/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Aspargeskartofler
Fra : Nordmand
Vist : 2234 gange
100 point
Dato : 19-04-07 19:42

Hej, jeg har prøved sist år at sætte aspargeskartofler, det gik ikke så godt.
De blev ikke store, og langt over halvdelen rådnet op.
Er der svært at avle dem?
Jeg vil så gerne prøve igen i år.
Finnes der nogle gode råd?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 19-04-07 19:44

Var det ikke p.g.a. den megen regn i fjor?
Prøv igen, det er ikke så vanskeligt.

Accepteret svar
Fra : ziggy99

Modtaget 110 point
Dato : 19-04-07 19:50

Eg god "kartoffelside" hvor man bl.a. kan læse

"Lægning (når ukrudtet spirer)

Læg ikke kartofler i det samme jordstykke år efter år, men hav mindst 3 kartoffelfrie år. Læg ikke kartofler i kold og våd jord, det giver ofte manglende planter og uens fremspiring, samt angreb af andre skadevoldere, f.eks. rodfiltsvamp og sortbenssyge."

Men sidste år var meeeget våd, især i høsttiden

http://www.havesiden.dk/kart.htm

Ziggy99

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 19-04-07 19:51

tag dig ikke af at Teil er hånlig. Han er et ubehageligt menneske. Hver gang folk kommer med gode råd/tip, nedgør han dem. Han vil helst svarer ubehageligt, og være umenneskelig overfor andre.

Men

Citat:

Sandjord er godt til nogen grøntsager, for eksempel aspargeskartofler. Men der skal vand til.

Altså bedst med sandjord.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 19-04-07 19:52

? ? ?

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 19-04-07 19:53

Optagning af kartofler
Aspargeskartofler skal normalt tages op i sidste halvdel af juli, hvis man skal være sikker på en god kvalitet. Hvis man endnu ikke har taget dem op, haster det, hvis ikke en stor del af aspargeskartoflerne skal nå at blive dårlige inden optagningen.

I det hele taget er det ikke en god ide at vente for længet med at tage kartoflerne op, og gode gamle dage med kartoffelhøst i oktober skal man ikke bruge som vejledning. Der er tværtimod mange gode grunde til at tage kartoflerne op her i sidste halvdel af august. Kartofler til opbevaring vinteren igennem holder sig dog bedre, hvis de har nået at danne ordentligt skind inden optagning. 3 uger efter aftopning eller naturlig nedvisning er normalt nok til at en sådan god overflade dannes. I år har der mange steder ikke været angreb af kartoffelskimmel, så her må optagningen vente lidt endnu, men kartoflerne skal op i løbet af de kommende uger.

Eller

http://www.ask-alex.dk/1645_Hvordan_undgaar_jeg_skurv_i_kartoflerne.html

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 19-04-07 19:57

Faldt lige i staver over denne side hvor almindelige mennesker udveksler erfaringer...ikke kun om kartofter, men alt hvade der gror ...eller burde gro

http://www.havenyt.dk/forum/koekkenhaven/

Ziggy99

Godkendelse af svar
Fra : Nordmand

Dato : 19-04-07 20:01

Tak for svaret ziggy99.