/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
menstruation
Fra : bublebee
Vist : 2939 gange
100 point
Dato : 24-05-07 18:40

Jeg har kun min "periode" hver 3 måned - tager altså mine ppiller i træk til jeg har taget dem der er i en æske, dvs i 9 uger. Herefter har jeg mit lort.

Nogle siger dette ikke gør spor, andre at det er usundt.

Hvad er egentlig rigtigt. ??

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 24-05-07 18:51

du skal have din menstruation regelmæssigt - altså helst efter normal cyklus

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 24-05-07 18:54

http://www.netdoktor.dk/sunderaad/fakta/p-piller.htm

ps.. mange der bruger p-piller får uregel menstruation - tal med din læge om det - det kan være "normalt" de første måneder - men der er ingen garantier.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-05-07 18:56

Har din læge sagt at du ikke skal holde en pause hver 3. uge eller er det noget du selv har fundet på !?!?

Har du læst indlægssedlen til pillerne. Du burde tale med din læge.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 24-05-07 18:57

ouch - godt set ans - det lyder lidt unormalt da

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 110 point
Dato : 24-05-07 19:05

Spørgsmål:

Hej NetDoktor

Min kæreste springer nogle gange menustrationen over ved bare at fortsætte på en ny pakke p-piller. Jeg ved der er mange piger der gør det fordi de ikke lige gider at have menustration. Jeg har spurgt hende og hun mener ikke der sker noget ved det, men er ikke sikker.

Jeg er lidt bekymret og kunne godt tænke mig at vide hvad det gør ved kroppen og hvilke konsekvenser det kan få? Ødelægger det den præventive virkning eller gør det måske sådan, at hun kan få svært ved at få børn?

Håber at I kan hjælpe mig med spørgsmålet selvom jeg ikke kender p-pille mærket.

Venlig hilsen

Ivan

Svar:

Kære Ivan

Din kæreste er en høj flot pige på 23 år som anvender p-piller, og som hun tilsyneladende er godt tilfreds dermed. Hendes problem er, at hun er træt af de månedlige blødninger i p-pille pauserne.

Du har ret i, at en del kvinder i samme situation springer over med pauserne en gang imellem for at slippe for blødning - f.eks i ferieperioderne.

Det normale er, at man tager p-piller i tre uger og holder en uges pause, hvor blødningen kommer. Denne måde at tage p-piller på har været brugt lige siden p-pillernes start for snart 40 år siden. Når man har valgt at holde en månedlig pause har det tre formål:

1. Kvinden får det indtryk at hun fortsat, som det var tilfældet før hun startede på p-pillerne, har en månedlig menstruation. Psykologisk set kan det være en god disposition.

2. Den månedlige blødning giver hende også en sikkerhed for, at hun ikke siden sidste pause er blevet gravid ved et uheld.

3. Endelig giver den månedlige blødning rimelig sikkerhed for, at der ikke indtræder andre blødninger i utide ind imellem.

Man kunne lige så godt have valgt p-pille pause intervaller på seks uger, ti uger, tre måneder eller et halvt år for den sags skyld. Virkningen ville være den samme, men risikoen for blødning i utide ville være større. Blødning i utide giver utryghed, selv om det ikke er udtryk for sygdom. Chancen for at opdage en graviditet ville også være mindre uden månedlig blødning. Men bortset fra det, er der ikke noget der taler imod at tage p-piller ud i én køre, det vil hverken beskadige kroppen eller ødelægge den præventive virkning. Den fortsatte og uafbrudte brug af p-piller vil heller ikke påvirke et senere ønske om at blive gravid.

Alt i alt må jeg sige, at det for mig at se, er i orden at din kæreste springer over nogle gange med menstruation, men kun på den betingelse, at hun er opmærksom på hvad hun gør og hvilke ulemper der kan følge heraf.

Med venlig hilsen

Erik Fangel Poulsen

Speciallæge i Gynækologi

herfra http://www.netdoktor.dk/brevkasser/arkiv/200342.htm

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-05-07 19:06

Med p-piller er det da normalt at "man" tager pillerne i 3 uger, holder en pause på 1 uge, starter så på den nye pakning.

Hvor gammel ung er du bublebee, det er bestemt ikke normalt at p-piller tages uafbrudt i 3 uger for så at holde en pause på 1 uge.

Det rigtige er, hvis du ikke fejler noget, så skal du have dit "lort" 1 gang om måneden.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 24-05-07 19:17

jeg er 23 og har taget ppiller siden jeg var 15 så ved godt noget om det. Og ja det er normalt med 3 uger, men kan se at det ikke skader med hver 9 uge.
Hvilket min læge også har haft sagt

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-05-07 19:19

Bublebee, så stol du på din læge og netdoktoren

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-05-07 19:25

Citat
Alt i alt må jeg sige, at det for mig at se, er i orden at din kæreste springer over nogle gange med menstruation, men kun på den betingelse, at hun er opmærksom på hvad hun gør og hvilke ulemper der kan følge heraf.

fra linket fra Nordsted1

Jeg ville nu tænke mig om !!!!

Kommentar
Fra : hasselbalch

Dato : 24-05-07 19:52

jeg fik voldsome styrtblødninger efter at have sprunget flere menstruationer over. gynækologen sagde: det er fordi man danner for tyk slimhinde i livmoderen, når den ikke udstødes 1 gang om måneden. han mente der var større risiki for livmoderkræft, når man for tyk slimhinde

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 24-05-07 19:56

Jeg ville også tænke mig om to gange, for hormoner er ikke til at spøge med........

