/ Forside/ Interesser / Helbred / Allergi / Spørgsmål
10  metteto 200
Er Neutral "rene"??
Fra : vixen
Vist : 1733 gange
300 point
Dato : 27-04-07 19:26

Hej, er der nogle derude som kan gennemskue om Neutral er så "rene" som de fremstår"

Jeg kan huske for nogle år side at de blev beskyldt for at putte alle mulige grimme ting i deres produkter, selvom der står "allergi venlig" osv!

Er de blevet bedre?
Er de farve og parfyme fri?
Er der så bare alt muligt andet i, istedet for?

Er der nogle andre alternativer?

Vixen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-04-07 19:41

Fra astma og allergiforeningens hjemmeside i forbindelse med dynevask står følgende

Det kan være svært at finde enzymfrie mærker uden parfume, men Neutral har et flydende enzym- og parfumefrit uld-og finvaskemiddel, der er anbefalet til 30 og 40 graders C - men kan også bruges til 60 grader C.

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 310 point
Dato : 27-04-07 20:07

Et godt spørgsmål, det er 2 år siden, der blev lavet en test, hvor bl.a. Neutral indgik

http://www.miljoeogsundhed.dk/default.aspx?node=5050

Og da var Neutral da ikke blandt de bedste. Bl.a. kunne det ikke anbefales at bruge deres flydende håndsæbe.

Meget kan have ændret sig siden da, men jeg har/kan ikke læse/finde det.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-04-07 21:48

Nedenfor finder du de spørgsmål vores forbrugerservice oftest stilles. Måske er der svar på dit spørgsmål. Hvis ikke, er du altid velkommen til at kontakte Neutral forbrugerinformation via mail, eller på telefon nummer 6611 2999.

taget herfra http://www.neutral.dk/2/main21.html hvor du kan læse en del mere, men ikke en specificeret deklaration, den står åbenbart kun på emballagen

Kommentar
Fra : vixen

Dato : 27-04-07 22:27

De er jo bla ikke svane-eller milijømærket, er de?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-04-07 22:32

http://www.knudedan.dk/379

Det bedste for miljøet er at benytte miljømærket vaskepulver. Der findes mange forskellige miljømærkede vaskepulvere i de danske butikker bl.a.

Neutral Hvid/Color (Føtex, Netto og Bilka)

Bluecare (FDB/Coop-Danmark)

Tusindfryd (Irma)

Netop Color (Netto)

herfra http://www.bnd.dk/2002/neutral.htm

Kommentar
Fra : ans

Dato : 27-04-07 23:50

Neutral er så vidt jeg ved ikke "Svanemærket" Nogle af deres produkter jeg nu nok er svanemærket.

Producenten skal selv betale for mærket. Det er måske grunden til at mærkningen ikke er sket.

Citat
Svanemærket er en frivillig ordning, hvor producenten betaler gebyr for retten til at bruge mærket. Kontrollen udføres af Miljømærketsekretariatet.

http://www.miljoeogsundhed.dk/default.aspx?node=4825

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-04-07 19:25

Citat
Er der nogle andre alternativer

måske, prøv at læse om denne internetforretning.

http://www.fjordbutikken.dk/group.asp?group=153&sub=97

Og her en test af vaskepulver

http://www.taenk.dk/index.php?sid=2&cid=6778&1177413283

Kommentar
Fra : metteto

Dato : 29-04-07 08:16

Sidste test i Tænk fik
Änglamark bedste anbefaling. Forhandles af COOP.
Men du bliver nødt til at prøve selv, hvis det handler om at undgå allergiske reaktioner. Her ihuset reagerer vi bla. på Neutral. Men det er prøve-fejl metoden hvergang.

Godkendelse af svar
Fra : vixen

Dato : 30-04-07 16:25

Tak for svaret ans.
Ja det var den undersøgelse jeg tænkte på!
Jeg tror ikke at de stadigvæk har propylparaben i deres sæbe men jeg er ikke sikker. Jeg har skrevet en email til dem og vil lægge svaret her når jeg får det.

