/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
router, switch eller hub?
Fra : ÅrhusC
Vist : 1367 gange
50 point
Dato : 24-05-07 21:28

hej,

jeg er stødt ind i et lille problem:
Efter at jeg har fået en CC-forb med 20/1 Mbps kan min Grandstream GXP 2000 tlf med indbygget router ikke sende den fulde båndbredde videre til min Trendnet TEW 430 AP, men nøjes med at sende ca 1,3 Mbps videre og det er jo lidt irriterende. har kontaktet Grandstream, men den nuværende softwae understøtter ikke router support og de har ikke en software på vej som gør!
Derfor er jeg nu interesseret i en løsning hvor jeg sætter et apparat mellem mit modem (Zyxel 660R-D1), min tlf og mit AP (som ikke har RJ 45 udgange)
Kan en switch klare mosten eller skal jeg have en router?

Mvh Århus C

Kommentar
Fra : severino

Dato : 24-05-07 22:53

Som jeg læser din tekst, så sender du rent faktisk mere end din forbindelse er sat til. Du skriver du har 20/1 Mbps og sender 1,3 Mbps. Det er jo 0,3 Mbps mere end du har i upload.
Hvad mere kan du forlange ???

Kommentar
Fra : ÅrhusC

Dato : 25-05-07 07:34

ok - en vist lige præciceres - min tlf sender 1,3 videre til mit AP - altså i download. I upload har jeg ca 750 Kbps.

VH

Kommentar
Fra : severino

Dato : 25-05-07 18:59

Jeg formoder at du har din forbindelse via et telefonkabel.
Her har afstanden og kobberkvaliteten en stor indflydelse for hvor høj hastighed du kan opnå.

Kommentar
Fra : ÅrhusC

Dato : 26-05-07 10:22

Min hastighed er go nok, når jeg forbinder min pc direkte til CC routeren - selvom jeg er lovet op til 20/1 Mbps har jeg i gennemsnit ca 13-14/0,8 Mbps.

Essensen i mit spørgsmål er: skal jeg bruge en router, switch eller hub til at fordele min netforbindelse mellem ovenstående apparater?

Mvh

Kommentar
Fra : rootyphp

Dato : 26-05-07 16:46

Kommentar -> Jeg blev lovet 20mbit fra CC, bor under 300 meter fra centralen. Dog ligger jeg stabilt på 15-16mbit.

Jeg tror det har noget at gøre med den firmware som ligger i udstyret fra cybercity. Den nye firmware har sikkert en bug. :)

Kommentar
Fra : severino

Dato : 26-05-07 17:55

Når du har 20 Mbps, så må du aldrig regne med at du kan køre med denne hastighed. Det er den maximale hastighed, som der køres med totalt. Men da alle datapakker indholder nogle kontrolbits, som du ikke kan se i det modtagne data, ja så kan det godt se lidt mærkeligt ud.
Men disse kontrolbits bruges til at checke datapakkerne for fejl, og i så fald bedes der om at gensende den samme datapakke.
Så en reduktion i den hastighed du ser, lyder meget normalt.

Kommentar
Fra : ÅrhusC

Dato : 26-05-07 21:50

Kære Severino og rootyphp,

Jeg vil gerne gentage mit spørgsmål - glem hastigedsdiskussionen for nu.

Mit oprindelige spørgsmål:
"Derfor er jeg nu interesseret i en løsning hvor jeg sætter et apparat mellem mit modem (Zyxel 660R-D1), min tlf og mit AP (som ikke har RJ 45 udgange)
Kan en switch klare mosten eller skal jeg have en router?"

ÅrhusC

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 25 point
Dato : 26-05-07 22:50

Når vi taler om switch med mere end en tilsluttet enhed, så skal der være en IP-adresse til hver enhed, og de skal så være statisk (fast adresse).
Hvis du kun har en IP-adresse hos din ISP, så er du nød til at have en router der egner sig til din opkobling, da den så laver et lokal netværk, hvor den så uddeler lokale ip-adresser, der alle benytter den tidelte ip-adresse fra din ISP.
ISP er din netudbyder (Internet Service Provider).

Kommentar
Fra : ÅrhusC

Dato : 06-06-07 17:56

Hej Severino,
Min router fra CC har DHCP, så en switch kunne klare mosten.
Du svarede ikke helt på mit spm, men da du var den eneste, får du points.

Mvh

Godkendelse af svar
Fra : ÅrhusC

Dato : 06-06-07 17:57

Tak for svaret severino.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 06-06-07 19:47

Takker for pointene, men det er dog ikke det vigtigste.
Det er vigtigere at du får dit system op at køre som du ønsker det, så måske kunne der spores yderligere ind på dit problem.