/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
mangler en hal dll fil`?????
Fra : gozimza
Vist : 1999 gange
100 point
Dato : 23-04-07 23:23

Hej allesammen.....

Tidligere i aften ville jeg installere et spil men da jeg ville genstarte ville den ikke, der var bare sort skærm hvor der står <windows-rod>\system32\hal.dll er beskadiget eller mangler, kopier denne fil ind i windowsmappen....MEN jeg kan jo ikke starte op så hvordan gør jeg så det?????
Jeg skriver fra en bærbar men den har ikke floppydrev så det kan jeg ikke hjælpe med, den har kun cd brænder men kan det evt hjælpe?

Jeg er ligenu ved at prøve at komme i genoprettelseskonsollen men det virker ikke rigtigt,jeg trykker p R som der står jeg skal men det virker ikke.....

Håber i kan hjælpe for jeg er ved at gå ned med flaget....igen...men vil IKKE lave en reinstall...

Venlig hilsen Mikkel

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 23-04-07 23:26
Kommentar
Fra : hcma

Dato : 23-04-07 23:28
Kommentar
Fra : gozimza

Dato : 23-04-07 23:51

Hej igen

Nu har jeg prøvet et par gange og det er ligesom jeg ikke kommer ind i den genopret. konsol???
...jeg trykker R og der kommer en sort skærm hvor der står jeg skal skrive EXIT for at afslutte konsollen og ellers står den bare og blinker efter c:>.....hvad skal jeg skrive der? hvis jeg skriver det jeg tror jeg skal skrive siger den det ikke er en lovlig kommando eller noget!!!!nu har jeg genstartet og prøver at kommer i den genopret. konsol igen.....

Men kom bare med nogle flere forslag....pleace...

Hilsen Mikkel

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 23-04-07 23:55

Hvis du skriver bootcfg /rebuild så husk at der skal være mellemrum imellem bootcfg og /

Kommentar
Fra : gozimza

Dato : 24-04-07 00:00

Hej stl_s

Jeg har endnu ikke prøvet dette forslag, men jo jeg ved der skal være mellemrum.

genoprettelskonsollen er det bare hvad der ligner en kommando promt(eller hvad det nu hedder)`?
efter hvad jeg kan forstå så skal jeg "vælge" styresystem der inde`???men det kan jeg ikke, jeg har nu også kun et men det eneste jeg kan er at skrive et aller andet men hvad?

Nu prøver jeg det med boot.ini filen og vender tilbage med svar...

Hilsen Mikkel

Kommentar
Fra : gozimza

Dato : 24-04-07 00:10

Hej stl_s

det der bootcfg /rebuild kan den ikke, den skriver det kan skyldes et beskadiget filsystem og forslår jeg kører en chkdsk....jeg har så prøvet at skrive chkdsk /r hvorefter der kommer den der blå skærm med nogle stopfejl: 0.00000024 (0.001902FE,0.F7CDE904,0.F7CDE600,0.F749D2BD)

NTFS.SYS - Address F749D2BD base at F744F000, Datastamp 51107eea

Håber i kan få noget ud af dette for jeg kan sku ikke.....

Hilsen Mikkel

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 24-04-07 00:27

Stop 0x00000024 or NTFS_FILE_SYSTEM
The Stop 0x24 message indicates that a problem occurred within Ntfs.sys, the driver file that allows the system to read and write to NTFS file system drives. A similar Stop message, 0x23, exists for the file allocation table (FAT16 or FAT32) file systems.

Possible Resolutions:

Malfunctioning SCSI and Advanced Technology Attachment (ATA) hardware or drivers can also adversely affect the system's ability to read and write to disk, causing errors. If using SCSI hard disks, check for cabling and termination problems between the SCSI controller and the disks. Periodically check Event Viewer for error messages related to SCSI or FASTFAT in the System log or Autochk in the Application log.
Verify that the tools you use to continually monitor your system, such as virus scanners, backup programs, or disk defragmenters are compatible with Windows XP. Some disks and adapters come packaged with diagnostic software that you can use to run hardware tests.
To test hard disk or volume integrity

Method 1:

In the Run dialog box, in the Open box type:
cmd

Start the Chkdsk tool, which detects and attempts to resolve file system structural corruption. At the command prompt type:
chkdsk drive: /f

Method 2:

Double-click My Computer, and then select the hard disk you want to check.
On the File menu, click Properties.
Click the Tools tab.
In the Error-checking box, click Check Now.
In Check disk options, select the Scan for and attempt recovery of bad sectors check box. You can also select the Automatically fix file system errors check box.
If the volume you are checking is in use, a message asks whether you want to delay disk error checking until the next time you restart your computer. After you restart, disk error checking runs and the volume chosen is not available to run other tasks during this process. If you cannot restart the computer due to the error, use safe mode or Recovery Console.

