/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Magneter
Fra : Malfoy
Vist : 1426 gange
25 point
Dato : 18-04-07 22:51

Hej.
Jeg er i øjeblikket igang med at skrive en større rapport om magneter. Jeg er i forbindelse med denne rapport stødt på nogle problemer, som jeg håber i kan hjælpe mig med. Det er fagene fysik/matematik jeg skriver rapporten inden for, derfor må i gerne forholde jer inden for de to fag. Det er sprøgsmål, som disse jeg ikke rigtig kan svare på:

a) Hvordan afhænger magnetfeltstyrken (målt i Tesla) af afstanden fra magnetens centrum?

b) Hvordan afhænger kraften mellem to magneter af afstanden mellem dem?

c) Hvad bliver magnetfeltet hvis to ens magneter slttes sammen? Hvis 3 ens magneter sættes sammen?.... hvis n ens magneter sættes sammen?

Håber virkelig der er nogle der kan hjælpe mig med at besvsare eller blot forklare disse 3 spørgsmål.

På forhånd mange tusind tak
Malfoy

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 25 point
Dato : 19-04-07 03:29

Det er en lang og svær historie. Få fat på en fysikbog om elektricitet og magnetisme.

Magnetfelter er vektorfelter , og vektorer er kun gymnasiestof på højniveau, så det er et svært emne du har valgt.

Magneter kan behandles som dipoler , eller som resultat af skinstrømme., når man vil til at addere virkningen af dem. Det er nemmest ved rene elektromagneter uden magnetisk ledende stof ( jern mv.)
Men permanente magneter er altid knyttet til magnetisk stof og stof påvirker magnetfelter på en komplek ikke lineær måde. Så man kan ikke bare addere virkningen af et magnet til virkningen af en anden.
Det at man bringer nr to ind påvirker også nr et.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 19-04-07 07:27

prøv det her link

http://www.netprofessor.dk/

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 19-04-07 12:23

der er lige et par begreber, du skal ordne selv først. Magnetisk feltstyrke måles i Ampere/meter, mens feltets fluxtæthed måles i Tesla = Weber/kvadratmeter = Volt*sekunder/ kvadratmeter.
Desuden skal du inden i dit eget hovede gøre dig klart eller acceptere egenskaber som flux = magnetisk flow eller "strøm", målt i Weber = Voltsekunder,magnetisk spænding = magnetomotorisk kraft målt i Ampere*vindinger, Reluktans = magnetisk modstand, magnetisk ledningsevne, magnetisk gennemtrængelighed = permeabilitet, hysterese.
Og svarene på dine spørgsmål?
De afhænger så sandelig af udformningen af det magnetiske felt! Det havde været meget nemmere, hvis der fandtes magnetiske "monopoler" i punktstørrelse. Så var de lisså enkle at regne på som elektriske ladninger. Inden for magnetismen er den mekaniske udformning af motorblik, transformerblik og højttalermagneter områder i stadig udvikling med henblik på optimering af magnetflux og magnetfelter. Drejespoleinstrumenter er ved at være passé.
Men hvis du anskaffer dig nogle legemagneter og en fjedervægt samt en plastlineal med millimeter på, kan du muligvis måle og afbilde nogle af de ønskede sammenhænge.
Du kan jo prøve at henvende dig på ét af landets tekniske biblioteker eller på ét af de gamle teknika og se om du der kan låne læremidler fra 1950erne. Der er gennemregnede forklaringer på, hvorfor en højttaler med AlNiCo-magnet er udformet helt forskelligt fra en højttaler med Ferroxdur-magnet.
I det ene tilfælde gør man feltet stærkere ved at "seriekoble" magneter (=lave dem længere), mens man i det andet tilfælde opnår det samme ved at parallelkoble magneter (=lave dem bredere)
Altså ingen nemme svar på dine spørgsmål. Til gengæld kan jeg give dig nogle adresser, hvis du ønsker at anskaffe dig magneter til forsøg.
De gratis adresser er: Kasserede harddiskdrev; i de yngre af slagsen sidder der 1, 2 eller 4 samarium-cobalt-magneter, mens der i de yngste sider 1 - 4 neodym-bor-jern-magneter. I kasserede CDROMdrev sider der 1 - 2 magneter i det optiske læsehoved. Husk at resten af drevene skal i containeren for elektronikaffald.
De ikke-gratis adresser (som jeg selv har prøvet) er blandt mange: www.powermagnetshop.de og www.supermagnete.de begge steder sælger de NdBFe-magneter i flere størrelser og udformninger; hav dit VISAkort parat.
Held og lykke med forehavendet
pbp

Godkendelse af svar
Fra : Malfoy

Dato : 19-04-07 22:35

Tak for svaret transor.