/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
Brutto- og nettobegrebet ???
Fra : Tobster
Vist : 2740 gange
100 point
Dato : 16-04-07 09:21

Jeg sidder her og skal bestille en prisdatabasebog, men jeg må med skam indrømme at jeg er i tvivl om jeg skal vælge brutto- eller nettopriserne, da jeg ikke er helt sikkert på hvordan de bruges...

Det er prisbogen "V&S - Renovering og drift" jeg sidder med.
Den fortæller om priser for bygning af bygninger osv.

Men hvad fortæller brutto- og nettopriserne i denne bog?
Hvilken er bmest relevant når min virksomhed befínder sig på B2B-markedet og byder på en opgave i licitation?

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 16-04-07 09:36

NETTOPRIS ER DEN PRIS DU SELV KØBER VARERNE HJEM TIL,
BRUTTOPRIS ER DEN PRIS DU SÆLGER VARERNE TIL.

FORSKELLEN IMELLEN NETTOPRISEN, (ALTSÅ DIN INDKØBSPRIS)
OG BRUTTOPRISEN (ALTSÅ DIN UDSALGSPRIS)

ER JO DET, SOM ER DIN FORTJENESTE, OG DET SOM DU SKAL LEVE AF , OG BETALE DINE UDGIFTER MED.

NETTOPRISEN GANGER MAN NORMALT MED EN PROCENTSATS, SOM DÆKKER ENS UDGIFTER TIL
ALT MED HUSLEJE, LYS, VARME SAMT HVIS DER ER NOGEN ARBEJDSLØN TIL EVNT. ANSATTE, MM.

PÅ DEN MÅDE FASTSÆTTER MAN SIN BRUTTOPRIS.

MVH AG 112

Accepteret svar
Fra : Kortoververden

Modtaget 100 point
Dato : 16-04-07 10:35

Øhh, interessant fortolkning AG112

Nettoprisen er prisen uden moms altså det beløb du kan betragte som en omkostning når du bestiller varer

Bruttoprisen er inkl moms, altså det beløb som leverandøren skal modtage.

Når du har købt varen betaler du altså

Netto
+moms

= Brutto

Momsen får du senere refunderet, og dermed har din reelle omksotning været nettoprisen

Godkendelse af svar
Fra : Tobster

Dato : 16-04-07 10:39

Tak for svaret Kortoververden.

Perfekt! Så er det jo bogen med nettopriser jeg skal bruge.