Hanne

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 24-05-07 21:49

Det er faktisk ved at være mere og mere normalt at lade være med at holde pause. Der er ved at blive udviklet en P-pille som man tager i 3-6 måneder, for at undgå menstruationer. Kan ikke huske om det er Novo.

Der sker altså ikke det store ved det, men får du problemer, bør du nok gå tilbage til hver 3. uge med mens.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-05-07 22:17

Citat
Klojs

Dato : 24-05-07 21:49

--------------------------------------------------------------------------------
Det er faktisk ved at være mere og mere normalt at lade være med at holde pause. Der er ved at blive udviklet en P-pille som man tager i 3-6 måneder, for at undgå menstruationer. Kan ikke huske om det er Novo.

Der sker altså ikke det store ved det, men får du problemer, bør du nok gå tilbage til hver 3. uge med mens.

Den pille er så ikke udviklet endnu !!!!

Der er jo en grund til, at en kvinde skal have menstruation. Hvis det kun er fornøjelsens skyld at "lortet" kun skal komme hver 3. måned, så kan det jo være at fornøjelsen ikke har været så stor, den dag hvor man ikke kan blive gravid eller får at vide at man nu er syg.

Kommentar
Fra : hasselbalch

Dato : 24-05-07 23:26

livmoderkræft er en af de hyppiske kræftformer kvinder får. så jeg tror man skal tænke sig om. menstruation er jo en udstødning af den hinde det befrugtede æg ellers skulle have sat sig fast i. jeg mener den skal ud, hvad gynækologen også sagde til mig

Kommentar
Fra : hyggemor

Dato : 25-05-07 00:34

Måske vi jeg skulle dele dette med jer andre: http://www.tekno.dk/subpage.php3?article=287&toppic=kategori2&language=dk her er eksperternes meninger.

Jeg selv springer tit det månedlige over - uden problemer. Min egen læge syntes det er helt fint, når bare jeg selv har styr på dette. Skal nok lige pointere, at jeg ikke længere planlægger at få flere børn og er nok inderst inde ligeglad med om jeg "kan" ødelægge min befrugtningsevne

Kan iøvrigt ikke mærke forskel på blødningerne når jeg har sprunget nogle perioder over. Det eneste minus jeg har, er at jeg lidt oftere skal op til lægen, for at få en ny recept. I stedet for hvert år, bliver det ca. til hver 7. måned. Men så får jeg jo tjekket blodtryk mv. Det er nu også rart.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 28-05-07 17:09

ja jeg har nu heller ikke mærket nogle problemer ved det. min mens kommer som den skal når jeg stopper og varer ca en uge.

Har gjort dette i snart 3 år, ville bare høre andres meninger og erfaringer

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-05-07 17:24

Min mening er så : "Det er usundt" og jeg tror, det på et tidspunkt vil give bivirkninger. Det du foretager dig er ikke "normalt" , men måske brugt af mange, der ikke gider det lort. For sent kan bivirkningerne blive opdaget.

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 02-06-07 23:13

Faldt lige over denne, der måske kan give dig en bedre forklaring. Så kan du selv vurdere

http://www.felding.suite.dk/artikel/20060101_menstuat_nej_tak.htm

Til jeg der snakker om slimhinder.....når man tager p-piller, så danner man altså slet ingen slimhinde.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 03-06-07 06:46

uanset hvad - så er der tale om hormoner og man har faktisk ikke fuldstændig kontrol over hvad hormoner egentlig gør over lang tid !!

Christine Felding der refereres til er mig bekendt en ualmindelig dygtig læge - men det er kun kort beskrivelse taget ud af større sammenhæng der ligger i artiklen ovenfor. OG - der regnes med brug over kortere perioder af absolut helt raske mennesker.

Jeg ville have mine tvivl

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 03-06-07 08:53

Der er ret ofte en mening med, hvordan vi fra naturens side er indrettet!

Hormonerne er noget af det, man skal passe på, ikke at få lavet rod i...

Vi mennesker synes åbenbart, at vi kan styre alt, som det passer os - inklusive naturens orden....... 'bare' fordi, det er ikke lige passer i nuancen til modetøjet denne dag

Vej for og imod, inden du gør noget, bublebee.

Hanne

Kommentar
Fra : hasselbalch

Dato : 03-06-07 17:10

se Dags Dato på tv2 kl 20.00

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-06-07 18:25

Det er kun mærket af denne p-pille, der bliver beskrevet i aften

http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article305064.ece

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 04-06-07 14:31

jamen det er noget jeg i forvejen har gjort i en 4-5 år. Ville bare høre hvad i syntes og om nogle vidste noget om risici osv

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 04-06-07 17:46

Naturen må jo have en grund til, at vi skal have menstruation hver måned..

Griber man ind i den, må der være en konsekvens...

Jeg vil aldrig ikke gribe ind overfor naturen pga. magelighed...

Godkendelse af svar
Fra : bublebee

Dato : 12-07-07 16:43

Tak for svaret Nordsted1.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-07-07 21:35

Selv tak

Når jeg sådan sidder og tænker over livets gang igennem mange år, så havde vi kvinder jo heller ikke mens hver måned før hen, dengang var man jo evig og altid gravid, nu ændrer vi det med piller.....

Har efter dit spørgsmål blev oprettet hørt om flere der tager pillerne i 2-3 måneder uden pause, så det er åbenbart meget brugt