/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Inde killinger, hvad nu ?
Fra : o.v.n.
Vist : 1353 gange
100 point
Dato : 19-04-07 01:44

Hej her er en ny situation for mig, jeg bor på landet og kattene boede i "gamle dage" ude, nu har jeg kun en kat, og Lillemis synes nu bedst om sofaen, og har nu født 3 killinger i hundens kurv de er flyttet over i en papkasse og flytningen er accepteret af moderen spørgsmålet er så, hvad kan jeg forvente ? De små kravl kan jo ikke forventes at være renlige når de kravler af kassen, hvornår lærer de at bruge kattebakken og skal jeg have en speciel lav bakke for at lære dem at bruge den ?
Kom med forslag, i som kender til inde katte, så jeg er forberedt til en forhåbenlig festlig fornøjelse af de nye beboere, jeg er total på bar bund med at have så små dyr inde i stuen

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 19-04-07 08:24

Lad du kattemor om det - det klarer hun bedst som alle andre mødre Killingerne vil følge hende og lære - skulle de små komme i en situation hvor de ikke når kattebakken når den tid kommer(hvilket skulle undre mig) er det bare at vise dem på rette vej. Heldigvis er katte renlige og foretrækker lige akkurat at gøre som deres mor - at komme på bakken når de skal. Lige i starten klarer kattemor det grove - du skal bare sørge for at "reden" ikke kommer til at lugte for meget.
Held og lykke med de små

ps.. superhund der tillod fødslen i dens kurv

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 100 point
Dato : 19-04-07 08:29

Jo, såfremt du inden for killingernes "aktionsradius" anbringer en lav bakke, vil de automatisk blive renlige, det er et meget nedarvet instinkt katte har.

Men du skal selvfølgelig lige være obs på, at den skal holdes ren bakken, og at killingene f.eks. ikke skræmmes væk fra den af enten hund eller andet, så de vil forbinde bakken med en ubehagelig oplevelse.

Killingerne vil som regel begynde at kravle ud i 3-3½ ugers alderen, og der kan du så også så småt begynde at vænne dem til fast føde......og så husk, de skal være 12 uger før de tages fra moderen.

Sørg for tilstrækkelig aktiveringsmuligheder, klatrestativer, legetøj o.lign. medmindre du vil have møbler, gardiner og nips og potteplanter raseret af en flok terrorister

Og HUSK, at hvis moderen stadig har udendørs adgang, kan hun faktisk allerede 1-2 uger efter fødslen blive med killinger igen, så medmindre du planlægger en mindre kattefarm, skulle du måske overveje en sterilisation af katten....hvis altså det ikke er en race-avlskat.

mvh dova

Kommentar
Fra : join

Dato : 19-04-07 08:51

Hej o.v.n

Jeg kan kun bekræfte ovenstående: Katte er meget renlige. Killinger kan faktisk ikke hverken stort eller småt af sig selv i begyndelsen: missemor skal slikke for at de kan tømme sig. Og hun spilder ikke!

Jeg havde en meget ung vildkat, der flyttede ind hos mig, og som viste sig at være gravid, og som fødte kun én killing, og som hun i øvrigt slet ikke var moden nok til at interessere sig for - hankattene var meget, meget mere interessante. Jeg blev næsten misse-mor for den killing, og måtte "nusse" dens rumpe med serviet for at den kunne tømme sig når katte-misse-mor var væk alt for længe af gangen. Når katte-misse-mor så endelig kom hjem, måtte jeg præsentere killinge-rumpen for hende, så hun fik gjorde sin del af arbejdet, og katte-misse-mor lystrede da også pænt og fik tømt killingen.

Men det lyder som om, at du har en erfaren og omsorgsfuld katte-misse-mor, der tager sig af sine killinger - og så er der slet ingen ko på isen, det kommer til at gå helt af sig selv.

