/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
Sporing via konto nummer?
Fra : smoky_larzzz
Vist : 12062 gange
20 point
Dato : 13-05-07 11:35

Her et simpelt, men måske også dumt, spørgsmål:

Kan man spore, hvem der ejer en konto, hvis man har kontonummeret?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-05-07 11:37

Banken kan vel

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 13-05-07 11:47

nej - der er noget der hedder bankhemmelighed !Man kan selfølgelig hacke sig ind- eller kan man? Du kan lave indbrud og se om du kan få adgang til bankens pc system Hvor vigtigt er det for dig med det kontonr? Jeg tror ikke det er let at tømme en andens konto. men man har hørt om det.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-05-07 11:52

Kontonumre behøver i sig selv IKKE være hemmelige - så kunne du jo aldrig betale regninger.....

Så der er intet hemmeligt i hverken kontonummer eller hvem der ejer den......

Kommentar
Fra : Arials

Dato : 13-05-07 12:00

ved ind betaling på en konto i den tilhørende bank, får du en kvittering som fortæller hvem ejeren er..

derfor er det ikke umuligt at finde ejeren af en konto..

du skal dog bruge de 4 første cifre for at identificere banken/filial..
og resten forrtæller kontoen ejer..

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-05-07 12:09

Både og

Du får det ikke oplyst som privatperson, men f.eks. ved en politisag el.lign, er det muligt at udstede en dommerkendelse der pålægger banken at oplyse hvem indehaveren af kontoen er.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 30 point
Dato : 13-05-07 12:24

Sagt på en anden måde:

Har du et kontonummer kan du gå i banken og indbetale penge på kontoen og samtidig spørge om det er det navn du tror det er.....

Så vil du få enten JA eller NEJ...

Har du et navn og ved hvilken bank vedkommende bruger kan du ligeledes få nummeret oplyst ved indbetaling (det står på kvitteringen)

Men UDEN du skal bruge det til noget konkret får du det ikke oplyst...

Større er hemmeligheden ikke....

Du går jo heller ikke rundt og oplyser hvilken farve undertøj din kæreste bruger selvom det i sig selv vel ikke er hemmeligt...

Godkendelse af svar
Fra : smoky_larzzz

Dato : 13-05-07 18:22

Tak for svaret refi.

Kommentar
Fra : smoky_larzzz

Dato : 13-05-07 18:22

Tak allesammen!

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-05-07 18:41

Hvis du har en god grund til at ville vide det, er det nemmest at få din egen bank til at klare det.

det kan f. eks være at du er kommet til at indbetale på en forkert konto. Det klarer banken. Det sker hver dag at man i bankerne gør forkert. Så de hjælper hinanden med at føre tilbage.

Hvis det er en du er ved at handle med på nettet og du gerne vilcheckke identiteten. så lad være.
Det er en god regel, at man ikke betaler til nogen, der prøver at holde sig anonyme. Så er derugler i mosen, som man siger. Det er tyvekoster, eller du får aldrig varerne.
Jeg plejer altid at krydscheckke adresser og telefonnumre via krak.