/ Forside/ Karriere / Erhverv / Udlejning / Spørgsmål
10  katekismus 460
HJÆLP...!!!!!!
Fra : missjones
Vist : 1822 gange
20 point
Dato : 20-04-07 19:08

Hej..
Vi er på røven, rent ud sagt..
Vi bor til leje hos en privat udlejer, og har, uden at kigge i kontrakten, anskaffet os en kat. I følge kontrakten er det forbudt, har vi sidenhen fundet ud af.
Det har udlejer opdaget og for en lille uge siden lå der så et brev i postkassen om at katten skal være væk inden 1. maj ellers er det brud på lejekontrakten, med omgående opsigelse til følge.
Så er det jeg gerne vil vide hvor lang tid vi så har til at finde noget andet i..?
Er det fra dags dato, altså den 1 maj, vi er opsagte eller er det 3 mdr frem fra 1 maj..?

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 20-04-07 19:30

§ 95. Når udlejeren hæver lejeaftalen, skal lejeren straks fraflytte og betale leje m. v. for tiden, indtil han kunne fraflytte med sædvanligt varsel. Lejeren skal endvidere erstatte udlejeren ethvert tab, derunder omkostningerne ved lejerens udsættelse af det lejede.

Stk. 2. Udlejeren skal bestræbe sig for at genudleje det lejede. Hvad udlejeren indvinder eller burde have indvundet ved genudlejning i det i stk. 1, nævnte tidsrum, skal fragå i hans krav over for lejeren.

Det er desværre en klar misligeholdelse af lejekontrakten. I må skaffe katten et nyt hjem, hvis I vil blive boende. Men prøv at gå i dialog med udlejer, og snak jeres sag. Måske kan det lykkes.

Held og lykke

mvh
qfha

Kommentar
Fra : missjones

Dato : 20-04-07 19:46

Okay så det er 1 maj vi skal flytte ud hvis ikke han vil lade os beholde den.. jeg snakkede med en advokat hos gratis retshjælp i går aftes.. han sagde at han ikke bare kan smide os ud. At det skulle fogeden.. men kan du fortælle mig hvorfra du ved det, så jeg selv kan finde det på nettet evt.? ellers 1000 tak for hjælpen qfha

missjones

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-04-07 19:53

HAN kan heller ikke smide dig ud.....

Det kan kun fogden....

Efter 1. maj kan han sende sagen til fodretten og udsættelse af det lejede....

Alt efter hvor travlt de har går der fra 1-3 mdr. inden i bliver sat ud....

Men kommer det først så langt er der ingen mulighed for at redde lejemålet ved blot at afskaffe katten....

Så alt står og falder med den - INDEN 1. maj.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-04-07 19:55

PS...

Dette er selvfølgelig forudsat at i ikke blot bor til leje hos nogen men at det er en selvstændig bolig.....

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 21-04-07 06:42

Udlejeren kan selvfølgelig opsige lejemålet når du ikke overholder hvad der står i lejekontrakten.
Når dette er sagt kan udlejer ikke komme den 1. maj og smide dine møbler ud. Du skal have en skriftlig opsigelse og han gør klog i at sende den anbefaler samt som almindelig post. Hvis du stadig ikke flytter skal han overgive sagen til fogedretten og her skal han samtidig dokumenterer at du har fået en opsigelse, derfor 2 breve (jeg har selv overgivet en sag til fogedretten tidligere hvor jeg havde udlejningsejendomme). Hvor lang tid der går er svært at sige. Jeg fik en sag igennem i løbet af en måned, fordi den hastede. Du kommer til at betale alle omkostninger for en fog sag.
Du er den li i dtte tilfælde, så fjern din kat eller forbered dig på at skulle flytte.

Hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : hyggemor

Dato : 21-04-07 10:04

INDEN 1. MAJ: Ud med katten eller flyt.

Trækker I sagen i langdrag for at se hvad der sker, vil samtlige omkostninger i sagen være for jeres egen regning (inkl. flyttemand). I jeres tilfælde vinder udlejer uden tvivl og hans omkostninger skal I også betale. Inkl. eventuelle advokatomkostninger.

En opsigelse, hvad jeg formoder I netop har modtaget er helt efter bogen. Hvis I overhører denne advarsel er løbet kørt og udlejer vil helt sikkert meddele jer, at sagen nu er ovedraget til advokat. I vil herefter modtage en berammelse om dato for fogedudsættelse. Dog behøver man i dag ikke at sende anbefalet. Indleveringsattest accepteres ligeledes. Og det er stadig normalt at brevet ligeledes bliver sendt som almindelig. Det er derfor helt korrekt hvad hawaii7 oplyser.

En fogedudsættelse kan tage fra 1-4 måneder før den er effektueret, alt efter hvilken kommune I bor i. Nogle har mere ventetid end andre.

Reglerne er at finde i lejelovgivningen. Men kan ikke huske hvilke §.

Kommentar
Fra : disken

Dato : 21-04-07 12:48

Prøv her, de kender sikkert mere til det, end vi andre.
http://www.llo.dk/

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-04-07 13:44

Selv llo kan ikke ændre på reglerne

Kommentar
Fra : disken

Dato : 21-04-07 14:57

Næh. men de kender stadig mere til det.

Kommentar
Fra : hyggemor

Dato : 21-04-07 23:10

Citat
Næh. men de kender stadig mere til det.

Jamen sig frem disken, vil meget gerne høre hvilken erfaring du bygger denne udtalelse på?

Iøvrigt hjælper LLO kun sine betalende medlemmer. I spørgers tilfælde ville jeg, hvis der skulle være tvivlsspørgsmål om de besvarede indlæg prøve her : http://www.friproces.dk/ngr/index.html det er gratis og spørger vil spare penge på en allerede tabt sag.

Kommentar
Fra : hyggemor

Dato : 21-04-07 23:52

Eller her: http://www.familieadvokaten.dk/ Klik på brevkasse og herefter boligen. Eller søg oppe i højre hjørne.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-04-07 23:56

Afskaf katten eller flyt......

Længere er den ikke....