/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Andre interesser / Spørgsmål
10  KarlOveJe.. 2007
plastikflasker øldåser
Fra : dr_dem
Vist : 659 gange
50 point
Dato : 17-04-07 18:59

Når man går og finder plastikflasker og øldåser der er flade og der er fant på, maskinen kan ikke tage dem da de er flade hvad gør man så?

dr.dem

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 17-04-07 18:59

fant=pant

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-04-07 19:03

Du retter henvendelse i forretningen.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-04-07 19:03

Smider dem tilbage der hvor man fandt dem

Eller evt. i sin egen skraldespand.....

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 17-04-07 19:06

Citat
Du retter henvendelse i forretningen.

Smider dem tilbage der hvor man fandt dem

Eller evt. i sin egen skraldespand.....

Det er jo ikke moget svar der kan bruges

dr.dem

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-04-07 19:08

Du er da nødt til at rette henvendelse i forretningen, hvis maskinen ikke vil tage "dem"

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-04-07 19:12

Pant i tre kategorier

For at gøre det nemt for forbrugerne skal alle engangsemballager være påtrykt et tydeligt dansk pantmærke med information om pantets størrelse.

Pantmærket består af kategorierne A, B eller C og ordet ”pant”. Hver kategori udløser et bestemt pantbeløb.

Pantmærke A: 1,50 kr./op til 1 liter – eksempelvis dåser
Pantmærke B: 2,50 kr./50 cl. Plastflasker
Pantmærke C: 4,25 kr./over 1 liter – eksempelvis de store plastflasker

Citat
Og husk, at det kun gælder for engangsemballage, der returneres i ubeskadiget stand.

Herfra
http://www.ds.dk/1414

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-04-07 19:13

De har IKKE pligt til at tage beskadigede dåser og flasker retur.....

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 17-04-07 19:15

De er trådt flade og kan ikke læses af maskinen men der er pant mærke på

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 17-04-07 19:16

Tag dem medtil genbrugspladsen.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 17-04-07 19:19

Citat
Tag dem medtil genbrugspladsen.

plastikflasler?????

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-04-07 19:30

Hvis de er trådt flade får du ikke noget for dem....

De SKAL være ubeskadigede......

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 17-04-07 19:32

Ja der kan du aflevere alt, og det bliver sorteret til rette genbrug. Det kan evt. være til omsmeltning, - hvad ved jeg ?

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 17-04-07 19:37

Jeg må lige pointere at jeg bor op ad en hovedvej, og ser hvad "folk" bare smider væk, meget havner i vores have. så jeg må rydde op efter andre, - det syntes jeg simpelthen er storsvineri, og det gælder alt fra gamle bildele, flasker af enhver art, -alt muligt.
Jeg kan jo ikke gøre andet end aflevere diverse på den kommunale genbrugsplads.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-04-07 20:19

Man henvender sig til personalet i butikken

refi, nu tror jeg så ikke særlig meget på de oplysninger i dit forældede link.

For det første er tallene forkerte, altså det der står men betaler/får tilbage for de forskellige emballagestørrelser, og for det andet, kan man henvende sig til personalet i butikken og få beløbet , såfremt maskinen ikke kan læse stregkoden og der altså er tale om en godkendt kode (altså ikke noget med "købt i Tyskland-dåseøl")

Om det er ubeskadiget eller ej, betyder ikke så meget, da det er engangsemballage.

mvh dova

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-04-07 20:27

Om linket er forældet eller ej er underordnet....

Det er nu en gang reglerne....

At visse forretninger alligevel giver panten tilbage er en anden historie - men de har IKKE pligt til det...

BL.a. fordi det er extraarbejde for forretningen......

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 50 point
Dato : 17-04-07 20:50

Alternativt kan du jo prøve at rette dem ud med trykluft.....

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-04-07 20:56

Der er også mange flasker/dåser, hvor der under pantmærket står "panten kan kun udbetales i ?????

Det til trods for at det er solgt lovligt i Danmark, men til gengæld har man ikke betalt pant.

Godkendelse af svar
Fra : dr_dem

Dato : 18-04-07 05:54

Tak for svaret refi.