/ Forside/ Interesser / Fritid / Lystfiskeri / Spørgsmål
10  arne.jako.. 660
Ilt til ørreder
Fra : snusi
Vist : 2156 gange
200 point
Dato : 09-05-07 15:03

Det er godt nok ikke nemt at være nybagt sø/fiskeejer Jeg har som før skrevet fået sat 50 kg ørred ud i vores sø. Jeg har nu talt med en som siger at fiskene ikke kan overleve hvis de ikke får ilt nok. Jeg mente at der var ilt nok i søen når der kan komme god vind ned og "skabe røre" i vandet men han siger at der skal laves en eller anden form for vandtilførsel. Evt springvand, er det rigtig? Jeg vil jo nødig se at mine fisk dør.

snusi

Kommentar
Fra : ardal123

Dato : 09-05-07 15:31

jeg mener det samme som dig,masser af vind for at søen kan blive iltet,så skal fiskene nok overleve.
men du kan jo fodre dine fisk engang imellem.

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 09-05-07 15:39

Øhh fodre fiskene?? Med hvad?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-05-07 15:41

Her er der mere læsning. Det er da lige før det skal læses mere for at holde liv i ørreder end i menneskebabyer

http://www.biomar.dk/3-Viden-om/33-Vandkvalitet/331-Ilt-og-andre-gasser/3311-Ilt.aspx

pøj pøj

Kommentar
Fra : ardal123

Dato : 09-05-07 16:33

foder til ørreder;
fra biomar: bio optimal start.

Kommentar
Fra : Tranceman

Dato : 09-05-07 16:35

Allerførst

Ønsker man at udsætte fisk i et vandløb eller en større sø, skal der foreligge tilladelser fra Fiskeridirektoratet, som administrerer ferskvandsfiskeriloven og samtidig en accept fra Fødevaredirektoratet, som administrerer de veterinære regler.
Ved udsætning af specielle arter skal der foreligge tilladelse fra Skov og Naturstyrelsen, som administrerer naturbeskyttelsesloven.

http://www.dfu.min.dk/fiskepleje/tilladelser.htm

Derudover hvis det er en såkaldt øredsø (put'n'take) så er det ULOVLIGT at fodre fiskene i søen.

og så et stort skud fra hoften.
ilt/luftpumper er ikke altid nødvendigt, bare se alle de put'n'take søer der ligger i landet
det er ikke mange der bruger ilt pumper bare se sådan en som Myrup fishing og Vrøgum fiskesø o.m.a. der er ikke pumper på.
og i hvert fald en sø som vrøgum og myrup, lever i ørrederne i bedste velgående.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 09-05-07 16:48

Ørreder er den mest iltkrævende fisk i vore farvande. Kommer iltindholdet under 2 mg/l en enket nat så ligger de med bugen i vejret om morgenen. Det er jo mest plantevæksten der forsyner vandet med ilt, via fotosyntese. Derfor kan værdierne blive kritiske om natten særligt stille sommernætter, uden en vind der kan give atmosfæisk luft til vandet. Et springvand vil sikkert være godt, det afhænger ogso af søens dybde og overfladens størrelse.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 09-05-07 16:59

De put and taker jeg kender har da allesammen kunstig ilttilførsel. Elektrisk. Vil du være sikker på at have ilt nok til dine ørreder så ring og spøg hos en dambruger om hvordan han forsyner sine damme med ilt

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-05-07 17:03

Eller spørg hvor du har købt dine ørreder

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 200 point
Dato : 09-05-07 17:06

Det afhænger af søens overflade i forhold til den totale mængde af fisk.

Hvis man gør fiskemængden unaturlig stor, og man har arter , som ørred, der er følsomme for iltindholdet , kan det være nødvendig med kunstig iltning.
Det gøres bedst med luftbobler, som slippes ud nær bunden, men ikke så de hvirvler bundlaget op.

Det skaber bevægelse og omrøring, så bundvandet kommer til overfladen og bliver iltet.

Hvis fiskene ligger i overfladen, hvor vandet er iltrigst, er der behov for at gøre noget.

Vanplanternes iltproduktion slår slet ikke til med en tæt fiskebestand .

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 09-05-07 17:07

Hvis det er at betragte som en havedam, så skal der nok ikke mange tilladelser til!

Godkendelse af svar
Fra : snusi

Dato : 09-05-07 18:06

Tak for svaret transor.

Da fiskene ikke ligger i overfladen, regner jeg med at der er ilt nok, som du skriver.

snusi

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 09-05-07 18:45

Tja sådan skrev jeg først. Ja ventr du til de ligger i ovefladen - med bugen i vejret

--------------------------

Kommentar
Fra : tararam

Dato : 09-05-07 18:57

Man kan få en slags små skovle der kører rundt og ilter vandet. der kan sættes flere eller mindre på efter behov. Men jeg ved bare ikke hvor man køber dem. Ellers må du da investere i en pumpe der laver noget sprøjt vil jeg tro.

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 09-05-07 19:23

Det er nok lidt for sent når de ligger med bugen i vejret Jeg forstod at de svømmede tæt på overfladen.

snusi

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 09-05-07 20:45

Ja guldfisk kan svømme helt oppe i overfladen og snappe luft, de kræver ikke nær samme iltindhold som ørreder, når de altså ørrederne, er i den situation, når du nok ikke at redde dem, også af den grund at det er ved 4 tiden om natten at iltindholdet er lavest. Jeg har som laborant og prøveudtager været med til at kontrollere iltindhold i søer og åer døgnet rundt i kritiske situationer.Som der opstår en del af i sommerens løb, og i vintre hvor søens oveflade er lukket af is