/ Forside/ Karriere / Job / Faglige organisationer / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 460
A-kasse som ny-uddannet lærer
Fra : palle22
Vist : 1349 gange
200 point
Dato : 23-04-07 20:24

Hej
jeg bliver færdiguddannet som lærer den 28/6 2007. Den 1/9 starter jeg på en overbygning til læreruddannelsen.
Jeg har ingen indkomst i juli og august, og overvejer derfor, om det kan lade sig gøre for mig at få dagpenge i den periode.
Jeg mener at danmarks Lærerforening har 1 måneds karantæne for nye medlemmer. Mit spørgsmål er nu, om der findes A-kasser der ikke har denne karantæne?

Og kan det overhovedet lade sig gøre at få dagpenge, når jeg skal starte på en ny uddannelse pr. 1. september?

Hvilke muligheder har jeg ellers? Jeg kan jo nok ikke få job som lærer i sommerferien...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-04-07 20:28

Nu skal du jo liiige være med i a-kassen 1 år før du kan få noget som helst....

Kommentar
Fra : mortenfn

Dato : 23-04-07 20:29

Det er ikke kun lærernes A-kasse det er alle A-kasser sådan er lovgivningen.

Hvis du var/kunne være medlem af 3F ville fagforeningen (ikke A-kassen) betale "understøttelse" hvis du havde været lærlingemedlem i 1½ år .

Hilsen Morten

Kommentar
Fra : palle22

Dato : 23-04-07 20:29

Hej refi
Ikke når jeg er studerende.

Kommentar
Fra : mortenfn

Dato : 23-04-07 20:31

nej som nyuddannet skal der kun en måned for at få demitentssats.

Kommentar
Fra : palle22

Dato : 23-04-07 20:31

Okay, så der er en måneds karantæne alle steder.
Hvad så med understøttelse? Burde jeg kunne få det den første måned, og så dagpenge fra 1. august? Og hvordan søger man understøttelse? (Sorry, men er helt blank på det her område)

Kommentar
Fra : mortenfn

Dato : 23-04-07 20:31

Det er jo til sammer - pluk jordbær!!!

Kommentar
Fra : mortenfn

Dato : 23-04-07 20:33

Hend vend dig til lærernes fagforening de kan hjælpe - http://www.dlf.org/sitemod/moduler/forside/index.asp?pid=0

Kommentar
Fra : mortenfn

Dato : 23-04-07 20:35

denne side er nok bedere: http://www.dlfa.dk/

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-04-07 21:48

Min datter skulle også gerne blive færdigudlært som lærer til sommer, jeg syntes hun sagde at hun skulle meldes ind i a-kassen et halvt år før hun blev færdig, så kunne hun få hjælp. Hun har dog
hele tiden haft et fritidsjob ved siden af, så hun har ikke behovet for a-kassen i sommermånederne.

Ring til lærernes a-kasse eller spørg din studievejleder.

Pøj pøj med uddannelsen

Kommentar
Fra : palle22

Dato : 23-04-07 21:58

Det halve år gælder juridisk bistand
Tak

Accepteret svar
Fra : Thomas.Haugaard

Modtaget 200 point
Dato : 23-04-07 22:12

Ja du har en måneds karantæne og skal derefter overgå til dimitendsats som er nedsat dagpenge ydelse.

Du er berettiget til det såfremt du i de måneder der er tale om står til rådighed for arbejdsmarkedet.

Hvorvidt det faktum at du starter uddannelse igen betyder at du vurderes som ikke stående reelt til rådighed er en skønssag men det er er jo noget du kan glemme at fortælle.

VH

Godkendelse af svar
Fra : palle22

Dato : 23-04-07 22:13

Tak for svaret Thomas.Haugaard.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 25-06-07 19:41

Man kan få bistandhjælp i karantæneperioden, men den skal vist betales tilbage