/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Pusning af rund lysning
Fra : BjornJ
Vist : 1355 gange
200 point
Dato : 15-05-07 23:50

En af mine venner skal montere et rundt vindue i en betonvæg og bagefter skal han have lavet en udendig rund ramme.
Hvad sådan en hedder kan jeg ikke lige komme på. Men der skal udvendig være en slaks indfatning som skal males Hvid. Huset skal have en anden farve.
Når han har lavet rammen skal han have pudset lysningen ind til vinduet der sider helt inde i rummet.
Sådan gør man i Frankrig hvor huset ligger.

Bjørn

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 16-05-07 00:06

Tak for oplysningen, men det skulle nok være skrevet under tips.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 16-05-07 01:09

Hej Bjørn

Alt afhængigt hvor stor diameteren på vinduet er kan det være lidt af et arbejde at pudse sådan en lysning. Det kunne være interessant at vide hvor stort vinduet er, og hvor langt inde det sidder -
jeg mener sådan i centimeter ?
Der skal laves en rund ramme af træ som passer til den diameter som den færdige indfatning
skal have. Den fastgøres så, meget præcist udenpå den udvendige mur.
På denne måde får man mulighed for at få en skarp og cirkelrund kant udvendigt på væggen -
herefter er det bare i gang med at påføre mørtel med en ikke alt for stor ske - selve afpudsningen fortages bedst med et specialfremstillet pudsebræt som passer til den aktuelle bue som den runde
indfatning nu engang har, derfor ville det være godt at kende diameteren.
Husk i øvrigt at fugte rigeligt på betonsiderne både før og under pudsningen, så det hele ikke tørrer for hurtigt.
Hvis du giver lidt flere oplysninger kommer jeg gerne med en uddybende forklaring.
Held og lykke med projektet.
Bennymanden

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 16-05-07 22:04

Til Pallebhansen
Det er et spøtgsmål!
Til Bennymanden

Vinduet er ca 40 cm i diameter og og skal montere indvendigt. Det er fransk tradition da de har indadgående vinduer med skodder udvendigt.

Jeg forstå på dig at man skal lave et pussebrædt med en cirkelbue der svare til vinduets udvendige diameter! Er det rigtigt forstået?

Bjørn

NB Hvis der ikke kommer svar er det fordi jeg pt. har store problemer med min internet forbindelse.

Accepteret svar
Fra : bennymanden

Modtaget 200 point
Dato : 16-05-07 23:42

Hej Bjørn

Ja, det er sådan set rigtig forstået.
I jeres tilfælde, hvor diameteren er så lille som 40 cm kan den færdige afpudsning
dog nemmest klares med et bræt eller en stunp lægte med afrundede kanter.
Først pudses der på hele vejen rundt med en lille murerske (skellerske) -
bagefter kan man lave en afpudsning med lægtestumpen ved at foretage ind- og udafgående
bevægelser med denne mens man hele tiden følget cirkelbuen rundt.
Ved denne afpudsning vil en del af det pålagte blive "slidt" af - det er så også muligt at der
vil fremkomme steder hvor der mangler lidt, men det kan så uden videre pudses ud med skeen igen
- herefter gentages efterpudsningen med den afrundede lægte.....
Det er en fordel hvis i laver lægten en lille smule længere end lysningen er dyb -
Hele processen kræver lidt øvelse men når det hele ikke er større, så er det bare på med vanten
og igang med at prøve sig lidt frem
Held og lykke med det
hilsen
Bennymanden

Godkendelse af svar
Fra : BjornJ

Dato : 24-05-07 20:17

Tak for svaret bennymanden.

Jeg har været afskåret fra nettet siden 16/5, men nu er jeg på igen.
Jeg har prøvet at sende dit svar til Frankrig, men ved ikke om det er lykkedes.

Bjørn