/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
Vandpumpehjul i Suzuki DT28
Fra : ibea
Vist : 1443 gange
300 point
Dato : 28-04-07 09:40

Hej alle.
Er der en af jer, som detaljeret kan forklare mig, hvordan jeg udskifter vandpumpehjulet
i påhængsmotor mærke "Suzuki DT28 årg ca 1986. Selve "benet" på påhængsmotoren
er delt i to dele og jeg kunne tænke mig, at benet skal skilles af i "midten", da den neder-
ste del må indeholde gearkassedel med olien i til denne. Jeg kunne forestille mig, at vand-
pumpehjulet er låst fast på selve spidshjulsakslen?
Jeg glæder mig meget til at høre fra jer.
Hilsen Ibea.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 28-04-07 10:05

Det lyder voldsomt, at skulle skille benet ad, vandpumpehjul plejer da at kunne udskiftes let.
Er der ikke en plade som denne, der bare skal af?:
http://www.hustlersportcenter.com/Page%20Suzuki%20Acc%20Water%20Pump%20Repair%20Kits.htm
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : transor

Dato : 28-04-07 12:02

Få fat ien tegning eller bedre en reperationshåndbog. Det du foreslår lyder vildt. Pumpen i påhængsmotorer plejer at være af expellertypen. De slides kun, hvid de løber tørre.

Kommentar
Fra : ibea

Dato : 28-04-07 12:37

Hej Palle Hansen & Transor.
Først til Palle: Hej Palle, hvis du ser på de afbillede vandpumpereparationssæt, følger der
med i sættet en metalplade og denne metalplade har bl. a. fire boltehuller foruden. Efter min
bedste overbevisning bliver benets samlebolte (4 stk) skruet igennem denne plade - hvorfor
benet skal skilles af. Men foreløbig tak for netadressen.
Derefter Transor.Hej Transor. Det har ikke været mig muligt at finde noget om min motor
og et vil være en kæmpehjælp med tegning - reparationshåndbog. Men du har ret i, at vand-
pumpen må være en gummuimpeller. Jeg har for flere år siden har en Mercurymotor og i
denne type motor skulle benet adskilles for at udskifte vandpumpen. Men hvor finder man en
reparationshåndbog? Foreslå nu ikke et museum......
mvh Ibea

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 300 point
Dato : 28-04-07 21:14
Kommentar
Fra : adalas

Dato : 28-04-07 21:27

Jeg har lige skiftet impeler på en DT6 (er det samme system?)
Hvis "ja" så skal benet skilles af , så er det bare at holde på rekefølgen af de gummipakninger.
Jeg vil anbefalde et firma i Ishøj C G Marine Hans Jensen meget hjælpsom mand.
Vil gerne høre fra dig hvordan det
Citat
er gået.

Godkendelse af svar
Fra : ibea

Dato : 08-05-07 09:26

Tak for svaret pallebhansen.

Kommentar
Fra : ibea

Dato : 14-05-07 17:56

Hej adalas.
Så er impelleren skiftet - og den tisser som en fryd.
Jeg fik megen hjælp pallebhansen, idet jeg fik fingre i den ene af de to reparationshåndbøger
til Suzuki. Min motor er en ældre model, men i særdeleshed var det fint fortalt hvordan
gearskiftet skulle stå ved adskildning og i anden position ved samling. Benet skulle helt skilles
ad, men det gik let, bortset fra en bolt, som sad fuldstændig fast. Jeg har været bilreserve-
delsmand hele mit liv og tre måneder før jeg gik på efterløn, kom Loctite med et net pro-
dukt på spraydåse og det klarede alle problemer på to minutter.
Jeg giver lige alle hos kan?du dette tip.
Venlig hilsen
Ibea

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 14-05-07 20:01

Jeg giver lige alle hos kan?du dette tip. ?????????
Mener du Loctite
Det er vel ikke bedre en silikoneprodukter som Pronto eller WD40, som egentlig er kontaktmidler, men som er noget af det bedste til rustløsner.
VH Palle Hansen