/ Forside/ Interesser / Dyr / Heste / Spørgsmål
10  jannie73 328
Fodringsspørgsmål mm.
Fra : axel33
Vist : 793 gange
20 point
Dato : 19-05-07 11:11

Sidder og skal sammensætte et lille regnskab, men mangler nogle oplysninger. Måske nogen her kan give nogle cirkatal på følgende:

Hvor meget skal en diegivende pony(2-300 kg) have i FE pr dag?

Hvorledes fordeles FE ved henholdvis byg, havre, hø, halm, mineraler og græs? sommer - vinter.

Hvor meget skal et fravennet ponyføl have i FE pr dag?

Er fordelingen anderledes ved føl og hvis ja, hvorledes?

Hvad er prisen for ormekur for en pony(2-300 kg), hvis det skal gå lovligt til?

mvh axell
Hvad er prisen for vacc og tænder på en lille pony?

Er der nogle udgifter til dyrlæge ved drægtighed og foling, hvis ja, hvad er prisen pr. pony?

Måske ikke de nemmeste spørgsmål at svare på, men det er godt nok at tallene er ca.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 19-05-07 12:32

Der er jo en væsentlig forskel på om dyret vejer 200 eller 300 kg
http://www.hflc.dk/Heste/Heste.htm

Hvad vil du med sådan et budget?
Hvilken vaccinationer tænker du på?
Hvad mener du med udgifter til tænder?

Accepteret svar
Fra : AG112

Modtaget 20 point
Dato : 19-05-07 12:59

GENERELT SIGER DYRLÆGEN, AT EN HEST ELLER PONY, SKAL HAVE 1 FE PR 100 KG EGENVÆGT,

FOR AT LEVE, DET VIL SIGE, HVIS DIN PONY VEJER 300 KG, SKAL DEN HAVE 3 FE PR DAG.

HVIS DEN RIDES, SKAL DEN HAVE 1 FE MERE PR TIME DEN RIDES, VEL AT MÆRKE I TRAV ELLER GALOP, KUN 1/2 FE HVIS DU KUN SKRIDTER EN TIME.

NÅR DEN FOLER, SKAL DEN SÅ HAVE BÅDE TIL SIG SELV OG TIL FØLLET.

HVIS DIN PONY GÅR PÅ GRÆS, SKAL DU IKKE TÆNKE SÅ MEGET PÅ FODER, DET KLARE DEN SELV, DU HAR JO NOK ALLEREDE GIVET DEN GODT FODER, I DEN PERIODE DEN VAR DRÆGTIG, SÅ NU
KAN DEN SAGTENS KLARE SIG MED GRÆS ALENE.

NÅR DIN PONY IKKE ER PÅ GRÆS, SKAL DU PASSE PÅ MED IKKE AT GIVE DEN FOR MEGET KORN, DET KAN EN PONY NEM BLIVE FORFANGEN AF, DET KAN DEN FORØVRIGT OGSÅ BLIVE AF FOR GODT GRÆS.

VORES PONY FÅR 3/4 LTR HAVRE OM DAGEN OG RESTEN I HØ, HALM SKAL DU IKKE REGNE MED, DET ER AD LIBITUM.
FE PÅ BYG ER 1,(BYG ER IKKE SÅ LET FORDØJELIG, SOM HAVRE) OG PÅ HAVRE TROR JEG DEN ER CA.0,9.
GODT HØ HAR EN FE PÅ CA 0,5 PR KG.

MVH
AG112

Godkendelse af svar
Fra : axel33

Dato : 27-05-07 23:51

Tak for svaret AG112.

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 28-05-07 00:22

SELV TAK, GODT HVIS DU KUNNE BRUGE DET.

HELD OG LYKKE MED HESTENE.

MVH
AG112

Kommentar
Fra : hennooah

Dato : 22-08-07 22:39

Jeg ved godt det er lidt sent med en kommentar men alligevel....
Alle hesteejere burde sætte sig ind i hvad en hest også skal ha om sommeren selv om den går på græs....VITAMINER OG MINERALER...