/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Nyt el????
Fra : lehd32
Vist : 2269 gange
100 point
Dato : 26-04-07 16:17

Hej

Min kæreste og jeg har lige købt et ældre hus fra 59. Der sidder stadig de helt gamle afbrydere og stikkontakter i huset....

Nu går vi så med overvejelserne omkring udskiftning af el i hele huset. Det vi er mest bekymrede for er, om et så gammelt system kan bære alle de belastninger vi vil tilføje. Vi taler om ca. 10 terrarier, et stort akvarie, to pc'er, vaskemaskine, tørretumbler, tv og opvaskemaskine.

Det vil jo uden tvivl være en temmelig stor investering at udskifte det hele, men omvendt vil vi også gerne være sikre på at lortet ikke brænder sammen....

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 26-04-07 16:28

hvis du/i har 380 volt i huset kan det deles op i 9 x 220/230 volt grupper, hvis du kun har en grupppe har du da et problem da den ikke kan bære alt det du snakker om.

dr.dem

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 26-04-07 16:47

Og vær lige lidt forsigtig med evt. selv at udbygge, da farvene på ledningerne ikke passer med dagens standard.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 26-04-07 16:57

Jeg syntes I skulle få en Aut. el installatør til at komme og kigge på det, og så få ham til at komme med et tilbud på det.

Selv om det måske er lidt dyrt, er det jo en investering i huset, som gerne skulle komme hjem igen, ved evt. salg. Huset bliver jo aut. mere værd, når man kan komme og sige, at alt el er udskiftet det og det år.

Det var måske noget i skulle have haft et nedslag på, da I købte. (det er altid et godt argument, for nedslag, at el systemet er outdated)

MVH

Kommentar
Fra : lehd32

Dato : 26-04-07 17:19

Vi har allerede fået et tilbud på nyt IHC-anlæg. Vi skal punge ud med 50.000 incl. montering/installering.

Vi fik et rimeligt afslag i prisen, men der stod et andet hold der var klar til at skrive under, så vi måtte være lidt hurtige på aftrækkeren....

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 26-04-07 17:22

? er det samme hus vi nu snakker om gamle afb. nu ihc ?

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 26-04-07 17:43

Hej ledh32,

Det er ikke nødvendigvis meget bedre at skifte alle installationerne ud med nye, men det er helt sikkert mget fornuftigt at få disse gennemgået og evt. suppleret med nogle ekstra grupper/stikontakter eller som i skriver, noget helt nyt.
Med jeres brug er beskyttelse (HPFI-relæ, jording og udligning) meget vigtige ting, at få checket.
Man kunne også forestille sig at en fornuftig fordeling eller flere fejlstrømsrelæer eller måske endda nødforsyning kunne være godt, således at ikke dyrene lider overlast ved strømsvigt.

MVH
Michael Holm
Aut- El-instalaltør

Kommentar
Fra : lehd32

Dato : 26-04-07 17:53

Hej Rotw

Jep, det er samme hus...

Vores elektriker fortæller, at prisforskellen mellem et alm. HFI-relæ og et IHC-anlæg er forbavsende lille... Fordelene ved IHC, skulle være, at vi kan flytte om på de forskellige afbrydere, indstille tid til de enkelte kontakter (terrarier), samt udvide det til alskens fancy ekstra-funktioner.

Derudover er afbryderne trådløse, så der ikke skal rilles op i både væg og lofter til disse. Ja, jeg har absolut ingen forstand på det, men synes det lyder smart.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 26-04-07 18:53

Det var da noget mærkelig noget at sammenligne. HFI og IHC
Et HPFI-relæ (det er sikkert den variant af HFI du skal bruge) koster under et par hundrede kroner, og det får du ikke meget strøm i huset af.

Prøv at få en FORNUFTIG installatør til at snakke dine behov igennem med dig så du kender lidt mere til priser og funktioner, fordele og ulemper.

Har du overvejet kabelkanaler (fx fod- og dørpaneler). Det er noget billigere at rulle ud hvis det skal ske i 'småbidder'

Kommentar
Fra : lehd32

Dato : 26-04-07 20:13

Er der nogen der kort og præcist kan forklare forskellen mellem et HPFI og IHC, så selv en tumpe på området forstår det?

Har forsøgt at søge på nettet, men dér er det jo producenterne der præsenterer deres produkter, hvilket bestemt ikke gør det nemmere at forholde sig til...

Accepteret svar
Fra : henrikkrebs

Modtaget 100 point
Dato : 26-04-07 20:47

Et HFI/HPFI-relæ eller en dingenot der tjekker at al strøm der løber ud i ledningerne i dit hus osse kommer tilbage. Du ved der er to ledninger, normalt siger man at strømmen løber ud i fasen og tilbage i nullen. Hvis strømmen i stedet for at løbe tilbage ryger ud i dig og ned i jorden, så er det ikke så godt, og HFI/HPFI'en afbryder. På relæet sidder også en lille testknap der gør at der løber noget strøm den gale vej, og så skulle det gerne afbryde.

