/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Forsikring..
Fra : camillatee
Vist : 622 gange
100 point
Dato : 08-05-07 09:57

Kan det være rigtigt at man ikke kan få en forsikring til sin kat, uden man behøver at kasteret katten?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-05-07 10:16

NEJ....

Forsikret mod HVAD.... ?????

Kommentar
Fra : pve

Dato : 08-05-07 10:17

Hvad vil du forsikre imod? Så vidt jeg ved er katten dækket af familieforsikringens ansvarsdel. Det er kun hunde der skal tegnes særskilt forsikring for.

http://www.tryg.dk/netinsurance01/notes.do?uniklink=HvisLivHusdyrAndre

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 110 point
Dato : 08-05-07 10:22

Hvis det er en sygeforsikring, vil jeg foreslå, at du istedet opretter en "kattekonto" hvor du sætter et lille beløb ind hver måned.

Det med forsikringer, de finder sgu altid en måde at slippe udenom, og hvis du ikke får brug for forsikringen, har du spildt alle de penge du betaler i forsikringspræmie.

På den anden måde kan du i stedet selv bestemme hvad pengene går til.
Sådan gør de fleste "kattefolk" jeg kender.

mvh dova

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-05-07 10:22

Der findes ikke mange sygeforsikringer for katte længere og tilsyneladende er det et krav at kattene neutraliseres, sikkert fordi strejfende hankatte og hunkatte der får killinger er i større fare for sygdom.
Dyrekassen kræven det og Forsikringsoplysningen oplyser det som standard, men nogle forsikringsselskaber laver ofte specielle forsikringer for kunder der har flere forsikringer hos dem så måske skulle du spørge.

Kommentar
Fra : vienne

Dato : 08-05-07 10:53

Ja det er rigtigt. Der er forskel på fx. hunde og katte i forsikringsøjemed. begrundelsen er at katte strejfer rundt og det gør hunde ikke ( så er det i alle tilfælde brud på loven hvis de gør), hunde skal holdes i snor når den er uden for ejerens matrikel det skal en kat ikke.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 08-05-07 14:15

Det er nogle opdrættere indenfor racekatteverdenen, der har forsikret deres katte. Racekatte går ikke sådan frit ude i naturen, så disse katte er mest forsikret mod sygdom, komplikationer og dødsfald f. eks. ved kejsersnit og ligeledes i mod tyveri.
Jeg har selv været inde på idéen, hvor en forsikringsmand skulle se mit kattehold og hvordan kattene blev holdt. Det viste sig det hele ville blive alt for dyrt, da katte i den fødedygtige alder var i en stor risikogruppe, gamle katte (over 10 år) ligeledes var i en stor risikogruppe, hankatte var også i en stor risikogruppe, fordi arrige hunkatte kunne skade dem, og til syvende og sidst var killinger også i en stor risikogruppe, fordi de let kunne komme galt afsted på grund af deres uerfarenhed og vilde leg. Samtlige katte skulle desuden øremærkes. Hm ...!
Alt i alt ville det hele blive altfor dyrt og også besværligt, så jeg droppede det. Dette blev undersøgt for ca. 12 år siden, hvor jeg havde 12 voksne katte + det løse. Løsningen blev da også, at jeg, som Dova foreslår, satte penge til side.
En god løsning for alle - til dårlige tider.
MVH Akle

Godkendelse af svar
Fra : camillatee

Dato : 09-05-07 08:04

Tak for svaret dova.