/ Forside/ Teknologi / Internet / Sikkerhed / Spørgsmål
10  molokyle 6481
Firewall
Fra : olarsen
Vist : 517 gange
100 point
Dato : 07-05-07 20:47

Hej,
At det kan give problemer at have to 'serielle' firewall's kan jeg kun bekræfte. Scenariet er som følger.
Trådløs router med firewall aktiveret
Bullguard med firewall aktiveret
Når jeg sætter LAN kabeler i mine PC'er er der ingen problem, men hvis jeg vil køre trådløst kommer der intet igennem (undtagen mellem PC'erne indbyrdes). Prøvede så at disable firewall'en i routeren og fik så hul igennem til WAN'et.
Er der en som kan fortælle mig om det er bedst at køre med Bullguards firewall eller skal jeg forsøge kun med Routerens? (det er en Syslink WRT54G)

med venlig hilsen
ol

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 07-05-07 21:05

Jamen hvad sker der hvis du deaktiverer Bullguard, og kun bruger routeren ?

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 110 point
Dato : 07-05-07 21:10

Uden at vil kunne kalde mig 'ekspert' på området, vil mit umiddelbare råd være:

Sats på Bullguard alene !

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-05-07 21:13

Ps. I dén 'forbindelse' er Bullguard jo det sidste 'stoppested' ...før dine følsomme data

..og så kan det jo iøvrigt være ligegyldigt, hvad som er 'sorteret fra' inden da...

..resonnerer jeg

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 08-05-07 01:34

Jeg resonnerer så lidt anderledes end MOLO

Jo længere fra maskinen man har "muren", jo bedre må det jo være.

En helt anden ting er, at stort set alle hackerangreb i dag, foregår inde fra og ud, med trojanere som folk uforvarende har fået hentet ned. Når det så drejer sig om Software og kode, så kan den manipuleres, og/eller lukkes ned. En hardware firewall i en router, med et sikkert password, kan man ikke åbne en port med, uden at være administrator af routeren.

Ulempen ved routeren er så, at den ikke beskytter imod at noget bliver sendt UD af maskinen. Men her kommer spørgsmålet med software firewallen ind igen. Ingen software firewall kan alligevel gøres helt tæt mht til uautoriserede udbrudsforsøg, og hackerne kender alle måderne at omgå de kendte firewalls, og så er det jo lige som ligemeget med den funktion.

Jeg har selv valgt routeren, og i stedet for en irriterende og "popuppende" software firewall, har jeg valgt at bruge en bedre intern gardering imod at malware kan køre på maskinen, uden mit vidende.

Bare min tiøre

Kommentar
Fra : Dyreborg1986

Dato : 08-05-07 12:16

Jeg ville satse på routerens firewall og så have bullguards antivirus del kørende. Hvis altså det skulle kunne lade sig gøre for dig.

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 08-05-07 15:42

Tak for svarene!
Jeg har nu forsøgt at koble Bullguards FireWall fra og Routerens FW til, men så komme der desværre ikke noget igennem, eller har jeg gjort det forkert? (I Bullguard kan man aktivere el. deaktivere FW). Jeg ville jo helst have routeren til at være FW, da vi har flere PC'er kørende, men ikke Bullguard på alle . . . men det kunne man jo så bare gøre (koster bare mere end de 3 licenser, som er standart).
Jeg undrer mig så bare over hvorfor routeren lukker af for WAN'et (det er selvfølgeligt den store farlige verden udenfor muren , men alligevel -) LAN'et er der ikke noget problem me, vi kan alle se hinanden.

mvh ol

Kommentar
Fra : Dyreborg1986

Dato : 08-05-07 15:55

Det kan være der skal åbnes for nogle porte i routeren, tvivler lidt på det, men det en mulighed.

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 08-05-07 16:20

Der er noget lignende her http://forums.broadbandbuyer.co.uk/forum_posts.asp?TID=2532&PN=1&TPN=7

Hvor afstanden til routeren spiller ind. En opdateret firmware kan måske hjælpe.

Godkendelse af svar
Fra : olarsen

Dato : 09-07-07 23:12

Tak for svaret molokyle.

Hmm, nu har jeg kørt med BulGuard FW et stykke tid og det ser umiddelbart nogenlunde ud, jeg har fået meddelelse om et enkelt 'Malwareangreb' da jeg ville installere et Videoredigeringsprogram som free ware.

Så derfor går 'pengene' til Molekyle

vh ol