If you are not using the NTFS file system, and the system partition is formatted with the file allocation table (FAT16 or FAT32) file system, long file name (LFN) information can be lost if hard disk tools are started from an MS-DOS command prompt. A command prompt appears when using a startup floppy disk or when using the command prompt startup option on multiple boot systems that use FAT16 or FAT32 partitions with Microsoft® Windows® 95 OEM Service Release 2 (OSR2), Microsoft® Windows® 98, or Microsoft® Windows® Millennium Edition (Me) installed. Do not use tools meant for other operating systems on Windows XP partitions!

Nonpaged pool memory might be depleted, which can cause the system to stop. You can resolve this situation by adding more RAM, which increases the quantity of nonpaged pool memory available to the kernel.
Microsoft KB articles:

Troubleshooting Stop 0x24 or NTFS_FILE_SYSTEM Error Messages
STOP 0x23 (or STOP 0x24) When restarting PC after installing PC-Magic Encrypted Magic Folders

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 24-04-07 00:28

hvis Master File Table er mistet:
http://www.hcma.dk/tips101to110.htm#no101

Kommentar
Fra : gozimza

Dato : 24-04-07 00:38

Hej HCMA

Da jeg overhovedet slet ikke kan starte windows kan jeg ikke bruge dit forslag.....

Jeg er træt af det ligenu og jeg bliver sindsyg hvis jeg skal til at reinstallere igen, jeg har endda lige lavet en imagefil af mit C drev hvis noget sådan skulle ske(norton ghost 9) men det kan jeg åbenbart ikke bruge, ved i hvertfald ikke hvordan.....nå jeg smutter i seng men er spændt på hvad der ligger herinde i morgen formiddag...

Godnat.

Hilsen Mikkel

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 24-04-07 00:45

du skal nok ind på helgec's side og følge den anvisning som ligger der.

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 24-04-07 01:55

Problemet er beskrevet her http://www.computerhope.com/issues/ch000876.htm

Når du ikke kan få Recovery console til at virke, kan det være et varmeproblem. Se her http://fromsej.dk/html/rens.html

Inden du går videre, syntes jeg du skulle fiske dine data ud via en Knoppix CD

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 24-04-07 01:55

Sorry, fortsættelse følger

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 24-04-07 02:06

Knoppix her http://tyge.sslug.dk/knoppix/

Kør en repair
http://fromsej.dk/html/repair.html

Vær forberedt på at repairen måske kan fejle, derfor backup først.

Virker det stadigvæk ikke, så tjek dine ram.

Virker det stadigvæk ikke, er det sikkert en hardwarefejl.

Min "fornemmer" siger at det enten er et varmeproblem, ramproblem, eller hardwareproblem.

Umiddelbart ser det lidt skidt ud, men prøv lige recovery console igen, med den kommando der står i artiklen ovenfor. Husk at x skal udskiftes med bogstavet på dit CD drev.

Håber det lykkes for dig.

Kommentar
Fra : gozimza

Dato : 24-04-07 15:45

Hej igen...

Jeg har prøvet at lave en repair, men det vil den ikke!!!

Er der ikke en måde hvorpå jeg kan hente den hal.dll fil fra windows cd`n, ligge den på en cd og kopiere den ind på den maskine der manglder denne fil?(har ikke floppy drev i den jeg skriver fra her!men har i den maskine der mangler filen!!!)

Ellers må jeg lave en ny installation....det har jeg også prøvet men når den skal formaterer c drevet når den til ca 20 % hvorefter den laver blå skærm og en eller anden stop kode......hvordan kan jeg ellers formaterer mit c drev når jeg ikke kan starte op?

Jeg har også hentet knoppix men jeg kan ikke få den brændt på cd, jeg har prøvet med nero men den siger at der ikke er en cd i drevet men det er der for det er helt nye skiver.....

PS: jeg har for nogle dage siden lavet et backup image af mit c drev, kan jeg bruge det til noget?

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 24-04-07 18:20

Sorry, det anede mig at du ikke kunne reparere eller formattere. Fejlen ligger nok ikke i Windows. Og så vil dit image heller ikke hjælpe dig.

Prøv som jeg forslog, at rense maskinen. Tro det eller ej, men det har før løst lignende problemer.

Ellers må du prøve at finde fejlen i hardware. Skift batteriet på bundkortet, og tjek rammene. Fjern den ene ramklods, og se om det hjælper. Hvis ikke, så sæt den anden i.

Hvis du ikke kan få recovery konsollen til at virke, kan du ikke kopiere hal.dll ind. Umiddelbart vil jeg heller ikke tro at det hjælper, desværre. Når ntfs.sys også brokker sig, lyder det som en større fejl, som der også står i artiklen jeg linkede til.

Den helt grimme vil være, at bundkortet simpelthen er stået helt af.

Du må kunne brænde den Knoppix. Prøv først en frisk download, hvis den første er defekt. Tjek evt MD5 der ligger på Knoppix siden. Ellers må du prøve på en anden maskine, hvis du har adgang til en sådan.