/ Forside/ Karriere / Erhverv / Bogholderi / Spørgsmål
10  Oldboston 530
Moms afregning
Fra : frthah
Vist : 2556 gange
100 point
Dato : 25-04-07 13:19

Hej

Hvordan regner man helt præcis momsen angivelsen

Al indkøb er fra eu.

ex. Køb af vare for 8.000
Udgifter for 5.500
salg 20.000

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-04-07 13:40

Sagt helt enkelt, du skal opkræve 25% afgift til statskassen, så din salgspris bliver 20.000 + 25% = 25.000, er der moms på de omkostninger du har, så kan du trække dem fra i moms opgørelsen

Kommentar
Fra : frthah

Dato : 25-04-07 13:57

De Udgifter jeg har er fra udlandet. EU

Hotel ophold 4118,-
Benzin 2700,-

Der mener jeg at udlandsk moms er inkluderet i deres priser

I moms angivelsen er der nogle rubriker som
- Salgsmoms (udgående moms)
- Moms af varekøb mv. i udlandet
- Købsmoms (indgående moms)

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 25-04-07 14:03

Du kan ikke trække moms af hotelophold i udlandet.
Udgifter til benzin kan du heller ikke trækkes moms af her i landet.
Her i Danmark kan du trække moms hvis du har en gulplade bil der er indregistreret til godsbefordring.
Men, men hvis du selv laver regnskab som de fleste gør kan man trække moms og hvis det bliver opdaget komme med den sædvanlige undskyldning "det var jeg sku ike klar over" og så betale.

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : frthah

Dato : 25-04-07 16:54

Det vil sige at at jeg ikke kan trække rejse udgifter fra?

købe moms og salgsmoms kun?

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 25-04-07 17:20

Jo du kan trække rejseudgifter fra i dit driftregnskab men ikke moms.
Jeg har selv haft firmarejse til Østrig, hvor jeg fratrækker hotelophold m.m.

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : frthah

Dato : 25-04-07 17:24

Hawaii

Jeg ringer til dig imorgen når jeg står med angivelsen i hånden.. det er første gang,. så lidt kompliceret over nettet. hva tid passer det dig bedst.

Ps. har dit nr fra sidste gang.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 25-04-07 17:39

Du kan fratrække DANSK moms i dit regnskab som 'Købsmoms'.
Uanset hvad det hedder i udlandet, så kan 'udenlandsk moms' kun fratrækkes som en almindelig udgift. Ved import burde du have kunnet købe uden udenlandsk 'moms', eller med en masse administrativt bøvl kan du måske få refunderet betalt udenlandsk 'moms' hos de udenlandske 'moms'myndigheder. Ved forbrug i udlandet (hotel m.v) tror jeg ikke du kan undgå at betale VAT, Mvst, Danie eller hvad det nu hedder.

Der er dog et lille ekstra regnestykke på DANSK moms (25%) som ikke koster dig nogen kroner, men bare gør det lidt mere forvirrende:
Når du importerer en vare til fx 1000 kr (pris inkl omkostninger til grænsen) så lægger du 25% (250 kr) til på den konto der hedder 'importmoms' og samtidig til 'købsmoms'. Når du så laver din momsafregning, så lægger du importmomsen sammen med salgsmoms og trækker jo så købsmomsen fra. Som du ser, så ændrer dette lille regnestykke ikke på din momsindbetaling.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 25-04-07 18:49

Jaaaaaaaa, hvornår er nu bedst. Jeg skal køre lidt taxa med patienter i morgen, men regner med at være ved Odense Universitetshospital omkring kl. 10.00. Prøv at ringe på det tidspunkt. Jeg skal vente nogen tid i Odense inde jeg kører hjem igen.

Hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : Charlottepigen

Dato : 26-04-07 19:59

Din momsafregning denne gang

Udgående moms - (salg inkl. moms 20.000) 4000

Indgående moms 0
Til afregning 4000

Næste gang skal du huske at give din udenlandske leverandør dit danske momsnr. og få en faktura uden udenlandsk moms.

Du kan fratrække dine udgifter inkl. udenlandsk moms i dit regnskab.

Opgørelse af overskud omsætning 16000
udgifter varekøb mv. 13500
overskud (som du skal betale skat af) 2500