Da min lille killing så fik alderen til at være i stand til at tømme sig selv - gik vi bare ud sammen, jeg sad på hug og jeg gravede lidt med fingrene i jorden, og den forstod at det var opfordring til at den skulle gøre det samme, hvilket den gjorde - og det var dermed lært!

hilsen
join

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 19-04-07 11:17

ja, min lille prinsess var bare 8 uger da jeg fik hende og hun vidste nøjagtigt hvad bakken skulle bruges til og jeg viste hende kun een gang hvor den stod.
en venindes kat var bare 6-7 uger da hun fik den og den var ligeså kvik den allerførste dag i sit nye hjem.
katte er hurtige til at lære og huske....de er skam ret kloge....og dejlige.....
miss josephines mor...

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-04-07 13:35

Tak for de positive indlæg, dova
Citat
Sørg for tilstrækkelig aktiveringsmuligheder, klatrestativer, legetøj o.lign. medmindre du vil have møbler, gardiner og nips og potteplanter raseret af en flok terrorister
jeg forstår at jeg rolig kan være urolig jeg er ikke helt uvant med killinger, jeg havde for nogle år siden 2 perser killinger i pleje, indtil der blev fundet et nyt hjem til dem, men så små har jeg ikke haft inde før, missemor er ikke erfaren, det er første (og sidste) gang men allerede efter 1 til 2 uger efter fødslen ? Er det ikke hvis hun har mistet killingerne at hun så hurtig kommer i løbetid ? Det er planen at både moderen og killingerne skal steriliseres, 4 styk er en passende antal musefælder.
Jeg lader spørgsmålet stå, indtil jeg kommer fra arbejde engang i nat, accept vil sandsynligvis foregå ved lodtrækning, da alle indlæg er lige gode, så endnu engang tak til jer alle
p.s. hunden var udendørs da de små kom til verden, han havde hundevagten

Kommentar
Fra : akle

Dato : 20-04-07 00:32

Hej o.v.n
Det meste har du jo allerede blevet informeret om, men jeg vil lige også give mit besyv med.
Aller først; TILLYKKE med killingerne!
Hvis moderkatten har nok mælk, vil jeg råde dig til at lade dem amme hos hende så længe som muligt, i hvert fald i 4 uger. Her efter kan du så småt begynde at suplere killingernes føde med "fastfood". Det er nemlig sådan; så længe killingerne kun får modermælk, vil moderen gerne slikke/gøre dem rene bagi, - men så snart killingerne får fast føde, skal de selv lære at gå på bakk, for så er det ikke tiltalende længere for moderen at rengøre sine killinger. Brug en 'udstillingsbakke' i starten. Denne har lav kant, så killingerne kan komme over kanten og ned i bakken. Andre små fiduser er; hold øje med killingerne, for når de har sovet eller/og spist, så skal de altid på bakken, hjælp dem i starten og vis gerne hvordan de skal skrabe i gruset, ved at lave skrabebevægelser med killingernes poter. (Dette er helt i startfacen). Det er også en rigtig god ting ikke at give killingerne for megen plads, når de skal lære at blive renlige. Killinger er som små børn der glemmer i legen, når de pludselig er trængende - ja, så skal det gå stærkt - og - 'uh, hvor var det nu toilettet var'???
Kattemoderen kommer sjælden i løbetid så tidligt som bekrevet for oven. Regn med 5-6 uger efter fødsel. Så længe hun ammer kontinuerlig, sker det ikke.
Held og lykke med foretagende!
MVH Akle

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-04-07 02:10

Tak for svaret dova. Jeg er for en gangs skyld tidlig ude, men det er rart at være forberedt

Kommentar
Fra : nemifan

Dato : 05-10-07 19:16

når jeg havde killinger startede jeg med avispapir. så tog vi en LILLE kasse med katte grus og så om de blev intereseret. de legede med det og så på grund af kattens sanser erkerede de det som et nyt toilet.....held og lykke(: