/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Racercykel, hvilken?
Fra : henrik59
Vist : 9040 gange
100 point
Dato : 25-04-07 20:34

Kigger på racercykel til min voksne datter (20 år). Det er hendes første racer, så det skal holdes inden for ca. kr. 5.000. Jeg har set en Ripello hos Cykelkongen. Nogen, der har erfaringer med cykel eller forhandler?

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 26-04-07 00:08

Nu siger du selv at der er tale om en racer, men hvad skal den bruges til?

Er det et transportmiddel eller skal den bruges som motionsredskab?

Du får ikke meget racer for 5000 da alene gruppen (gear/bremser) i en fornuftig kvalitet nemt løber op i 7.-10.000 alene.

Men det er selvfølgelig afhængigt af behovet.

Du får en del for pengene ved at kigge på TREK

Kommentar
Fra : Spuky

Dato : 26-04-07 10:09

Hej Henrik59

Jeg har være turen i gennem det sidste halve års tid, og her har du, hvad jeg er nået frem til:

a.
En 'racercykel' kan godt være tre forskellige ting, nemlig en rigtig racercykel, en mountainbike, eller en sporty cykel. Skal kørslen typisk foregå i bymæssig trakfik findes der desuden en afart kaldet en citybike. Når du skriver racercykel, vil jeg derfor opfatte det som en rigtig en!

b.
Racercykler til piger er lidt forskellige fra dem til drenge. Højde, arme, ben osv. er dimensioneret lidt forskelligt, så cyklen skal være bygget lidt anderledes.

c.
Prisen. Ja, du kan sikkert få tilbudt noget nyt for kr. 5000, men jeg vil tro, at en handler blot vil give dig en billig drengeracer, og for kr. 5000 får du ikke megen kvalitet i den pågældende racercykel.

d.
Køb brugt! Du får langt mere for pengene, og du får en racer der er 'født' bedre. Men før du kan købe noget som helst, så skal den unge dame måles op, så du/I ved præcis, hvad i skal lede efter.
Find den nærmeste cykelklub, og hør om de lige kan hjælpe dig med måleriet. Jeg meldte mig ind som passiv og har siden sparet mange. mange penge i form af råd, vejledning og rabatter!

e.
Når man er pige, så er udvalget af brugte racercykler jo betydeligt mindre, men det er der. Stedet hvor du vil se det største udvalg, og hvor du kan søge efter den præcise størrelse, er på hjemmesiden www.feltet.dk under debatsiderne (matriel,køb/salg). Den Blå Avis er en anden mylighed, men her skal du nok vide lidt mere, da 'racercykel' som tidligere skrevet, er et meget bredt begreb!

Mit gæt er, at du muligvis kan få en racer der er meget bedre end hvad cykelhandleren kan tilbyde, og få den billigere, da jeg har set en del melle kr. 2500-5000!

Held og lykke!

Spuky

Kommentar
Fra : henrik59

Dato : 26-04-07 17:58

Hej Kortoververden

Cyklen skal bruges til motion. Selvfølgelig får man en bedre cykel, hvis man ofrer lidt mere. Men jeg har bestemt mig for en max. pris på ca. 5000, da hun er nybegynder.

Jeg har set på TREK 1000, som ligger i det prislag. Kvaliteten ser fornuftig ud.

Spørgsmålet gik egentlig mest på Cykelkongen som forretning, og den konkrete cykel, som de påstår har kostet 6.999, og som de nu sælger for 2.999. Førpriser er som regel det rene bedrag.
http://shop.cykelkongen.dk/product.asp?product=31

Hvad angår pigeracere, er det vist mest en salgsgimmick at påstå, at kvinder generelt har brug for andre stelproportioner. Efter hvad jeg har kunnet læse mig til. Kvinder kan, ligesom mænd, have længden fordelt forskelligt mellem ben og overkrop.

Kommentar
Fra : Spuky

Dato : 26-04-07 19:32

Hej Henrik59

Hvis du læser, hvad jeg skriver, så er det min klare påstand, at du sandsynligvis kan finde en brugt pigeracer i en langt bedre kvalitet - og gøre det måske endda billigere end den limit, som du har sat.

Med hensyn til dine kommentarer vedr. drenge/mænds og piger/kvinders kropslige forskelle, når vi taler racercykler, har jeg kun én kommentar - nemlig at jeg for pigens skyld håber, at du sætter dig lidt mere ind i disse forhold, eller lade en cykelleder råde dig, og så følge de råd du får. Dette er ikke skrevet uvenligt, men jeg er nødt til at gøre dig opmærksom på disse facts.

Venlig hilsen

Spuky

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 26-04-07 20:12

Der er skam forskel på mænd og kvinder, men lad nu det ligge, masser af kvinder kører på herreracere og det går fint.

Cyklen hos cykelkongen findes som jeg kan se det i to størrelser, så vigtigt er det at vide hvor høj er din datter og hvad er hendes skridtlængde.

