/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
Dynastarter
Fra : nygaardchr
Vist : 1854 gange
20 point
Dato : 12-05-07 14:25

Er der nogen som ved om en dynastarter skal blive varm og hvis hvor varm når man sejler.? Fordi vi syntes vores dynastarter bliver lidt riglig varm når vi sejler.
MVH Nygaardchr

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 12-05-07 14:43

Hm... Hvis det ikke er varme fra din motor kan det tyde på at den belastes for hårdt...
Er der meget forbrug når ud sejler?
Der er jo specifikationer der fortæller om hvor mange amp du kan trække fra den...
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 12-05-07 14:44

Men hvad lidt lige er i denne sammenhæng er svært at vurdere.
Noeget varme vil der blive afsat i den.. men ikke vildt meget..

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-05-07 16:46

Tjek ladespændingen.
Et voltmeter på batteriet (f. eks. multimeter) og mål spændingen ved normale driftsomdrejninger.
Lidt over 13 volt er passende med dynamo, men det kan variere på de enkelte fabrikater. Hvis du kommer over 13,5 v. eller under 12,5V er der noget der skal undersøges nærmere.
Ladespændingen er kun en rettesnor, men da en dynamo styres ved at regulere strømstyrken til feltspolerne er det som regel nok for at konstatere fejl.

Kommentar
Fra : joand

Dato : 13-05-07 11:11

Ladespænding til batterier skal være mellem 14 og 14,4volt
ellers bliver de kun ladet ca 80 % ved 13,5v.
Den dynamo der sidder der, hvis den er åben ventileret kan den som regel leverer
18ampere og hvis den er lukket er det 11 amp.

Har du type nr på den ?

Der plejer også at stå på den hvor meget den kan leverer.
Husk at hvis du får ny regulator at få testet ladestrøm og spænding.
Har set det et par gange at ankeret smider loddetin fra ankeret pga af overbelastning

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 20 point
Dato : 13-05-07 11:21

Der er vekselstrømsgeneratorer der lader med over 14 volt.
En dynamo der lader 14 volt vil overlade.

Godkendelse af svar
Fra : nygaardchr

Dato : 14-05-07 23:11

Tak for svaret BjarneD.

Kommentar
Fra : joand

Dato : 14-05-07 23:42

Ikke korrekt bjarneD
Hvis noget bliver overladet er det batteriet
og ikke dynamoen
Generator og dynamoer skal leverer den samme spænding for at lade
batteriet op.
men dynamoen har desværre ikk så stor en ladestrøm.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-05-07 23:51

Jo det er korrekt fordi dynamoen overlader fordi en dynamo styres alene af strøm til feltet hvilket vil give større strømstyrke (ampere) når spændingen (volt) øges.
Ved overladning vil en dynamo blive for varm og overladningen kan som fingerpeg afsløres hvis den lader med for mange volt.

Grunden til at man bruger kombineret dynamo og starter er jo oftrest pladshensyn for kunne man have plads til både starter og generator ville man opnå en mere stabil ladning idet en vekselstrømsgenerator jo kan regulere spænding og strømstyrke helt elektronisk.
Vekselstrømsgenerastoren kan ikk esom dynamoen anvendes som starter hvilket jop sker ved frakobling af laderelæ og fuld strømstyrke på både felt og anker. KORT FORTALT!