/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Round up virkningstid
Fra : lham
Vist : 5963 gange
100 point
Dato : 18-04-07 06:14

har lige sprøjtet senegræs(kvikgræs) med round up. Hvor mange dage skal der gå før jeg kan fræse uden at redusere virkningen af round up

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 18-04-07 06:47

Du skal vente 10 dage.
og du skal vente omkring 4 uger inden du kan plante igen.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 18-04-07 09:01

På min brugsanvisning står der vent 14 dage før fuld virkning er opnået. Omvendt når alt græsset er dødt så er rødderne det også, round up virker jo netop på den måde at den slår rødderne ihjel. Jeg havde ikke været bange for at så lige efter fræsning.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 18-04-07 11:04

Når vejret er varmt og tørt og ukrudtet er i god vækst ved sprøjtninge så har det fuld virkning efter 10 dage, du er på den sikre side når du regner med 14 dage. inden du sår/planter igen må du fjerne det døde ukrudt, det kan indeholde rester der virker spirehæmmende.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 18-04-07 18:36

her lidt modstridende oplysninger 10-14-28 dage hvad er rigtigt-
det der med at fjerne det døde ukrudt er jo en umulighed når det først er fræst ned i jorden -så kunne man jo lige så godt have grebet greben og ødelagt ryggen-valde har du et link ang det spirehæmmende ?

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 18-04-07 18:51

jeg plejer altså at fjerne det visne ukrudt før jeg fræser! jeg har ikke noget link, jeg har dunken stående, jeg har læst brugsanvisningen. Jeg ser ingen steder hvor der står 28 dag, men 10 - 14 dage - dør nu som du selv synes. man kan finde link på nettet der påstår alt muligt.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 18-04-07 22:38

Alt efter vejret 10-14 dage, det har lidt at gøre med hvor meget saft eller vækst der er i ukrudtet. Når planten er død er den død og round up virker kun på det grønne man sprøjter, det dræber dets rødder og de rødder der måtte være forbundet med det. Når det rammer jord neutraliseres det. Du kan så efter fræsning. Punktum...

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 18-04-07 23:01

Raundup angiver, at der er rester i planterne af gifte som kan hæmme spiring i op til 4 uger som angivet af thulin. Hvis ikke man har for sart ryg, kan man fjerne plantereresterne med det samme. Stig 54 blander pumktum og komma sammen De giftrester der er i planterne har jo netop ikke rørt jorden!

Accepteret svar
Fra : stig54

Modtaget 100 point
Dato : 18-04-07 23:27

Sådan gør de i landbruget:
"Før direkte såning af korn, raps og frø.
Bekæmpelse af enårig rapgræs, spildkorn og
andet generende ukrudt.
Direkte såning kan foregå 3 dage efter
behandling af kvik og efter 1. dag, når der er
behandlet mod etårigt ukrudt."
Googlet

Kommentar
Fra : lham

Dato : 19-04-07 07:56

stig 54
jeg skal så bare lige være sikker på det du har "googlet" om landbrugets praksis er ang spøjtning med round up

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 19-04-07 08:06

ja det er en liste fra DLG som er Dansk Landbrugs Grovvareselskab (leverandører til landbruget).

http://www.google.com/search?ie=UTF-8&oe=UTF-8&sourceid=deskbar&q=Jablo+Glyphosat

Round up hedder også Jablo Glyphosat

Godkendelse af svar
Fra : lham

Dato : 19-04-07 10:09

Tak for svaret stig54.

Den recept vælger jeg at tro på landbruget får trods alt afgrøder på marken til tiden og deres produkter testes jo-jeg tror der er lidt meget religion indblandet i det her med round up -

Kommentar
Fra : lham

Dato : 19-04-07 10:11

stig54
det ser ud som om du ikke har fået pointene-det var meningen -hvad har jeg gjort forkert

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 19-04-07 10:17

De er helt ok med pointene.
Der er nemlig megen religion om round up. Det er i de senere år blevet afprøvet og godkendt, men de gamle fordomme hænger ved.
Læser idag at Bane Danmark har øget deres forbrug af round Up på banstrækninger.
Danmarks Naturfredning er straks på banen :) og udtaler at det er ikke godt, men ikke hvorfor det ikke er godt de er bare imod.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 19-04-07 12:55

til stig54
så en tidligere meget inkarneret modstander af round up i TV DR 1 i aftes 18-4 bruge sprøjten på skvalderkål i staudebedet
HR SØREN RYGE PEDERSEN

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 19-04-07 14:39

Nu snakker i pludseligt om et "nedvisningsmiddel" Her anvendes typisk Reglone, som har de omtalte egenskaber. Raund up kan jo ikke nedvisne noget som helst på hverken et eller tre døgn. Prøv at læs den omtalte liste igen, Prøv at læs brugsanvisningen på din pakning til Raundup. Jeg glæder mig til at besvare dine spørgsmål igen til næste år, så har du samme problem.