/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Pakkesang til dreng
Fra : Nordania
Vist : 19495 gange
100 point
Dato : 18-04-07 13:19

Jeg kan kun finde pakkesang til piger, så er der nogen der ved hvor jeg finder til dreng

Kommentar
Fra : Nordania

Dato : 18-04-07 13:19

Det er til konfirmation...

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 18-04-07 15:32

Hvad er 'pakkesang'?

Kommentar
Fra : Nordania

Dato : 18-04-07 16:06

Hej
Du ved en sang hvor han samtidig får nogle små gaver, og jeg har også set den med bonbon slikposer men sangene er bare møntet på en pige

Kommentar
Fra : hyggemor

Dato : 18-04-07 17:04

Har fundet: http://www.festabc.dk/festabc-dk/db.aspx?id=1071&catid=2&dlindex=&idg=dbad73f1-5858-495a-9c34-50b8493c18ea godt nok til en 40års men måske du kan bruge noget heraf. Eller se evt. her omkring konfirmation: http://www.festabc.dk/festabc-dk/db.aspx?id=1071&catid=6&dlindex=11

God fornøjelse!

Kommentar
Fra : hyggemor

Dato : 18-04-07 17:15

Mangler du flere sange kan du måske bruge denne til hjælp: http://www.festsange.dk/
Mange sange kan sagtens laves om også omkring teksten. Jeg bruger altid tidligere sange/tekster til de sange jeg skriver (tager altid sange med hjem fra festen). Først beslutter jeg mig for melodien og herefter søger jeg oplysninger om personen.

Første og sidste vers er altid det sværeste for mig.

Kommentar
Fra : Nordania

Dato : 18-04-07 17:28

Det er også disse hjemmesider jeg har kigget på...men så må jeg forsøge om jeg kan lave dem om

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 18-04-07 18:59

Prøv at lave pige udgaven om til en drenge udgave.

Bruger man nu pakkesange til konfirmationer?

Hi hi, jeg var ved at tro, at det var takkesange, der var tale om......

Hanne

Kommentar
Fra : Nordania

Dato : 18-04-07 19:06

camillasmoster...jeg skal lave en sang til min nevø, men vi har altid boet langt fra hinanden så jeg har ikke så meget at skrive om.
Så tænkte jeg at istedet for en kedelig færdig købesang, så kunne jeg lave en pakke/gavesang

Kommentar
Fra : hyggemor

Dato : 18-04-07 20:11

Tanken om en pakke/gavesang er helt fint. Du må da hellere gøre det end at bruge en færdig købesang. Det er så kedeligt og fuldstændigt ideforladt.

Nu ved jeg ikke hvor i god tid du er. Men kunne du ikke skaffe nogle oplysninger om din nevø igennem moderen/faderen/søskende. Eller bedsteforældre. Der skal faktisk ikke bruges så mange oplysninger. Du kan jo lade hvert vers handle om een ting. Og så måske kun bruge 7-8 vers.

Kommentar
Fra : Nordania

Dato : 18-04-07 20:41

Ja du har ret...der vil nok bare være nogle af de samme ting vi så skriver om, da han aldrig har lavet de store udskejelser...men det er der så ikke noget at gøre ved, da det jo så istedet bliver personligt.

Nu har du da givet mig gnisten til at prøve, så vender lige tilbage

Kommentar
Fra : Nordania

Dato : 18-04-07 20:45

Ved du om der findes en hjemmeside hvor man kan få tips til hvad der rimer ?

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 18-04-07 20:47

Du kunne 'fantasere' om hans fremtid - f.eks. at, han bliver direktør i Verdens største firma, og hvad man kan ellers kan finde på af skøre ting, som ikke holder i virkeligheden.

Den kan godt blive ret sjov, når fantasien først løber af med een.

Lav en 'brainstorm' først med alle de ord, du kan finde på om 'hans' fremtid på en sjov måde.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-04-07 21:22

Der er nok nogle ting du kan skrive om i sangen, som er generelt for unge mennesker. For nogle år siden var jeg til en korfirmation, hvor det var farfar'en der havde skrevet en sang, den er kun på seks vers, det er noget at det sjoveste jeg har set. Farfar'en jyde, så jeg afskriver lige et vers, sådan til inspiration

Din musik, A tøves den er streng
og du spiller radio høwt og længe,
når du danser er't hop og spring
ja, det ligner nærmest ingenting

Som'tid A tøt at du så farlig ud
tit dit tøw hang som en klud,
og dit hår var pjusket, ærlig talt
din frisør er vist for skidt betalt

Ja det er en sang ud over det sædvanlige, men hold da helt op hvor den sang gjorde lykke, men det er en personlig sang, og alligevel ikke

Kommentar
Fra : hyggemor

Dato : 18-04-07 22:16

hmm, hvad siger tiden? Hvad er deadlinen?

Kommentar
Fra : hyggemor

Dato : 18-04-07 22:27

Denne her er det bedste jeg har kunne finde indtil videre: http://www.rimordbog.dk/orcapia.cms?aid=1&w=en&sor=4&dl=da&qt=35&oci=&oca=&voi=&voa=

og lidt til inspiration http://www.gabi.dk/

Men du skal selvfølge prøve at finde nogle enkelte og personlige ting om konfirmanden. Jeg prøver lige at finde i mine gemmer, hvad jeg skrev sidst til en konfirmand i familien - alt efter hvad din tid siger ....

