/ Forside/ Teknologi / Udvikling / C/C++ / Spørgsmål
10  strarup 270
Opload i AT90S8515 med STK 500
Fra : MonieJacobsen
Vist : 1313 gange
500 point
Dato : 01-05-07 18:02

Er der en her der kan/vil hjælpe mig med, at nedskrive kommando'erne for, hvordan jeg opload'er en fil i microprossere AT90S8515 med AVR STK 500 fra ATMEL og med filen lavet i programmet AVR Studio 4

PS: Hvis det ikke er det rigtige forum/sted at stille ovenstående, så skriv hvor det vil passe bedere.

Med venlig hilsen
Monie

Kommentar
Fra : Bech_bb

Dato : 01-05-07 23:57

Hej Monie

Kender ikke til programmet AVR Studio 4, har dog selv et STK500 og har gode erfaringerne med CodeVisionAVR til windows og gcc til linux.
CodeVisionAVR:
Kræver en licens:(. Men der er compiler og den understøtter STK500 direkte så hvis du har skrevet C koden kan du smide den direkte ind og få det lagt op på uC'en uden problemer. Den er nem og hurtigt brugte den selv på HTX.
Hvis du køre linux:
Så er verden lidt anderledes. Jeg bruger en speciel kompileret GCC (C compiler) også et eller andet program jeg ikke lige kan huske hvad hedder til at skrive til uC'en.
Dette virker fint kræver dog lidt arbejde for at få det til at spille. Men det er gratis også køre det under linux:).
Hvis du vil vide mere omkring linux installationen kan jeg godt give dig det.
Med venlig hilsen
Anders

PS: Det med om det er det rigtige forum ved jeg ikke.

Kommentar
Fra : MonieJacobsen

Dato : 02-05-07 07:52

Hej Bech_bb

Har CodeVisionAVR programmet kørende.
Men mangler en vejledning og gerne en test code, der tændert LED i rækkefølge, så jeg kan se, at uC har modtaget coderne.

Har du mulig for, at nedskrive sådan coder? Og beskriv kommando rakfølgende.

Jeg ønsker ikke, at køre Liniux, idet jeg har nogle programmer, der mig bekendt ikke kan kører på
Linux f.eks 3D program Inventor 11

Med venlig hilsen
Monie

Accepteret svar
Fra : Bech_bb

Modtaget 500 point
Dato : 02-05-07 23:00

Hej Monie

Her er noget meget simpel kode til microcontrolleren at90S8515:

// This library holds the most common use command
#include <90s8515.h>

// To run this program:
// Connect PORTD to "SWITCHES"
// Connect PORTB to "LEDS"

int main(void) {
// Disable the watchdog timer (ikke helt sikker på det er nødvendigt)
wdt_disable();

// Set the PORTB as outputs
DDRB = 0xFF;

// Set the PIND as inputs
DDRD = 0x00;

// Turn off all the outputs
PORTB = 0;

// A loop that runs for ever should all ways be in our program
while(1) {
// Declare x as an variable that goes from 0 to 255
char x;
// Read PIND (switches) and save it in X
x = PIND;
// Wirte value of x to PORTB (LEDS)
PORTB = x;
}

Dette var et meget kort og simpelt program der for leds til at lyse når du trykker på knappen under dem.
En rigtig fornuftig bog om emnet er: "Embedded C Programming and the atmel AVR"
Den har en masse gode eksempler og tager udgangs punkt i STK500. Og starter med C programmering fra bunden af.
ISBN 1-4018-1206-6

Med venlig hilsen

Bech

Kommentar
Fra : MonieJacobsen

Dato : 03-05-07 07:36

Hej Bech

Rigtig mange tak for den fine hjælp.

Bogen vil jeg straks købe
Dine coder vil jeg benytte som Test

Mange tak

Med venlig hilsen
Monie

Godkendelse af svar
Fra : MonieJacobsen

Dato : 03-05-07 07:39

Tak for svaret Bech_bb.

Med venlig hilsen
Monie

Kommentar
Fra : MonieJacobsen

Dato : 06-05-07 10:02

Til Bech_bb

Har du mulighed for, at hjælpe mig med, at rette dine Coder til ATMEGA8

Med venlig hilsen

Monie

Kommentar
Fra : Bech_bb

Dato : 06-05-07 13:28

Hej Monie

Mener det bare er headerfilen der skal ændres.

Så der hvor der nu står:
// This library holds the most common use command
#include <90s8515.h>

Skal der stå noget i stil med:
// This library holds the most common use command
#include <atmega8.h>

Er ikke helt sikker på at det er sådan det skal stå.
Så prøv dig frem hvis det ikke virker.

For at få mere information så opret dig som bruger på:
http://www.avrfreaks.net
Der står en masse spændende ting. Der er dog en hel del der bruger linux versionen lidt nogle andre Headerfiler der bruges der, men selve C koden er den samme.

Med venlig hilsen
Bech

Kommentar
Fra : MonieJacobsen

Dato : 07-05-07 17:30

Hej Bech

Rigtig mange tak

#include <atmega8.h> Jeg var i tvivl om hvad ".h" betyder

Med venlig hilsen

Kommentar
Fra : MonieJacobsen

Dato : 07-05-07 18:30

Hej Bech

Med programmet AVR Studio 4 forsøger jeg, at overfører program-coderne til ATMEL hvori
der er indsat en ATmega88 kreds

Er der nogle jump der skal sættes?
Får nedstående fejlmeddelse når jeg forsøger, at overfører programcoderne?

www.sunwind.dk/projekt/Programmer.jpg

Med venlig hilsen
Monie

Kommentar
Fra : Bech_bb

Dato : 08-05-07 09:54

Hej Monie

Ved ikke lige hvad det er der er galt.
Men du burde ikke skulle sætte nogle jumber.
Bare kablet fra programmer benene ud til din uC sidder rigtigt skulle der ikke være noget problem.

Med venlig hilsen
Bech