/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
Frostsikring
Fra : Claus-Fynbo
Vist : 3262 gange
40 point
Dato : 09-05-07 20:17

når jeg skal beregne frysepunktet på en blanding af almindeligt postevand og Isopropylalkohol

har jeg fundet denne opskrift

Isopropylalkohol (i liter) * -25
----------------------------------- =frysepunkt
vand( i liter)

nogen der ved om det er rigtigt ?

Claus

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-05-07 20:36

Om det er den ved jeg egentlig ikke, men det ser rigtigt ud.

Mig bekendt mener jeg at kunne huske at 60 liter sprit til 150 liter vand giver et frostpunkt omkring de -10

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-05-07 20:39

Øhmmm, næh det er 25 vægtprocent der skulle give -15° og hvad hulen vejer sprit

Kommentar
Fra : Claus-Fynbo

Dato : 09-05-07 20:45

Jeg regner med 0,8 (afrundet) molmassen på 60 g/mol

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-05-07 20:54

Mindes at have en tabel et sted, leder lige....

Kommentar
Fra : transor

Dato : 09-05-07 21:15

Når man skal vurdere om en formel kan være rigtig, betaler det sig at gå til ekstremerne.

Hvis du bruger 50 liter IPA og en liter vand giver formlen et frysepunkt på + 25 °.

Hvis *-25 betyder gange (- 25 ) giver formlen ogå et afsindigt resultat.

Den kan umuligt være rigtig

Kommentar
Fra : Claus-Fynbo

Dato : 09-05-07 22:29

fryse punktet kan naturligvis ikke gå under frysepunktet på IPA ca-90?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-05-07 16:18

Nej naturligvis ikke. Derfor er formlen forkert.

En formel skal i grænseovergangene give rigtigt resultat både for rent IPA og for rent vand.

Prøv i sedet at skrive en formel for frysepunktssænkningen. Den antages at være proportional med den molale koncentration af det opløste stof.

Men reglen gælder i almindelighed kun for små koncentrationer.
Det er en af de klassiske metoder til besemmelse af molvægten.

Kommentar
Fra : Claus-Fynbo

Dato : 10-05-07 19:24

jeg fandt denne tabel

http://www.engineeringtoolbox.com/ispropanol-water-d_988.html

passer meget godt med den opskrift jeg fandt

var det den du havde 3773 ?

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 40 point
Dato : 10-05-07 19:29

Næh ikke luige den. Men tak skal du fik. Vil da lige downloade den. Ud fra dem kan man vil kreere en formel og eventuelt lægge limit's på. Det tror jeg lige jeg laver i et regneark, når jeg har et ledigt øjeblik.

Faktisk skylder jeg dig point nu!!!

Godkendelse af svar
Fra : Claus-Fynbo

Dato : 10-05-07 19:32

Tak for svaret 3773.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 11-05-07 08:56

Uhada. Det er ikke en liniær ligning hvis de tal passer. Prøv at tegne den i et diagram.

Kommentar
Fra : Claus-Fynbo