HFI=Højfølsom Fejlstrøms-Indikator, HPFI=Højfølsom PulserendeFejlstrøms-Indikator. Den koster 200 kr

IHC er et system produceret af LK. Centralt i systemet er en IHC Controller. Den modtager signaler fra en masse IHC-enheder (fx trykknapper placeret der hvor du plejer at placere afbryderene. Disse signaler bruger den til - via et program som vist kun el-installatøren kan tilpasse - at tænde og slukke rundt omkring. Der er en masse tilbehør til dette system.

IHC = (måske) Intelligent Home Control.

Alternativt til IHC er en traditionel installation hvor kontakten i et rum styrer direkte lampen i loftet.

Men alt dette kan en installatør vejlede dig i og forklare dig. Hvis han ikke kan, så kan han heller ikke hjælpe med at finde ud af hvad der er bedst for dig. Men han tjener nok mest ved at sælge dig dyre IHC-komponenter.

Kommentar
Fra : iwersen

Dato : 26-04-07 22:34

Altså der er en himmelvid forskel på IHC og et HPFI-relæ.
Et HPFI-relæ bliver monteret for at sikre brugeren, og enhver fornuftig el-installatør
kan/må ikke installere noget med IHC (intelligent house control) uden at sørge for,
der er et, eller flere HPFI-relæer.
Jeg vil foreslå at I får målt jeres installation igennem, og får monteret et HPFI-relæ
som minimum. Hvis målingen viser jeres inst. er ok, bør I få lavet nogle flere stikkontakter,
og måske flere gruppeafbrydere (sikringer).
Men jeg vil tro I kan bygge videre ud fra det I har.
Selvfølgelig kan I så ikke styre de enkelte genstande centralt, men det er altså dyrt at
få IHC. Et ur til at sætte i stikkontakten koster ca. 4o,- kr.

Vær desuden opmærksom på, i et så gammelt hus, at der installeret jordforbindelse til
vaskemaskiner, komfurer, opv.maskiner mm.
Hvis ikke der er monteret jord, vil I få stød, hvis genstanden er defekt, men med et HPFI-relæ vil det slå fra inden strømmen er farlig for jer.
Har I en jordforbindelse får I ikke stød, men relæet slår fra straks.
inden strømstyrken er farlig for jer.
Prøv at få fat i en fornuftig el-installatør, der ikke bare vil sælge en masse, men forstår
at tolke jeres behov.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 26-04-07 22:40

Man kunne også nøjes med at sætte en eller flere ekstra grupper (sikrings grupper) op til jeres gres, og så leve med de eksisterende kontakter til alt det "almindelige"

De "pæne gamle" brune kontakter lever stadig fint i min stue.. Men alle sikringsgrupper og fejlstrømsrele er af nyere dato.. Alle ledninger er skifter fra stof til plast isolering = mindre brandfare.

Det er jo tit et spørgsmål om pris kontra behov

- Anden

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 26-04-07 22:41

gres = grej

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 27-04-07 07:01

mener at trådløst tryk er som en nødløsning / stikkontakterne skal have ledninger for at virke og om der er 3 - 5 leder i kablet eller 2 kabler i den rille/rør der skal til stikkontakterne er efter min mening lige meget, arbejdet er næsten det samme (mere kabel)

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 27-04-07 13:55

Hej Roth,

Trådløse tryk er ikke en nødløsning, men en genial måde at etablere et ekstra tyrk i et hus, hvor man ikke lige har lyst til at fræse riller.
Jeg har personligt købt en gammel præstegård, hvorjeg har etableret trådløse tryk ved alle dørene, da jeg ikek havde lyst til at fræse i mine pæne vægge.
Dre tryk og dyre lampesteder, men meget billigere end fræsning + muring + spartling + tapetsring + maling osv. osv.

MVH
Michael Holm¨
Aut. El-Installatør

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 27-04-07 17:39

som du skriver et ekstra tryk (afbryder) ja men det hjælper jo ikke hvis du skal bruge stikkontakter så derfor er det stadigvæg min mening at det er en Nødløsning den dag lk kommer med trådløse stikkontakter så er det genialt men heller ikke før men det bliver sku nok ikke i min levetid det opfinder det. det hjælper jo ikke man har 20 tråløse afb men kun en stikkontakt og skal du alligevel have nye sikkontakter så er du igang

Godkendelse af svar
Fra : lehd32

Dato : 30-04-07 19:03

Tak for svaret henrikkrebs.