/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Bil "hakker" ????
Fra : keno
Vist : 4262 gange
100 point
Dato : 25-04-07 08:42

Hejsa

Jeg vil høre om nogen ved hvorfor min bil "hakker" ??
Det er som om den ikke får benzin/luft nok,men efter jeg har kørt ca 4 kilometer så fejler den ikke noget og køre som den skal,det er kun når motoren er kold den hakker i det.
Jeg køre med karburatorsprit og har sat et nyt luftfilter i,men stadig hjælper det ikke.
Min bil er en ford sierra fra 1987.
Med venlig hilsen keno

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-04-07 08:55

Typisk "gammel" bil....

Den er morgentræt......

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 25-04-07 09:46

Tændrør kan være ringe. Tændkabler. Strømfejl. Er det en indsprøjtningsmaskine kan dyse(r) være ringe. Ved mangel på kompression kan isolator på tændrør revne. Fejl i styresystem osv osv.

Det er jo en gammel ford-vogn

Kommentar
Fra : transor

Dato : 25-04-07 10:45

Enten er den meget slidt, og så vil den formentlig også bruge olie.

Eller tændrør er dårlige.

eller tænding forkert indstillet

eller mekanisme med svingklodser og fjedre ikke smurt eller defekt.

eller choker virker ikke ,hvis det er en karburator motor.

Hvis indsprøjtningsmotor kan det også være temperaturmåler der er defekt.

Kommentar
Fra : Daxxa

Dato : 25-04-07 14:37

Ventiler der skal justeres, send den til en mekaniker

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 25-04-07 15:51

1: har du fået den under vognsbehandlet
2:hvis ja dine udluftningsventiler til benzinen er stoppet til der er varkum i din tank

dr.dem

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 25-04-07 16:51

Jeg forstår det sådan, at fejlen kun optræder ved kold motor.
Hvis det er sandt, har du fået 2 gode råd fra transor

1.choker virker ikke ,hvis det er en karburator motor

2.Hvis indsprøjtningsmotor kan det også være temperaturmåler der er defekt

Resten af alle de fejlkilder, der er nævnt, ville også give fejl, når bilen havde nået drifttemperatur.

Kommentar
Fra : keno

Dato : 25-04-07 17:38

Hejsa
(Bilen starter hvergang) Når bilen er kold og jeg lige træder på speederen starter den også,og når den har kørt lidt i tomgang træder jeg igen på speederen og chokeren slår godt nok fra igen.
Temperaturmåleren ser også godt nok ud,den stiger som den skal og står hvor den plejer at være efter jeg har kørt langt.
Jeg vil lige prøve at tage de tændrør ud imorgen og se om de er gode nok ? måske skal de renses eller køber jeg nogen nye og sætter i.Mvh

Kommentar
Fra : hejhejdikal

Dato : 25-04-07 23:20

det er en typisk fejl på tændrørskablerne det er fordi at modstanden t tændrørskablerne er for stor og når bilen blir varm falder modstanden og så køre den godt igen

Kommentar
Fra : per_jacobsen

Dato : 02-05-07 11:34

Hvis din bil er en karburatormodel, og karburatoren er den meget berygtede med variabel ventury, har du helt sikkert fejlen her.
Karburatoren virker på den måde, at et vacuum får en gummimembran til at trække nålen tilbage, og systemet er også helt rigtig, HVIS der ikke var de ulemper, at accelerationspumpen, der også er vacuumstyret, postede en gang brændstof direkte ud til ventilationshullet til gumimembramen, og derved skader denne.
Man kan udbedre dette ved at skifte membramen ud med en nyere type, som er modstandsdygtig overfor benzin, og samtidig sætte en stump rør fast i ventilationshullet, så benzinen flyder udenom.
Den gamle type menbram er sort, og den nye er blå.

Kommentar
Fra : per_jacobsen

Dato : 02-05-07 11:37

Jeg glemte den alternative løsning, som findes på modeller, der er senere end de med variabel ventury.
Du kan skifte karburatoren til en Weber, men det kræver også udskiftning af indsugningsmanifold, men du kan få begge dele samlet hos de fleste ophuggere.