/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
MANDEVILLA planter
Fra : 1991
Vist : 4765 gange
500 point
Dato : 23-04-07 16:44

Er der nogen som kan fortælle mig hvor jeg kan købe diverse Mandevillaslyngplanter.
Jeg har ledt på nettet i Danmark og spurgt et par gartnere (det vidste de ikke noget om).
Der findes forskellige Bl.a. "Alice Du Pont" i lyserød og der er røde samt gule.
De er ufattelig flotte og meget stærke slyngplanter.
Jeg kan se at jeg kan købe bl.a. i Tyskland, men der må da være nogen som har planterne i Danmark.
Fortæl mig hvor og få 500 point
M.v.h. 1991

Kommentar
Fra : 1991

Dato : 23-04-07 16:47

Hvis de kunne købes i Flensborg, ville det også være udmærket.
Men det jeg har set var i ULM - det er langt nede i Tyskland.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 23-04-07 16:55

Jeg kender dem ikke; men prøv at spørge på havenyt, de har en spørgerubrik og en lang række eksperter tilknyttet http://www.havenyt.dk/

Kommentar
Fra : lottepigen30

Dato : 23-04-07 16:57

Hejsa...

prøv lige dette link: http://www.rybegarden.dk/Sundaville.htm

her kan du ihvertfald også bestille over nettet!

gó fornøjelse -de er ret flotte,og man får næsten lyst til at bestille sådan nogle selv.

....mandevilla kaldes også for bægerranke!

hilsen lottepigen30

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-04-07 16:58

Den kan også bestilles via nettet, så vidt jeg kan læse mig til

http://www.floramediterranea.de/

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-04-07 17:17

Måske du bare skulle spørge efter bægerranke, så kan du få den alle de steder man normalt køber planter....det er en meget almindelig potteplante, men det er det navn du kalder den altså ikke

Men det er nu ikke en særlig stærk plante.

Den kan ikke tåle at tørre ud, men samtidig må den heller ikke få for meget vand for så rådner rødderne.

Om sommeren kan den tåle at stå ude på en meget solrig plads med godt læ.

mvh dova

Kommentar
Fra : madamme

Dato : 23-04-07 17:28

Hejsa
prøv lige og tjek dette link ud, for der står noget med shop, og så vil jeg gå ud fra at man kan bestille derfra.
er ikke lige så skide god til engelsk *g*
håber dette kan hjælpe dig
http://www.floridata.com/ref/M/mandev.cfm

Kommentar
Fra : 1991

Dato : 23-04-07 17:45

Den Mandevilla jeg taler om er en slyngplante som kan blive op til 5 m. dens ranke i løbet af sommeren er som sejlgarn (meget stærke).
Den beskæres helt ned, og kan stå om vinteren på en lidt lys og kølig plads.
Jeg kan se at den sælges i Ulm i Tyskland 24 Euro pr.. stk. et sted der hedder FLORA TOSKANA.
Jeg tror ikke at den kaldes Bægerranke, for den, lader det til, er en Hybrid plante.

mvh 1991

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-04-07 19:01

Bolivia-bægerranke kaldes den også....og det er den der købes som potteplanter herhjemme.

http://deg-greenteam.dk/gartner_tidende/arkiv/2006/2006_14/dipladenia/?print=1

men det latinske navn er Dipladenia sanderi

http://www.g-rosenlund.dk/dansk_2006/dipladenia_dk.html

http://www.g-rosenlund.dk/Billedbank/download_alle.asp

Forresten er Mandevilla (Dipladénia) et ret nyt navn den har fået, i stedet for Dipladenia sanderi, så måske derfor der er nogen der ikke kender den under navnet mandevilla

OG her kan du købe dem om en måneds tid

http://www.dipladenia.dk/nyheder.htm

mvh dova

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-04-07 19:44

Sådan står der i mit link fra kl. 16.58 - håber du kan lidt tysk. den kan købes for 19 Euro

Vergleichsweise stark wächst Mandevilla 'Alice DuPont', die rasch 5 - 7 m erreicht. Vom Frühjahr bis zum Herbst erscheinen die über 10 cm breiten Trichterblüten ununterbochen in bis zu 20blütigen Trauben. Diese rosa Blütenmasse macht 'Alice DuPont' zu einem Mitglied der Top Ten der Kletterpflanzen. Leider verliert sie im Winter viel Laub und wird nur von unten dicht, wenn man sie in der Jugend öfter entspitzt.

Kommentar
Fra : 1991

Dato : 23-04-07 20:18

[U]Mandevilla "Alice Du Pont" kan blive meget høj - det var egentlig den jeg søgte.[/U]Jeg forstår udmærket tysk (bor i Sønderjylland) men det bliver alt for langt væk hvis man skal til at køre langt ned i Tyskland.
Havde det bare været Flensborg, så kunne det nemt gå.

Men jeg vidste heller ikke at planten hedder Dipladenia.
Men den type - hvor høj bliver den?
DOVA den gartner du henviser til www.dipladenia.dk - her står at de sælges fra Mors dag,
men der står ikke hvad de koster- eller?
mvh 1991

NB hvor er der mange der ved en masse om alt muligt her på Kandu - jeg har brugt mange tusinde point med stor fornøjelse.

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 500 point
Dato : 23-04-07 21:40

Citat
Havde det bare været Flensborg, så kunne det nemt gå.

Jam jam, du kan da bestille den via nettet, der er da en indkøbskurv ude til venstre skal du bare trykke på Pflanzensuche og skrive navnet på planten, så kommer bestillingssiden frem

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-04-07 22:12

http://www.flora-toskana.de/onlineshop2/product_info.php?pName=mandevilla-x-amabilis-´alice-du-pont-mandevilla&cName=pflanzen-az-botanisch-m

Du kan bestille den her fra den butik i Tyskland du nævnede, lige den variant har jeg ikke kunnet finde her i landet.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-04-07 22:13

Og så virker det åndssvage link ikke.

Men når du kommer ind på siden, så klik i listen til venstre under "M"..find navnet.....og der er to størrelser planten kan bestilles i.

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : 1991

Dato : 23-04-07 22:26

Tak for svaret Nordsted1.
Det havde været sjovere at kunne hente blomsten på en planteskole eller gartner her i Danmark.
Men tak til alle de flinke mennesker der har svaret.
mvh 1991