/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
airminder 290 og genvex
Fra : ulrik1976
Vist : 1917 gange
200 point
Dato : 14-05-07 16:55

Hej har haft kigget på den før dette genvex system.

Er der nogen der har erfaring med dette system eller kal man bare holde fingerne væk fra det og tage et nilan/genvex istedet før...
Skal bruges til "flytte" varme fra en brændeovn+ give godt indeklima

Nogen der kan sige noget om :

støj fra anlægget
hvor effektiv er anlægget.
er det noget plastik l...

mvh ulrik

Kommentar
Fra : Arials

Dato : 14-05-07 17:05

Hej ulrik..

støj, vil der altid være i anlæg, hvor der er noget der bevæger sig..
i ventilations anlæg, skal du installere en lyddæmper, som skal sidde på de grene der går ned eller op i rum..
mest i forbindelse ved indblæsning..

og i forbindelse med den varmepumpe kan du evt sætte et genindvindingssystem op som du kan bruge den varme luft fra brændeoven og den luft du suger ud af et rum(soveværelse) til at varme den luft du suger ind(frisk fra naturen)

så får du reelt den bedste luft ind, og et godt inde klima..

frisk luft er altid bedre end luft hentet inde i huset, med støv i

hvis du er interreseret i at vide mere, så sig til, så kan jeg evt finde noget mere frem til dig

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 200 point
Dato : 15-05-07 09:00

Airminder er et total plastic anlæg, de ses af og til. Airminderen er åbenbart fremstillet af Vent Axia der eller er rimelig legendarisk for deres vindues-ventilatorer og ret gode axial-ventilatorer (også plasticvinger). Det er uden tvivl bedre end intet, men jeg kan altså ikke lide plastic i ventilationsanlæg.

At installere ventilation for at lave varmefordeling fra brændeovn. Glemt det. Det er noget lort. Du kan bedre din varmefordeling og fikse fodkulden lidt, and that's that. Gennem tiden har der været lavet talrige mere eller mindre heldige forsøg. En brændeovn med drøn på yder i omegnen af 5 kW. 100 m3 /h flytter knap 1 kW. Ergo skal der luftmængder til der siger spar to for at der opnås noget effektivt. Det er dyrt stort og støjende. At suge luften ved brændeovnen og blæse den andre steder hen er i direkte strid med Bygningsreglementet. At suge den ud og genvinde derfra er energispild, idet du hentet varmen - nyttiggør en andel af den og smider resten ud. Husk på virkningsgraderne i brochurerne er TEMPERATURVIRKNINGSGRADER ikke ENERGIVIRKNINGSGRADER. Derforuden er undertryk i et rum hvor der er brændeovn direkte farligt, idet du risikerer dårlig forbrænding/træk/røgnedslag/CO2/lugt og alt mulig øv bøv.

God latin har altid været udsugning i vådrum (bryggers, bad, toilet og evt. køkken). Indblæsning i sove- og opholdsrum (stue, soveværelse og værelser).

Lyd kan sagtens fikses - det kræver bare lidt beregninger.

Jeg har selv tidligere forsøgt at tildanne et kombineret recirkulationsanlæg med tvunget luftskifte. Erfaringerne var lugtspredning, støv og støj. Projektet opgav jeg og gik tilbage til simpel luftudskiftning efter ovenstående device, omend fyringsøkonomien klart var bedre med det kombinerede anlæg. Det er bare noget bøvl at få til at virke ordentligt og det er bestemt ikke billigt.

Godkendelse af svar
Fra : ulrik1976

Dato : 19-06-07 21:23

Tak for svaret 3773.