/ Forside/ Teknologi / Udvikling / Java Scripts / Spørgsmål
10  konsulent.. 626
Kode med flere variabler
Fra : Benna1979
Vist : 653 gange
50 point
Dato : 15-05-07 07:32

Hej Kodehajer

Jeg har lavet en function, der skal validere tabelfelter, men jeg vil også gerne have en function, der validerer flere felter på en gang, når tabelfelterne "krydser hinanden" - Eksempelvis vil jeg gerne have en fejlmeddelelse, hvis tabelfeltet a1 er null og tabelfeltet a2 har en bestemt værdi fra en rulleliste (vi kan kalde værdien "Ved ikke"), men ikke hvis tabelfeltet a2 er null.

I kan se min simple kode her - Den kører på at validere enkeltfelter:

function validering(){

{
   var error = 0;
if((document.forms[0].a1.value=='') && (error==0))
{
alert('Du skal skrive dine initialer og dit telefonnummer!');
document.forms[0].a1.focus();
error = 1;
   return false;
}

if((document.forms[0].a2.value=='') && (error==0))
{
alert('Du skal udfylde beskrivelsen, så vi ved, hvad annoncen skal handle om!');
document.forms[0].a2.focus();
error = 1;
   return false;
}

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 50 point
Dato : 15-05-07 08:41

if(((document.forms[0].a2.value=='') && (error==0)) || document.forms[0].a2.value=='Ved ikke')

...for værdien "Ved ikke".

Hvis du vil teste flere værdier for document.forms[0].a2.value kan du bruge switch .. break; sætningen: http://www.w3schools.com/js/js_switch.asp

switch(document.forms[0].a2.value)
{
case 'Ved ikke':
execute code block 1
break;
case 'Ved heller ikke':
execute code block 2
break;
case 'Ved slet ikke':
execute code block 3
break;
.

default:
code to be executed if n is
different from case 1 and 2 and 3 and ...
}

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : Benna1979

Dato : 15-05-07 08:49

Ja, det var jo ikke svært ... Sover du aldrig? Tak for al din hjælp. Du har besvaret mine 3 seneste spørgsmål

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-05-07 09:05

Benna1979 -> Jeg sover ...når jeg er træt

Jeg er vågen ...når jeg ikke sover

Dvs. jeg sover evt. mellem kl. 17.00 og 24.00 ...mellem kl. 22.00 og 5.30 ...mellem kl. 5.00 og 12.00 ...eller et par timer hist og et par timer pist ind imellem. Jeg sover lidt mere om vinteren (ca. 8 timer) end om sommeren (ca. 6 timer).

'Normalt' er min sengetid som for de fleste andre mennesker: kl 23.30
..og jeg står så op mellem 5.30 og 6.30

Når så jeg er vågen og har tid, så kigger jeg gerne ind på Kandu og ser om jeg kan lære noget nyt ...eller om der er nogen jeg selv kan være behjælpelig. Er det ikke dét som det handler om?
Citat
Vejen til en hurtig løsning, gennem bruger til bruger hjælp, danske nyhedsgrupper og vidensdeling.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : RussianRoulette

Dato : 21-06-07 11:01

nice :D