/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
Påhængsmotor og langturssejlad
Fra : Sindbad
Vist : 4420 gange
50 point
Dato : 19-05-07 23:37

Jeg er den meget tilfredse ejer af en Polaris Drabant 26 med udenbordsmotor.
Jeg overvejer, i løbet af de næste par år, at udvide min tur-horisont til
først Skotland og siden Caribien. Er der nogen, som har erfaringer med
udenbordsmotor i forbindelse med oceansejlads?
Jeg er klar over begrænsningerne ifb. strøm ombord, brændstofforbrug og type mv., men der er jo også nogle fordele, først og fremmest pris, og så den gode plads inden i båden.
Men fungerer det i praksis at have motoren
siddende udenbords i hårdt vejr på Biscayen? Har nogen prøvet det?

Venlig hilsen
Mads Bo Falk

Kommentar
Fra : betonjens1

Dato : 20-05-07 01:26

Jeg vil anbefale dig at gå på bibloteket og låne nogle bøger om langturdssejlads
eller rette hendvendelse til langtursejlernes forening de vil kunde fortælle dig alt om langturssejlads

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 20-05-07 09:48

her kan du finde ligesindede som du kan høste erfaringer fra.
http://www.danmarkstursejlerforening.dk/

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 20-05-07 10:20

Jeg har ikke personlige erfaringer med den form for sejlads, men jeg har talt med flere i lystbådehavnen, der vil udskifte deres sejlbåd med påhængsmotor fordi den ikke duer i hårdt vejr, og det har kun været i dansk farvand.

Når båden rider på bølgerne hæves påhængsmotoren helt op ad vandet fordi den sidder længere bagude end selve skroget og dermed mister man fremdrift og i værste fald styring.
Det billigste alternativ skull være en påhængsmotor i en brønd, men der er nu nok også en grund til den ret store prisforskel op til sejlbåde med indenbordsmotor.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 20-05-07 10:43

Her kan du få gode råd http://www.occd.dk/ som er havsejlernes hjemmeside.

Umiddelbart vil min egen vurdering også være at en udenbordsmotor vil have svært ved at klare sig i bølgegang og at den vil være alt for sårbar.

VH

Kommentar
Fra : Sindbad

Dato : 20-05-07 10:45

Jeg har i forvejen læst det meste, som findes af litteratur om langturssejlads. Blot har jeg aldrig hørt om nogen, der brugte en udenbordsmotor, men det kunne jo være tilfældigt.
Jeg har ændret mit motorbeslag på hækken, så jeg kan sænke motoren 25 cm. mere end normalt, og det har indtil videre løst problemet med, at propelleren hopper ud af vandet i kraftig sø.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 20-05-07 10:53

Sænkningen vil hjælpe, men da biscayiske(for slet ikke at nævne det der sker på oceanerne) bølger og vinde er kendt for deres voldsomhed og de kan nemt løfte båden ret så højt og jo længere bagude skruen sidder jo nemmere vil den komme ud af vandet.
Læg mærke til hvor langt fremme skruen er anbragt på sejlbåde med indenbordsmotor og at man løser en del af pladsproblemet med S drev.

Accepteret svar
Fra : dabj

Modtaget 50 point
Dato : 22-05-07 08:34

PD'eren kan, rigtigt udstyret, sejle overalt.
Til havnemanøvrer kan en god "påhænger" være lige så god som alt andet.
Jeg har krydset Biscayen et par gange, men aldrig med udenbordsmotor, men een ting er sikkert--på et sådant hav er den ikke til nogen hjælp, men sidde der, kan den sagtens, bare den kan løftes godt op.
På oceansejlads bruger man jo ikke motor, så måske forstår jeg ikke rigtig dit spørgsmål.
Turen til Caribien udgår fra Tenerifa i sept. og ikke fra Skotland, med mindre du vil sejle alene.
Kom igen hvis der er noget jeg har misforstået.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : Sindbad

Dato : 22-05-07 10:18

Tak for svaret dabj. Nej, jeg påtænker ikke at bruge motoren på oceanerne, men gerne når jeg når frem! Derfor går mine betænkeligheder på, om den kan blive vredet af hækken i en stor sø, eller om det ekstreme, salte miljø nedsætter dens funktionsevne over længere tid.
Turen til Skotland og til Caribien har jeg tænkt som to selvstændige ture, begge med udgangspunkt her fra Danmark.

Du siger, at Pd'eren kan sejle overalt. Ved du, om den har været jorden rundt, eller bare over Atlanten? Jeg oplever jo, at det er en meget tryg og stiv båd at være i, uanset vejret, men jeg har aldrig været udenfor Skagerrak...

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 22-05-07 10:27

Citat
Jeg har ændret mit motorbeslag på hækken, så jeg kan sænke motoren 25 cm. mere end normalt, og det har indtil videre løst problemet med, at propelleren hopper ud af vandet i kraftig sø.

Citat
Nej, jeg påtænker ikke at bruge motoren på oceanerne, men gerne når jeg når frem

????

Jo en påhængsmotor der hænger udsat for hvad som helst og hvis det ikke er topkvalitet med topvedligehold vil den sikkert ikke starte når den skal. Et problem man ofte ser her hjemme når folk skal i havn.

Kommentar
Fra : Sindbad

Dato : 22-05-07 10:56

Motoren er en et år gammel Mercury 9.9 HK 4-takter, som indtil videre har startet og kørt som en drøm - og der bliver nuslet om den!
Jeg har tænkt mig, ved længere havsejladser, at lave en pressenning til at trække over den, samt nogle fittings af skum til at putte i ventilationshullerne i motorkappen.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 22-05-07 12:07

Nu er det jo sådan, at de store have, på de tidspunkter vi besejler dem, sjældent "viser tænder". På grund af dybden, skal der rigtig meget vind til før søen brækker, og i givet fald kan man jo bare ligge underdrejet. Jeg har krydset Biscayen i 17-22 sekm. uden at det gav væsentligt skum på toppen. Om PD'eren har sejlet jorden rundt ved jeg ikke, men i Brest lå jeg sammen med een fra Thisted, der skulle til Caribien via træffet på Tenerif. Jeg ville ikke være særlig nervøs over at lade motoren sidde, den kan jo altid bjærges, hvis du løber ind i noget ekstremt. Skulle det værste ske og du mistede den, kan en PD'er vel også gå i havn uden motor
Du kan jo muligvis også få lavet nogle beslag så den evt. kan stuves på dækket med behørig inddækning.
Mvh
dabj

Godkendelse af svar
Fra : Sindbad

Dato : 25-06-07 22:42

Tak for svaret dabj - og alle i andre. Jeg har fundet en meget interessant side, som beskriver en tur fra Esbjerg til Tahiti i en Junker 22 - med påhængsmotor: http://www.ritaolesen.dk/trojka/index.htm

- God fornøjelse :0)