/ Forside/ Interesser / Dyr / Heste / Spørgsmål
10  jannie73 328
cowboysaddel
Fra : vigru02
Vist : 1362 gange
20 point
Dato : 22-05-07 12:51

Hvordan skal en god cowboysaddel være?
på min er stigeremmende i fuld læder og er stive når man sætter foden i, fordi man jo drejer remmen om så foden kan komme i. kan det ikke tænkes, at foden vil sætte sig fast, når man er ved at falde af hesten? Er de gode nok?

Skal jeg bruge den baggjorden på sadlen til min haflingerhest?
Hovrnår bruger man baggjorden og hvor stramt spændes den?

Håber at nogle kender et svar.

Hilsen
Vigru02

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 23-05-07 20:28

Ved ikke en dyt om westernsadler - men det gør de måske her:

http://www.heste-nettet.dk/forum/add_to_mydebates/27/43816

Held og lykke med at finde svaret...!

Accepteret svar
Fra : pjakobsen

Modtaget 20 point
Dato : 28-07-07 12:51

Det lyder som om du har en god cowboysadel, du kan ved at være uheldig hænge fast i stigbøjlen - afhængig af dit fodtøj - dette gælder alle alm. stigbøjler - du kan købe åbne sikkerhedsstigbøjler.
Vi bruger altid baggjorden også på Haflingere må ikke være for stram , men tilpas løs - skal bruges når lasso anvendes og sættes om sadelhorn og hesten trækker baglæns et eller andet. Held og lykke - håber sadlen er med org buggjord uden spænder, men med stor ring.

Godkendelse af svar
Fra : vigru02

Dato : 31-07-07 08:19

Tak for svaret pjakobsen.

Buggjorden er af tykke tråde og ikke ret lang, men med de større ringe, du omtaler.
Er sådan en gjord ok tror du? Eller skal jeg have en af læder eller andet? Hvad lang er din gjord?
Mange hilsener
Vibeke

Kommentar
Fra : pjakobsen

Dato : 31-07-07 16:03

Hej Vibeke!

Du må endelig ikke skifte den org. gjord ud (den med ringene - som justeres i begge sider, derfor er den kort). Du skal lære at spænde gjorden korrek - før remmen indefra og ud af ringen og spænd gjorden tilpas, så rund om gjordremmen 2 gange - derefter indefra og ud af ringen og nedad indeni yderste vikling (kun yderste) du har naturligvis strammet gjorden tilpas ved start og strammer igen i sidste fase - du ser nu en flot cowboyopsadling - som også er nem at løse op - faktisk bedre end nye spænder og remme syntes vi. Gjordens længde er kort (har ikke målt den) , men remmene er lange - så det er kun gjorden der skånertrykket på bugen på din hest - iøvrigt dejligt at høre andre har interesse for denne cowboystil - så Held og Lykke fremover.

pjakobse
Næstved