheden Når man ikke er gift har man ikke krav på så meget som en krone ved en bodeling, medmindre man kan dokumentere det er noget man selv ejer

Men nu ejer spørgeren jo så det halve af huset

Og:
Du kan jo ikke bare gå når det halve af huset står i dit navn, det vil være særdeles dumt, da partneren evt. kan lade det hele sejle, hus på tvangsauktion o.s.v........

Du hæfter nemlig stadig for huset når dit navn står på skødet , endda måske også for din partners del af udgifterne da i højst sandsynligvis hæfter solidarisk for hinanden, kreditorerne er sådan set ligeglade med, om afdragene kommer fra din eller din partners konto......både udgifter, evt. tab

Så hvis du skal gøre tingene rigtigt, og sådan at du skal helt ud af det forhold, er der to muligheder:
1 Din partner køber din halvdel af huset,
2 Eller I enes om at sælge huset

mvh dova

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 25-05-07 09:51

Jeg synes du skal spørge på www.retograad.dk
ret og råd er hurtige til at give advokatbistand på den måde - helt gratis.

Kommentar
Fra : kipumi

Dato : 25-05-07 10:20

Til Dova: Hvis han skal købe mig ud, er det så det halve af friværdien, alt f.ke.s 50.000 kr , resten altså de 800.000 kr en fællesgæld, og selv om han så kan sælge huset om ½ år og få 800.000 kr får jeg jo ingen andel af dem. Jeg er stadigvæk helt rund på gulvet??
Jeg synes det i denne situation er nemmest at overdrage ham huset, men hvis det er mange penge jeg mister.... så vil jeg jo ikke bare slette mig selv fra skødet.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-05-07 10:32

Det er da ligegyldigt om han får 800.000 om 1 år hvis der skyldes 800.000. Det giver 0....

Huset skal vurderes - derfra trækkes gælden - halvdelen af resten er det du kan få.....

Hvem der køber er egentlig underordnet - bortset fra at der kan spares lidt hvis "det bliver i familien"

Om huset om 10 år er 20 mill. værd har jo intet med din situation at gøre - det er kun et misundelsesproblem at du ikke selv købte det...

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 25-05-07 10:56

dova
Citat
begge står på skødet

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-05-07 12:44

Hvis han skal købe dig ud, skal huset vurderes.

Og det gæld der er i huset skal han jo overtage, og hvis vurderingsprisen er større end det beløb der er gæld for, skal du have det halve af det beløb.

Men I skal jo under alle omstændigheder have fat i en advokat, for der skal laves salgs/overdragelsespapirer, udfærdiges nyt skøde, aftales med kreditforening/pengeinstitut at han overtager gælden.

Indboet, ja der skal I selv se om I kan blive enige, men ellers er reglerne sådan, at hver især har ret til de ting vedkommende selv ejer (har bragt ind i forholdet.... eller hvis det er ting anskaffet i fællesskab, er det den der kan dokumentere at have betalt for tingene der er ejeren.

mvh dova

Kortoververden:

Citat
dova

Citat
begge står på skødet

Ja, det ved jeg, men derfor er det alligevel forkert at du skriver:
Citat
Om i er gift eller ej er for såvidt ligegyldigt da det sandsynligivs vurderes at i har levet sammen under ægteskabslignende forhold

For det er bestemt ikke ligegyldigt om de er gift eller ej....hvis f.eks. kipumi ikke havde stået på skødet og de skal gå fra hinanden, så havde hun ikke haft ret til en krone...om de så havde levet 50 år i et ægteskabslignende forhold.

Accepteret svar
Fra : henrikkrebs

Modtaget 100 point
Dato : 25-05-07 12:54

Begge står på skødet, og begge står sikkert også på gælden.

Hvis huset er 800.000 værd og gælden er 800.000, ja, så mister du intet ved at 'forære' ham din andel af huses hvis du også 'forærer' ham din andel af gælden. Det kræver selvfølgelig lige at kreditorerne accepterer at han alene hæfter for gælden. Det gør kreditforeningerne nok for de første 80% af husets værdi. Resten? Spørg dem.

Hvis huset er 900.000 værd og gælden er 800.000, ja, så kan det jo sælges for 900.000 og de 800.000 er I tvunget til at aflevere til kreditorerne. Der er altså en friværdi på 100.000 som er jeres fælles aktiv. Du kan 'forære' ham din del af hus og gæld mod at få din del af aktivet - 50.000 - i kontanter. Bagefter kan han jo sælge huset hvis han har lyst og stå med 100.000 i hånden. Når han fraregner de 50.000 han allerede har betalt dig, ja så står I igen lige med 50k til hver.

Dette er ikke andet end hvad der næsten allerede er skrevet. Måske hjælper det dog alligevel med at putte nogle andre ord på.

Hvis du har de 900.000 fra den offentlige vurdering, så vær opmærksom på at handelsværdierne som regel er højere end den offentlige vurdering. Det er handelsværdien der skal regnes med her.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-05-07 13:12

Citat
Hvis du har de 900.000 fra den offentlige vurdering, så vær opmærksom på at handelsværdierne som regel er højere end den offentlige vurdering

Desværre ikke hvis huset er så misligeholdt som spørger giver udtryk for......

Det kan hurtigt KOSTE penge at sælge det.....
Og så skal spørger OGSÅ betale....

Så er huset mindre værd end der skyldes ville jeg gladeligt forære min del væk mod at modparten overtog gælden...

Godkendelse af svar
Fra : kipumi

Dato : 25-05-07 17:39

Tak for svaret henrikkrebs J