/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Fisk til stor sø
Fra : snusi
Vist : 3275 gange
200 point
Dato : 23-04-07 15:18

Hej

Til det hus vi har købt, er der en stor sø som jeg gerne vil have fisk i. Hvilke fisk skal jeg vælge og hvor kan de købes. Jeg kan sagtens finde guldfisk osv. men det er ikke den slags fisk jeg tænker på.

snusi

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 23-04-07 15:33

Hvor stor er en stor sø (20 x 10 x 1,5 meter= 300000 liter) så ville jeg udsætte ørreder, er der siv og moseligende tilstande ville krebs være godt. er "søen" på 500 liter er guldfisk måske sagen.

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 23-04-07 15:59

hej
nu er en "stor" jo relativ jeg haen ca 3-4m i diameter ca 6000 l vand
jeg begyndte med guld fisk, koi og stør
meget stor fejl koi og stør døde (mange penge ud af vinduet)
jeg var nybegynder
nu har jeg kun guld fisk de brogede guld fisk syntes jeg er pæne
og selvfølgig græs karber
skal man have de andre skal man nok læse noget om det
men jeg har ikke så meget tid
men nu skal den renses nor mine haletudser er fløjet fra reden
vinteren har været hård ved den har alrig haft alger før

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 23-04-07 16:43

For at få held med ørreder skal der være et meget stort iltimdhold. En enkelt nat med iltindhold under 2 Så har de bugen i vejret

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 23-04-07 16:49

hmm ja. Søen er ca 8000 m2 og ca. 5 meter dyb hvor den er dybest. Der er mange ænder og en del siv.

snusi

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 23-04-07 17:00

Umiddelbart ville jeg sige karper og krebs. Men jeg mangler en beskrivelse af formålet med med fiskeholdet.

Ørreder er jo også en mulighed hvis forholdene er til det. Men mulighederne er mange.

VH

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 23-04-07 17:08

Det vi har lyst til er egentligt bare at få liv i søen. Bare nyde at vi evt kan komme til at se en fisk svømme rundt i vandet. Det er ikke meningen at vi vil fiske, ja det er da muligt at min svigersøn vil prøve om han kan fange en fisk men det er ikke derfor vi vil have fisk. Den forrige ejer har sagt at der før har været ål i søen, men ved ikke om det er rigtig.

snusi

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-04-07 17:30

Hvis det er en naturlig sø, bør du ikke putte arter i, som ikke er en naturlig del af den danske fiskebestand.

Men nu er det ikke sikkert, at fisk vil trives i søen, så ville der som regel være fisk der ad naturlig vej allerede......men det du skal have fat i, er fisk som kan leve i diverse moser og småsøer.....og det kan ørreder ikke. de er afhængige af en vis gennemstrømning og rensning i vandet.

Men gedder, karusser, brasen o.lign. andre kan gå an.....men gedder vil så være hårde ved dyrelivet, ællinger, blishøns o.s.v.

Du kan læse lidt om arterne her

http://www.angling-eastjutland.dk/dk/frame-12.htm

http://www.specimenfisker.dk/ferskvandsfisk/karusse.htm

Og hvor får man så fat i dem.....ja det nemmeste er her hen først på sommeren, at opsøge søer, hvor man ofte kan se fiskeyngel stå i store stimer tæt på bredden....så udstyrer du dig med et net, og en spand vand, og fanger dem og sætter dem ud i din egen lille sø.

mvh dova

Kommentar
Fra : myg

Dato : 23-04-07 17:33

Koi karper er sjove og pæne at se på. De indretter væksten lidt efter forholdene. I mit lille bassin ca. 5m2 har de størrelse som en sild, men i store søer kan de blive meget større (det kan guldfisk for øvrigt også).

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 23-04-07 17:33

ja der er også en mulihed for ål men de svømmer sjælden i overfladen så det er ikke nogle du vel komme til at se men jeg vel også sige ørreder men det kommer and på om der er mulihed for at det blæsrer ned på vandet en gang imelem ellers vel der jo blive ilt mangle nogle steder og det kan ørreder ikke så godt tåle

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 23-04-07 17:47

Øeh - er du sikker på, at du overhovedet må sætte fisk ud i den sø?
Jeg mener at huske at have læst et eller andet sted, at man ikke må flytte fisk fra et vand til et andet her i Danmark, og hvis det er en naturlig sø, tror jeg ikke, du skal begynde at sætte fisk ud, som ikke hører til vores oprindelige fauna.
Jeg tror i alt fald, at jeg ville spørge et eller andet sted først, hvis jeg var dig. Prøv f.eks teknisk forvaltning eller skov og naturstyrelsen. De kan da om ikke andet fortælle dig, hvor du skal spørge.

Held og lykke

Finn

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 23-04-07 20:00

hvis du selv gider sætte en ruse ud, kan du komme og fange alle de skaller du vil have i min sø. jeg bor i nærheden af nibe. jeg har en jolle så du kan komme ud på vandet.

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 200 point
Dato : 23-04-07 22:14

Der kommer fisk af sig selv - ved jeg af erfaring. Fik gravet et par søer på 1400 og 500 m^2 i efteråret 2000. Næste sommer var der yngel af gedde og aborre, og da de vokser normalt til, vil jeg tro, der også er løjer og/eller skaller. I øvrigt kan regnbuer sagtens leve i en sø, især når dybden er helt ned til 5 meter, og hvis søen ikke har dirkte forbindelse til andre vandsystemer, vil jeg tro, der ikke er problemer med at sætte ud. At finde ud af det vil koste et telefonopkald eller en email til fiskeriministeriet. Desuden er der noget der hedder civil ulydighed, men når dambrugere og ejere af put and take fiskerier fuldstændig kritikløst kan sætte ud, og når lystfiskersammenslutninger kan udsætte regnbuer og rigtige ørreder ved kysten ,hvor der uregelmæssigt går hul på netfarme, kan jeg ikke se nogen objektiv grund til forbud. Hvis pH er højt nok, over 6,5, kan der jo også sættes krebs ud, men der er IKKE tilladt at sætte andet end nordeuropæisk flodkrebs. Jeg skal hilse og sige, de smager fortrinligt og er vældig gode som gartnere. I den af mine søer, som har krebs, er der ingen grønkålssuppe nogensinde, mens den anden godt kan trænge en hjælpende hånd med en rive og 15-20 ture med trillebøren, så der kan svømmes rundt.
mvh
pbp

Godkendelse af svar
Fra : snusi

Dato : 24-04-07 06:36

Tak for svaret pbp_et.

Det lyder rigtig godt. Der er ingen forbindelse til andre vandsystemer.

snusi

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 24-04-07 08:33

=frit valg på alle hylder. Så stor en sø må være lykke!