Vixen

Kommentar
Fra : ans

Dato : 30-04-07 18:34

Tak

Kommentar
Fra : vixen

Dato : 03-05-07 08:58

Her kom så "svaret " fra Neutral!! En masse ævl synes jeg, hvad synes I, kan man stole på manden?

Tak for din e-mail
Vi vil løbende svanemærke så mange produkter som muligt i Neutral serien, men det tager tid at produktudvikle og få godkendt produkterne, også fordi de er godkendt af Astma-Allergiforbundet.

Det er en kombination af mange ting, der er afgørende for om Svanemærket skal på et produkt eller ikke. Ikke alle produktgrupper er optaget til at kunne Svanemærkes endnu, f.eks. skyllemidler.

Hvad angår vores Neutral Storvask, så kan det ikke godkendes, da emballagen er for stor - det er kun compacte vaskemidlers emballage der kan godkendes. De flydende produkter arbejder vi på, men ikke alle ingredienser, som er sensitive mod huden, kan godkendes til Svanemærket - og det er jo også vigtigt at folk med allergi kan anvende produkterne. Hvad angår Neutral er det vigtigste parameter at produkterne er egnet til folk med allergi - dernæst kommer miljøet - dog naturligvis sådan at vi stadig lever op til de gængse normer på miljøområdet.

Parabener har i mange år været tilladt som konserveringsmidler i både fødevare, medicinske og kosmetiske produkter. Parbener forekommer også i naturen bl.a. i jordbær, vindruer og gulerødder og parabenerne er ifølge både nyere og ældre forskning ikke særligt allergifremkaldende. Tværtimod bliver parabener anbefalet af hudlæger, da parabenallergi forekommer yderst sjældent. Derfor kan parabener også tillades at anvendes af Astma-Allergiforbundet.

Parabener har været udskældt i medierne i de senere år, og det gør selvfølgelig mange forbrugere usikre. Derfor har vi også valgt at udfase parabenerne i Neutral produkterne - til trods for at myndigheder og eksperter fastholder at parabener ikke er sundskadelige- da vi ikke ønsker at have bekymrede brugere af vore produkter. Men det er tidskrævende at finde alternative konserveringsmidler, der er lige så milde og effektive til at holde bakterierne nede, men vi mangler kun nogle få produkter endnu at udfase parabenerne fra - lotion, balsam og Kids produkterne.

EU’s videnskabelige komite for forbrugerprodukter vurderede i januar 2005 sikkerheden ved brugen af
parabener i kosmetiske produkter. Komiteen fandt ikke, at der var grund til bekymring mht. den nuværende
anvendelse af parabener i kosmetiske produkter. For nogle af parabenernes vedkommende efterspurgte
komiteen dog yderligere dokumentation for stoffernes sikkerhed. Denne dokumentation blev allerede for et
års tid siden fremsendt til komiteen, og man forventer derfor snarest en endelig vurdering fra komiteen.
Miljøstyrelsen mener heller ikke der på nuværende tidspunkt er grund til at antage, at det er farligt at bruge kosmetik, der indeholder parabener.

Se iøvrigt under www.miljoestyrelsen.dk og www.astma-allergi.dk

Ønsker du yderligere oplysninger, er du velkommen til at komme tilbage igen.
Venlig hilsen
a/s blumøller
Forbrugerservice

Kommentar
Fra : vixen

Dato : 03-05-07 09:00

Ps. Jeg har iøvrigt tænkt mig at købe mine ting herfra fra nu af så er man danogenlunde sikker!!

http://www.aarstiderne.com/default.asp?path={F27DF0EB-2CE3-4EDC-B78C-996F5FD3AB16}&cat=RENGOR

Vixen

og det er let når det kommer lige til ens dør samtidig!!!