En slope ramme er ganske godt egnet til kvinderyttere generelt så der er ikke noget at udsætte på det.

Gruppen er Shimanos absolut billigste og er det svageste punkt på cyklen, du kan risikere at gearene skal justeres tit og giver et højt slid på kæden som dermed skal skiftes ofte.

Og så skal du investere i et par gode pedaler og en god saddl

Kommentar
Fra : henrik59

Dato : 27-04-07 01:38

Hej Spuky

Ja, forskel er der på mænd og kvinder, klart nok

Men at en bestemt type racerramme skulle være mere egnet for kvinder? Et medicinstudium og en aktuel afsøgning af internettet har ikke afsløret noget som helst, der sandsynliggør påstanden. Men hvis nogen ligger inde med beviser, bøjer jeg mig.

Mht. brugt udstyr har jeg det nok som med brugte biler, det kan være svært at bedømme slitagen. I sidste ende er det vel et spørgsmål om temperament.

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 28-04-07 23:49

Du anbefales at henvende dig til en cykelklub, og overtale en cykelrytter til at hjælpe dig. Seriøse
cykelryttere, kvinder såvel som mænd, køber cykler efter deres kropsmål så der falder spørgsmålet
om forskellen væk. Det vigtigste er at pigen sidder rigtig på cyklen, og der kan en erfaren rytter hjælpe. Om cyklen har 3 eller 16 gear er ligegyldigt,også om den er tungere eller lettere, hun skal vel ikke køre væddeløb. Seriøse cykelryttere kører på cykler til mellem 20 og 50000 kr.
Så det det gælder om er at hun kommer til at sidde rigtigt, cyklen er faktisk underordnet hun får nok
ikke slidt hverken det ene eller det andet mærke op. Jeg vil derimod anbefale at købe en med
lædersadel eller få sådan en sat på,da jeg kørte cykelløb, trænede vi 150 km. dagligt, så jeg ved hvad jeg taler om, også det om sadlen, men en sådan koster vel omkring 1000 kr.- Ja det er grove løjer prismæssigt når man taler om racercykler, så søg hjælp, ellers bliver det let som at smide pengene ud af vinduet. Mvh. K.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 29-04-07 10:21

Kogalejy

Det undrer mig at du skulle have kørt cykelløb og så skriver:
Citat
Om cyklen har 3 eller 16 gear er ligegyldigt

Det er absolut ikke ligegylidt, da det er utroligt opslidende og muskelbelastende at køre i forkert gear, dermed påfører du kroppen unødigt stress og er i stor risiko for at pådrage dig skader, noget tyder dog på at du måske har kørt cykelløb engang i 70'erne:
Citat
Jeg vil derimod anbefale at købe en med
lædersadel

Og så synes jeg det er imponerende at du har trænet 150 km om dagen... Hvilket professionelt hold kørte du for??

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 30-04-07 20:37

Amatørryttere der ligger i præmierækken skal træne så" meget". Alt det med stress og skader, sikke
noget vrøvl, fordi en tyveårig pige skal ud og trille på en cykel, har det mindre betydning hvor mange gear der er. Det er for mange en fiks ide at der skal være mange gear på en cykel, de har kun betydning når man kører cykelløb i stærkt kuperet teræn eller i bjerge. Jeg tror ikke nogen af delene kommer på tale når man lægger ud med at ville købe en cykel til 5000 kr. Mvh. K.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 30-04-07 21:03

Nu har jeg arbejdet professionelt med cykelryttere og deres træning igennem de sidste mange år, og jeg har aldrig oplevet en ryter der mente at gearene var ligegyldige, tværtimod er det sandsynligvis den enkeltfaktor på cyklen der bliver brugt mest krudt på..

I præmierækken siger du.... I hvilken af dem?

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 03-05-07 16:10

Jeg tror ikke at spørgeren bliver hjulpet af en følelsesladet diskusion, jeg foreslår f.eks en lædersadel fordi mange bliver træt af at sidde på en hård og smal plastiksadel, og så bliver cyklen
sat til side. M.vh. K.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 03-05-07 23:04

Der er faktisk væsentligt større komfort (specielt for kvinder) på en smallere kunstofsadel end på en traditionel lædersadel

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 03-05-07 23:58

Smalle racersadler findes som lædersadler, det er noget de fleste cykelryttere er bekendt med i modsætning til visse teoretikere, og så gider jeg forøvrigt ikke deltage mere i denne underlødige og tåbelige diskussion.

Kommentar
Fra : Spuky

Dato : 04-05-07 06:28

Det var du godt nok længe om! ;)

Venlig hilsen

Spuky

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 04-05-07 09:22

Nu har jeg aldrig pralet af at være teoretiker, både som aktiv rytter og som medlem af trænerstaben både hos flere professionelle hold og i mit arbejde med ungdomsryttere mener jeg at have dannet mig et vist fagligt fundament