/ Forside/ Teknologi / Udvikling / PHP / Spørgsmål
10  Interkril.. 1146
Roden af mappen
Fra : Dinah
Vist : 710 gange
25 point
Dato : 04-05-07 22:17

Er det ikke noget med at man med PHP kan tvinge den til altid at søge fra mappens rod, således at man kan includere en fil på to forskellige sider i mapper i forskelligt heraki?

Men hvordan er det man gør?

Accepteret svar
Fra : ostemanden

Modtaget 25 point
Dato : 05-05-07 03:23

Du kan vælge at sætte document root:

$_SERVER['DOCUMENT_ROOT'] = "/sti/til/din/rod"

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-05-07 09:38

Ved ikke med PHP, men i standard (X-)HTML gøres det ifgl. denne artikel http://www.communitymx.com/content/article.cfm?cid=230AD således:
Kode
/[sti]/[fil]

..altså relativ adressering fra /

Jeg har dog oplevet at dette ikke altid virker på alle servere. Hvad der derimod med garanti altid virker er, at angive den absolutte sti:
Kode
http://[domæne]/[sti]/[fil]

Dette giver blot mere trafik skal man huske på, da serveren laver en connection for hver http: henvisning.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Dinah

Dato : 05-05-07 10:24

Citat
Du kan vælge at sætte document root:

$_SERVER['DOCUMENT_ROOT'] = "/sti/til/din/rod"

Kan du komme med et eksempel på hvordan jeg sætter den ind i et link?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-05-07 11:18

På min host's server virker rodrelaterede includes og links helt fint.

Tjek: http://www.cssboxing.com/temp/test.html

rodrelateret stylesheet: <link rel="stylesheet" type="text/css" href="/css/black_layout.css" />

rodrelateret link til en *.jpg fil: <a href="/media/jpg/moloharry.jpg" title="Billede">link</a>

..det virker uanset fra hvilket bibliotek jeg refererer filerne.

I aktuelle tilfælde fra biblioteket: http://www.cssboxing.com/temp/

..hvorfor det med relative stier fra 'temp' ville have været henvisningerne:

1.) <link rel="stylesheet" type="text/css" href="../css/black_layout.css" />
2.) <a href="../media/jpg/moloharry.jpg" title="Billede">link</a>

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-05-07 11:21

Her fra et niveau dybere: http://www.cssboxing.com/temp/temp/test.html

Samme test fil = Samme stiangivelse for CSS og billede i kildekoden begge steder

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 05-05-07 14:43

I PHP får du en fuld og korrekt sti som indbefatter filnavnet, hvis du bruger den magiske konstant __FILE__

I PHP får du en fuld og korrekt sti uden filnavnet, hvis du bruger dirname(__FILE__)

Hvis du f.eks. vil inkludere en fil som f.eks ligger i en mappe der ligger i et andet hieraki, så kan du gå et niveau tilbage i hierakiet med ../ og to niveauer med ../../og så fremdeles - så hvis du skal inkludere en fil fra f.eks. en nabomappe, kan du gøre det således:

require_once('../nabomappe/filen.php');

nb. bemærk at der ialt bruges 4 underscores i __FILE__ altså to underscores i starten og to underscores i afslutningen.

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 06-05-07 11:32

Citat
Kan du komme med et eksempel på hvordan jeg sætter den ind i et link?

Hvad mener du her?

Du bruger funktionen til at definere document root til noget andet end det den egentlig er. Lad os sige at alle dine filer ligger i /home/www/data/ så er din document root /home/www/data/. Du kan altid finde ud af hvad din document root er ved at echo den, dvs. lave en:

Kode
<?php
echo $_SERVER['DOCUMENT_ROOT'];
?>

Men hvad er det helt præcis du vil?

Godkendelse af svar
Fra : Dinah

Dato : 20-05-07 20:47

Tak for svaret ostemanden.