/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Udhæng på hus
Fra : c_nielsen200
Vist : 997 gange
20 point
Dato : 16-04-07 12:33

Hej

Jeg har et hus fra 1970 som har synlige spær på hver side af huset. Jeg vil nu gerne gemme disse spær bag ved noget tømmer, så det liger et lidt mere moderne hus.

Men hvilken træ skal jeg bruge? Skal det være 16, 19 eller 25 mm? Er der nogle regler om dette?

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 16-04-07 13:05

På vores hus er det alm. uimprægneret 16 mm fyrretræ på undersiden og noget kraftigere trykimprægneret træ til det der bliver udsat for regn. Husk at lave hele beklædningen vel-ventileret (vi har 3 mm mellem hver eneste brædt)

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 16-04-07 18:09

henrikkrebs`s + kan jeg tilføje at jeg lavede det sidste år og købte ved tømmerhandlen høvlede-grundmalede underligsbrædder, men i 20 mm. og som jeg syntes var rimelig billige.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 17-04-07 10:21

Til sternbrædder bør/kan du bruge fx 22 x 175 uhøvlede brædder, eller hvilket mål der nu passer til huset. Trykimpreneret eller malet. Fordelen ved uhøvlede brædder er, at den ikke slår sig så meget, hvis de udsættes for megen varme/sollys.

Kommentar
Fra : c_nielsen200

Dato : 17-04-07 12:28

Jeg syntes ikke jeg kan finde noget information omkring underligsbrædder? Ligger i inde med et evt. link?

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 17-04-07 16:31

Der mener jeg du skal tale med din lokale tømmerhandler, for det kan være at de har en anden benævnelse for de samme brædder. De som jeg har købt er som sagt grundmalede, og har ligeledes rundede kanter, og jeg vil tro at træet er fyr, - for der er kun meget få knaster, faktisk hvad nogle vil kalde knastfri.