Kommentar
Fra : hyggemor

Dato : 18-04-07 22:29

Og et lille fif. Hvis du skal rime på mand - så søg på and og mand - hvis du forstår

Kommentar
Fra : hyggemor

Dato : 18-04-07 23:11

Sidder lige og kigger sangene igennem Hold da op, hvor er det sjovt. Gamle sange nogle bedre end andre.

Ting du evt. kan skrive om konfirmanden:

Er han fodboldfan og af hvem?
Hvad bliver fritiden brugt på? (svømning, fodbold, piger, badminton mv.)
Hvor blev han født? (gadenavn på boligen, navn på hosp., navn på bopælsby mv. - alt kan bruges)
Var han nem som lille? (skreg eller sov han bare)
Har han søskende? (er han lillebror eller storebror)

Når du har oplysningerne er det lidt nemmere at begynde at skrive en sang. Men først skal du finde en melodi og bygge videre derfra.

Brug blyant og papir. Ved godt at det er nemmere med en pc men så har du måske slettet en god sætning som du evt. senere kan bruge.

Jeg bruger altid flere ark papir hvor jeg skriver nogle tilfældige vers/linier og mange gange fletter jeg det ind i sangen senere.

Hold da op - jeg kunne blive ved

Held og lykke med sangskrivningen.

Kommentar
Fra : Nordania

Dato : 19-04-07 09:06

Tusind tak for jeres hjælp...konfirmationen er d. 29 april, så jeg skynder mig at gå igang

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 19-04-07 10:08

Det bliver spændende at høre, hvordan du så har lavet den - efter konfirmationen naturligvis.

Hanne

Kommentar
Fra : Nordania

Dato : 19-04-07 16:23

Hej igen
Nu har jeg siddet hele dagen, og har faktik fået lavet en sang. Jeg har lavet den på "den evig glade kobbersmed"men nu mangler jeg den originale tekst, da jeg har fået at vide at for at lave den perfekte sang så det lyder helt rigtig, skal man tælle versefødder.

En der kender et sted man kan finde den originale tekst ?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-04-07 17:03

Den evigglade kobbersmed
Melodi: C. Peters - Tekst: Paul Marcussen

En kobbersmed han er et jern, når han sin kunst forstår
og kobberlorhudet til glædens skagler slår!
Den hele gade, hvor jeg bor, er døv og stum derved,
men pokker være kedelig, om os se man er smed!
Tra la la la la la la la la la la la
Tra la la
Tra la la la la la la

På livets scene kan med slag jeg kasseroller gi'
og spille med muskler og lave sceneri.
Du finder ej min lige, hvor du så vil rejse hen:
Selv svenskens "kopparslagare" på dansk bli'r "tømmermænd"!
Tra la la ...

Men når en yndig lille glut til smedien kigger hen,
så tørrer jeg panden og kigger straks igen;
Jeg sukker som en blæsebælg ved gluttens dolkeblik.
Mit hjertes ambolt kan ej stå for den slags kobberstik!
Tra la la ...

Vil hun som jeg, så danser vi til kirken i galop,
Men sætter kanskesens hun kobber-miner op,
så ta'r jeg mig en dukkert kun i hærdespanden ned,
og er igen, som immer før, den glade kobbersmed!
Tra la la ...

Kommentar
Fra : Nordania

Dato : 19-04-07 17:21

Tusind tak...Nordsted1

Kommentar
Fra : hyggemor

Dato : 19-04-07 17:32

Det lyder da helt supér at du har fået mixet en sang færdig

Og du har helt fat i det rigtige om versefødder.

Har du tænkt på en sangskjuler.... eller har jeg da nogle ideer. Sig bare til.

Kommentar
Fra : Nordania

Dato : 19-04-07 18:32

Ser det ikke ud som om noget er galt i 2 linie i hvert vers....jeg tæller versefødder til 6 - 6 men det lyder forkert når jeg synger det.
Min sang har 8 - 6 som i de andre linier, og det lyder altså mere rigtig...syntes jeg

Kommentar
Fra : hyggemor

Dato : 19-04-07 18:36

Hmm, kender desværre ikke sangen, men her er et link:

http://www.ugle.dk/den_evigglade_kobbersmed.html

Kommentar
Fra : Nordania

Dato : 19-04-07 18:44

Ja det er den samme tekst som nordsted skrev her, men hvis du kender melodien så lyder det som om der mangler noget.

Kan versefødder godt være
8 - 6
6 - 6
8 - 6

Kommentar
Fra : hyggemor

Dato : 19-04-07 18:54

Ååh den kender jeg da godt. Jeg kan umiddelbart ikke høre/se fejl. Nordsted1 har skrevet den okay. Her kan du høre melodien: http://home6.inet.tele.dk/svaap/text/kobbersmed.htm

I anden linie skal du trække andet ord lidt....

Kommentar
Fra : Nordania

Dato : 19-04-07 19:09

okay...ja nu kan jeg se det, så må jeg igang med at lave lidt om

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-04-07 19:12

Den er vist lidt hurtigere her, hvis det kan hjælpe noget??

http://festklaveret.dk/melodi.php

Ude til venstre skal du trykke på - lyt til melodierne så kommer melodierne frem i alfabetisk orden