/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Andet familie & relationer / Spørgsmål
10  clou 540
Navneskift
Fra : idaw
Vist : 455 gange
25 point
Dato : 02-05-07 09:42

Hvis man ønsker aat slette et mellemnavn, hvem skal man så henvende sig til?

Mvh Ida.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 02-05-07 09:48
Accepteret svar
Fra : miritdk

Modtaget 35 point
Dato : 02-05-07 10:15

https://www.personregistrering.dk/ (som ans også refererer til)

Citat
Nu er det ikke længere nødvendigt at kontakte folkekirken for at registrere et nyfødt barn eller skifte navn. Fra i dag kan man anmelde et barns fødsel direkte på hjemmesiden personregistrering.dk, hvor der også er mulighed for at skifte navn, navngive sit barn og ordne faderskabet.

»Det er jo herligt, at vi med dette initiativ går foran med at bruge ny teknologi til at afskaffe bureaukrati og gøre det nemt at indsende fødselsanmeldelsen. Det er et godt eksempel på, hvad vi vil med kvalitetsreformen - afskaffe overflødigt arbejde og gøre det nemmere for borgerne,« siger kirkeminister Bertel Haarder.

Det er fortsat muligt at foretage anmeldelsen ved at henvende sig på kirkekontoret eller per brev. Tidligere skulle fødselsanmeldelsen foretages af moderen senest 2 hverdage efter fødslen. I forbindelse med den nye ordning udvides fristen for anmeldelse til 14 dage - både for digitale og traditionelle anmeldelser. Og man behøver man ikke længere vedlægge moderens dåbsattest.

Den digitale fødselsanmeldelse kan underskrives med den digitale signatur. Når den digitale signatur anvendes, er blanketten til fødselsanmeldelsen allerede udfyldt med de oplysninger, der findes i personregistret (CPR).

Det bliver også muligt at betale med betalingskort for navneændring på hjemmesiden personregistrering.dk, når gebyret for navneændringer er vedtaget i Folketinget.

kilde comon.dk

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 02-05-07 10:27

du skal gå til dit kirkekontor.
der skal du registreres og de skalindsende nogle papirer. du skal også skrive under....
jeg har selv lige fået ændret et fornavn, for 4 mdr. siden og for to år siden tilføjet et slægtsnavn......altid det kirkekontor man hører til, når det handler om navne......
man siger bare til kordegnen hvad det er man ønsker og man behøver ikke være medlem af nogen kirke.....men alle i landet er regisreret i kirkebøgerne uanset nationalitet og tro.
mvh...miss.j

Kommentar
Fra : ans

Dato : 02-05-07 10:33

Reglerne er ændret fra den 1. maj 2007.

Men hvis idaw ikke vil ændre sit navn via nettet, så skal der rettes henvendelse til kordegnekontoret.

Kommentar
Fra : idaw

Dato : 02-05-07 10:40

Super, tak for svarene alle) Jeg har været derinde og ordne det:)

MANGE TAK:)

Mvh Ida.

Godkendelse af svar
Fra : idaw

Dato : 02-05-07 10:40

Tak for svaret miritdk.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 02-05-07 10:48

Hurtigt og nemt

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 02-05-07 11:26

velbekomme