/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Jagt i Sverige
Fra : Bowie112
Vist : 9332 gange
200 point
Dato : 23-04-07 13:55

Hey allesammen.
Mine venner og jeg ville gerne til Sverige og fiske og jage lidt til sommer.
Vi har ikke våbentilladelse, men er alle over 18 år. Vi er i besiddelse af luftgevære. Så tænkte jeg på hvad reglerne var for om at man måtte skyde noget i Sverige, og hvis man må, hvad?
Håber der er nogle der kan besvare ovennævnte.
På forhånd tak
BoWie

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 210 point
Dato : 23-04-07 14:17

Det bliver ikke så nemt, og da slet ikke når i ikke har våbentilladelse. Her er nogle af reglerne. Hvis jeg var jer, ville jeg "nøjes" med at fiske

Indførsel af våben til Sverige
I Sverige skal man have tilladelse til at eje stort set alle skydevåben. Gæstende jægere fra udlandet kan dog få tilladelse til at medbringe og bruge jagtvåben fra hjemlandet.
For at indføre jagtvåben og ammunition fra Danmark til Sverige kræves der:

At man henvender sig hos Tullverket ved indrejsen og udfylder en våbendeklaration

Kan også udfyldes elektronisk hos www.tullverket.se anmeld både ind- og udførsel. Våbendeklarationen udfyldes og stemples af en toldfunktionær ved indrejsen

At man kan bevise sin egen og våbnets identitet gennem legitimation og våbenlicens

At våbnet er adskilt (uden bundstykke) under transport
At våbenindehaveren afleverer sit eksemplar af våbendeklarationen til tolden ved udrejsen

Våbendeklarationen gælder højst i tre måneder i Sverige.

Man skal også have et EU-våbenpas, hvis man rejser til Sverige. Passet kan man få hos det danske politi.

Udenlandske gæstejægere kan også låne jagtvåben af svenske jægere. Forudsat at våbenejeren hele tiden er sammen med gæsten, er kravet at den udenlandske jæger er fyldt 15 år og har svensk jagttegn. Hvis en udenlandsk jæger skal på selvstændig jagt med lånt våben, gælder der særlige regler, som man kan få mere information om hos Svenska Jägareförbundet.

Svensk jagttegn.

Alle, som går på jagt i Sverige, skal betale en årlig afgift på 200 SEK (2003).
Derved får man et særligt jagttegn, som skal medbringes på jagt.
Jagttegnsblanketter kan fås på postkontorerne, og Länsstyrelsen behandler sager om tilladelse til jagt.

Kan betales via bank/ posthus eller Via netbank.
Dit navn og adresse skal oplyses, personnummer er ikke er nødvendigt.
Husk at påføre BIC og IBAN-kode.
Husk at printe en kvittering ud som dokumentation for indbetalingen.
Afgiften er pt. SEK 200 + omkostninger ved overførsel.

Betales til.

Kammarkollegiet
Jaktvårdsfonden
Box 2218 103 15 Stockholm.
Post giro konto nr.:1014-0
SWIFT/BIC kode: NDEASESS
IBAN kode: SE2895000099603400010140

Kommentar
Fra : Bowie112

Dato : 23-04-07 14:18

Hej det der har jeg læst, men da det er et luftgevær og vi er over 18 skal der ikke bruges nogen tilladelse vel?

Kommentar
Fra : Bowie112

Dato : 23-04-07 14:22

Hey da det er luftgevære og vi er over 18 skal man da ikke have tilladelse i sverige vel?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-04-07 14:22

Citat
I Sverige skal man have tilladelse til at eje stort set alle skydevåben

I mit første indlæg er der et link, hvor du elektronisk kan udfylde papirerne hjemmefra, du kan da prøve at udfylde, og se om den vil accepterer uden tilladelse

Kommentar
Fra : Bowie112

Dato : 23-04-07 14:44

Har du erfaringer med det her Nordsted1?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-04-07 14:54

Ikke jeg personligt, men min svoger er tit på jagt i udlandet, men det er med jagttegn/våbentilladelse og hele baduljen

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 23-04-07 16:37

Hejsa!
Der er absolut intet jagtbart der må nedlægges i Sverige uden jagttegn.
Med hensyn til svensk jagttegn (det i virkeligheden kun en afgift) kan det kun erhverves, hvis man i forvejen har nationalt jagttegn.
I bliver nødt til at holde jer til fiskeriet.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : Bowie112

Dato : 23-04-07 22:13

OKay er det muligt at tage våbene med og skyde efter målskiver og sådan eller er det ulovligt?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-04-07 22:20

Nope, ikke sådan uden videre, du skal først ansøge...

Snup du hellere en fiskestang, og hvis i gerne vil skyde til måls, så spil dart,

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 24-04-07 07:32

Jeg er lidt på bar bund med hensyn til at tage luftgeværer med til Sverige, men du kan jo ringe til politi eller Told & Skat i een af de byer, der har færgeafgang til Sverige, de ved det i hvert fald.
Held og lykke
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 24-04-07 07:43

Citat
Hey allesammen.
Mine venner og jeg ville gerne til Sverige og fiske og jage lidt til sommer.

Du er vel klar over, at ikke nok med at det kræver jagttegn samt betalt svensk afgift, der skal også tilladelse til fra jordbesidderen uanset om det er en privat, stat eller kommune der ejer jorden.
Det gælder i øvrigt også for fiskeri.

Godkendelse af svar
Fra : Bowie112

Dato : 14-05-07 23:01

Tak for svaret Nordsted1.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-05-07 06:48

god ferie