/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Glasvæv på fliser
Fra : fk2001
Vist : 7445 gange
100 point
Dato : 16-04-07 13:19

Vi har et ældre køkken som vi har planer om at beholde nogle år endnu, men fliserne er den her meget populære type fra sidst i 70erne, som er blankglaseret i mørk brun farve. Tilligemed er de opsat vandret, hvilket bestemt ikke gør dem pænere.

Så ideen er at lave dette om uden for megen besvær. Jeg har tænkt på glasvæv, den type med firkantet mønster. Jeg forstillede mig at hvis jeg sliber overfladen på fliserne, spartler dem så det bliver helt plant, så skulle det være muligt at klæbe glasvæv på, og herefter male det.

Hvad mener I? Er det noget der kan holde – og se pænt ud?

Hvis ja:
1) Hvilken type spartelmasse vil være egnet til dette?
2) Skal der noget andet på fliserne først for at få en bedre vedhæftningsevne.
3) Hvilken type maling skal jeg bruge – glans?

På forhånd tak.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-04-07 14:31

Jeg vil mene det lyder lige så besværligt som at banke de gamle fliser af, og afrette væggen og så sætte væv på......og det er nummer et at gøre det på den måde.

Fliserne kan også ske at løsne sig når du begynder at slibe o.s.v......og så skal du alligevel have dem ned.

Til glasvæv skal du bruge en vævfiller og så maling ovenpå.....ikke helt blank maling, det bliver du træt af, men en god vaskbar og smudsafvisende halvblank maling.....spørg hos farvehandleren, måske det vil være en ide med maling der også er beregnet til vådrum

mvh dova

Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 16-04-07 14:37

Gør sådan her, og så en gang væv ovenpå.

http://www.kandu.dk/questionhist.aspx?qid=101569

Kommentar
Fra : fk2001

Dato : 16-04-07 15:29

Citat
Jeg vil mene det lyder lige så besværligt som at banke de gamle fliser af, og afrette væggen og så sætte væv på......og det er nummer et at gøre det på den måde.

Problemet er at fliserne sidder på en siporexvæg. Det er min erfaring at flisemørtel binder fremragende til dette. Jeg kender en som bankede en god del af væggen med af da han fjernede fliser. Det var mest af denne grund jeg ikke ønskede at starte på dette. Der er heller ingen af fliserne der umiddelbart lyder som de sidder løse. Til gengæld er nogle af fugerne faldet ud.

Kommentar
Fra : Laika_pigen

Dato : 16-04-07 21:14

Hejsa.

Jeg er selv uddannet bygningsmaler, maler som laver alt inde maler arbejde og facader.

Du skal starte med at vaske dine fliser af for alt snavs og fedt. Der efter skal du matslibe dem, gerne med korn 100. Når det er gjordt skal du ha tørret evt, slibestøv af. Du skal så spartle det op med en vådrums sandspartel da væggene vil komme i kontakt med vand, ved rengøring osv. Når det er spartlet første gang skal du slibe let og så spartle op igen, da det altid vil synke lidt ind i revnerne mellem fliserne.

Når 2.gangs spartling er færdig slibes det sidste gang og grundes med microdispers. Det gør at limen ikke bliver suget helt ind når du skal sætte væv op.

Du kan når der skal sættes væv op vælge 2 slags, der er den forgrundet eller den du selv skal grunde. Der er stor prisforskel.

Vælger du den som du selv skal grunde skal du ha en vævfylder med.

Og til sidst skal du male 2 gange, og minimum med glans 25 da det anbefales til vådrum.

Håber du kan bruge det. Også held og lykke med projektet.

Hilsen Laika_pigen