/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
Udbetaling af feriepenge.
Fra : nogoodbadguy
Vist : 2699 gange
100 point
Dato : 16-04-07 09:42

Hej, jeg har feriepenge for 6,5 feriedag for ferie der afholdes mellem 1. maj 2006 og 30. april 2007, som ikke er udbetalt endnu. Kan jeg uden at komme i klemme mellem en masse regler få min arbejdsgiver til at underskrive feriekortet og få pengene udbetalt. Jeg gik ledig i 14 dage før påske og er så blevet ansat igen efter påske.
Regner nemlig med få alle mine feriepenge for perioden 1. maj 2007 til 30. april 2008 udbetalt på en gang og så holde ferie løbende.
Er der noget lovmæssig forkert i det.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-04-07 09:45

Begge dele er ulovligt......

Men det er der jo så meget der er.....

Kommentar
Fra : nogoodbadguy

Dato : 16-04-07 10:01

Har da næsten altid fået udbetalt mine feriepenge og så holdt ferien forskudt.
Det er jo ikke til at planlægge hver dag ned til nærmeste minut.
Der er aldrig sket noget.
Men at få dagpenge og feriepenge på samme tid er næsten livsfarligt.
Ved at næsten alle skriver 1. maj på feriekortet og sender det ind.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-04-07 10:11

Nej du kan ikke gøre det uden at komme i klemme....og særlig ikke efter at diverse myndigheder er begyndt at samkøre registrene, så dine oplysninger findes i et stort centralt register.

Hvis der laves en kontrol og man finder ud af, at du har hævet fewriepenge samtidig med du har arbejdet, været på dagpenge eller bistand......så har du et sort problem.

Det samme med at hæve næste års feriepenge på en gang.

De skal udbetales på den måde at der udregnes hvor stor en del af beløbet der passer til de antal dage du holder ferie.

De fleste arbejdsgivere vil heller ikke godkende sådan et kort, for de kan også komme i klemme ved at skrive du skal ha' hele beløbet udbetalt, og du så ikke holder ferien tilsvarende.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-04-07 10:13

Forresten, du spurgte om det er ulovligt......det er det .......det hedder dokumentfalsk

Og de 6½ dag du har tilbage til, de skal holdes inden 1 maj......ellers går du glip af pengene...og de går så til feriegirofonden.

mvh dova

Kommentar
Fra : nogoodbadguy

Dato : 16-04-07 10:28

Så har 90% af hele Danmarks befolkning brudt ferieloven.
Det bliver godt når at det bliver sådan at feriepenge blive sat ind på bankkontoen direkte i stedet for at de står hos feriekonto.
Den nuværende ferielov er forældet.

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 110 point
Dato : 16-04-07 10:37

Læs denne side. Måske er der en mulighed for at et af punkterne "passer" til dig.

https://www.atp.dk/www/portal.nsf/mainfrms?readform&ExpandAlias=fk-lmt-Regnemaskine&Area=FK-Loenmodtagere

Du kan jo evt. holde 1½ feriedag før den 1. maj, så har du ret til at få resten udbetalt efter den 1. maj uanset beløbets størrelse.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-04-07 10:38

Citat
Den nuværende ferielov er forældet.

overhovedet ikke....

Citat
Så har 90% af hele Danmarks befolkning brudt ferieloven.

Det er nok overdrevet, men at den bliver brudt kan vi hurtigt blive enige om....

Men du spurgte om du kunne komme i "klemme"....

Det kan du i BEGGE tilfælde

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-04-07 10:40

I mit link skal du ind på den side, der hedder "Alt om feriepenge" dernæst feriepenge til gode.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-04-07 10:40

Der er stadig mennesker der holder

3 ugers sommerferie
1 uge ved juletid
Resten til "løsdage" omkring påske (eller andre begivenheder)

Godkendelse af svar
Fra : nogoodbadguy

Dato : 16-04-07 10:55

Ja ok.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-04-07 11:07

God ferie

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 16-04-07 13:48

Citat
Hvis der laves en kontrol og man finder ud af, at du har hævet fewriepenge samtidig med du har arbejdet, været på dagpenge eller bistand......så har du et sort problem.

Jeg har ikke hørt om nogen der har fået problemer ved at hæve løn og feriepenge samtidig. Noget ganske andet er hvis der hæves kontanthjælp/dagpenge el.lign samtidig med feriepenge.