/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Hatsan Mod 125
Fra : ThomasRiber
Vist : 2989 gange
20 point
Dato : 21-04-07 22:06

Hej allesammen..
er der nogen der kender dette gevær??
vil gerne vide hvordan kvaliteten er og precisionen..
og også andre facts om det...
har læst op hatsans hjemmeside, men forstod ikk det store af det...
det er jo nok ikke med fjeder, men hvad er det så de bruger..??
det har jo en mundings hast på 380 meter i sekundet..

håber der er nogen der kan hjælpe..

Mvh Thomas

Kommentar
Fra : ThomasRiber

Dato : 21-04-07 22:09

Ps: det er et luftgevær..

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 22-04-07 09:18

Hej Thomas!
Jo, det er med fjeder og et ganske fornuftigt våben til prisen.
Det er Tyrkisk og har en noget svingende kvalitet med hensyn til finishen og boringen.
Nu afhænger det jo af hvad du skal bruge det til, men du skal ikke regne med større præsision på længere afstande, og da det er en 4,5 mm må den ikke bruges til jagt.
Bruneringen er ikke alt for god, så den er slem til at slå rust i fugtigt vejr.
Du skal også vide at den er forholdsvis tung (lidt klodset) i forhold til andre mærker.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : ThomasRiber

Dato : 22-04-07 14:31

det kan jo også får i 5.5 (300m/s) og 6,35 (275m/s) jamen det er egentlig bare til skiveskydning... har tænkt på at købe et weihrauch hw 90, men det har jo bare ikke den høje mundings hastighed, og vil gerne ha at det skal være precist på lange afstande, og det kunne jg jo forestille mig at mod 125 ville være da det skyder en del hårdere så haglet ikke daler så hurtigt..
hvilken kikkert skal man egentlig sætte på sådan en fætter for at være sikker på at de holder?
og med hensyn til om det er med fjeder, er det så ikke sådan en gaspatron der er i ligesom der er i weihrauch?

Kommentar
Fra : ThomasRiber

Dato : 22-04-07 14:48

og er der egentlig nogen der ved hvordan aftrækket er? vil gerne have et blødt aftræk, hader de rifler hvor man nærmest skal op og hoppe på aftrækkeren..

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 22-04-07 18:53

Hatsan kan fås i andre kalibre, men så er det altså ikke model 125.
Med luftgeværer er det således, at jo større kaliber, jo mindre udgangshastighed, hvilket naturligvis skyldes haglets større vægt.
Det er en misforståelse at større mundingshastighed giver større præsision.
Du indstiller jo kikkerten til den afstand du skal skyde på, så sigtepunkt falder sammen med træfpunkt.
Præsisionen afhænger af nøjagtigheden i løbets boring, samt den benyttede ammo.
Kikkerten afhænger af pengepungen, men jeg vil ikke anbefale en større end 4 x 32 (spild af penge)
Fjederen spændes ved at knække løbet, der er ingen gaspatron.
Aftrækket kender jeg ikke.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : simon-ms

Dato : 23-04-07 16:06

Jeg kender ikke aftrækket på den model, men jeg har selv en Hatzan mod 33 og på den er aftrækket meget hårdt.

Kommentar
Fra : polpot

Dato : 12-06-07 09:36

hej Thomas.

fik du købt det gevær, og i så fald, hvordan er det.

bedste

pol