/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Fejl under opstart?
Fra : CLAN
Vist : 637 gange
400 point
Dato : 15-04-07 19:37

Hejsa
Nå så er der slået liv i min gamle PC, den stod ca. 3/4-år i et hjørne... den ku' jo lige så godt benyttes af besøgende hygge-hejsa PC-gæster, så derfor er den nu tilsluttet igen, da jeg har fået mig et lille PC-værelse (ungerne er fløjet fra reden).
Det skal tilføjes at PC'en blev formateret, og XP Pro installeret inden henstilling til støv og spindelvæv.

Der er tale om en:
AMD Athlon(tm) XP
1.10 GHz, 256 MB RAM

Når PC'en startes kommer følgende fejlmeddelelse:
CPU is unworkable or has been changed. Please recheck - CPU SOFT MENU
(nederst på skærmen står)
Press F1 to continue, DEL to enter SETUP

Hvis jeg vælger DEL og går i BIOS "CPU SOFT MENU", så står valgmulighederne rigtigt (tror jeg nok). Der er følgende valgmuligheder:
1500+ (133) .... [x] er valgt
1600+ (133) .... [ ]
1700+ (133) .... [ ]
1800+ (133) .... [ ]
1900+ (133) .... [ ]

Nu er jeg ikke nogen BIOS "ørn", og er af den opfattelse, at det er noget man holder snitterne fra, hvis man ikke ved hvad man laver derinde.

Kan det være bateriet som er "dødt" på bundkortet, for dato, årstal osv. måtte rettes til.
PC'en har stået med strøm på natten over. Her til morgen måtte jeg dog rette dato og kl. til igen, men nu passer det... selv om der er bootet, og har været slukket flere gange i løbet af i dag.

Er der nogen som har en fornuftig forklaring / løsning, så jeg ikke skal vælge F1 ved hver opstart? Efter det (F1) så fungere maskinen perfekt, og alt er opdateret igennem dagen i dag.

Takker for input / løsningsforslag
Søren

Accepteret svar
Fra : disken

Modtaget 400 point
Dato : 15-04-07 21:35

Prøv først et nyt batteri, helt sikkert at det er fladt, siden du skal justere klokken

Det andet, TROR jeg ikke du skal rode med, mener det har noget med at tune
din CPU, til noget den ikke er vant til.

Kommentar
Fra : disken

Dato : 15-04-07 21:37

Derefter, chek at dine kabler ikke er løse
og maskinen ellers er ren, der kan komme meget skidt i den på 3/4 år

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 15-04-07 21:42

Hej disken
Jeps! Jeg prøver den der med batteriet i morgen.
Af gammel erfaring, så er maskinen rengjort, og alle forbindelser "lirket" med, så de sidder, som de skal

Kommentar
Fra : disken

Dato : 15-04-07 22:20

Har du ikke andre valg = autodetekt
1500+ (133) .... [x] er valgt
1600+ (133) .... [ ]
1700+ (133) .... [ ]
1800+ (133) .... [ ]
1900+ (133) .... [ ]

Men vent til der kommer en med kendskab til det.
Dumt at brænde din cpu af.

Kommentar
Fra : serpyc

Dato : 15-04-07 22:52

Der er som regel et sted i BIOS menuen der giver dig muligheden til at sætte mulighederne tilbage til oprindelig indstilling (default).
Som allerede foreslået er den en god ide at udskifte batteriet, det er såvidt jeg kan huske #2032.
Koster omkring 15 til 30Kr.

Kommentar
Fra : disken

Dato : 16-04-07 09:11

Bios bliver automatisk nulstillet, når batteriet bliver taget ud.

Men husk at du stadig får en fejlmelding, første gang du starter op
efter at have skiftet batteri, da du skal ind og justere tid og dato.

Kommentar
Fra : serpyc

Dato : 16-04-07 17:14

Hvis du vil nulstille er det nok nemmest at gøre det inde i opstillingen fremfor at skille computeren ad og tage bateriet ud og genindsætte det efter lidt tid og til sidst samle computeren.

Kommentar
Fra : disken

Dato : 16-04-07 17:45

Citat
Hvis du vil nulstille er det nok nemmest at gøre det inde i opstillingen fremfor at skille computeren ad og tage bateriet ud og genindsætte det efter lidt tid og til sidst samle computeren.

Den er SIKKERT nulstillet i Bios, og alt andet, ''men skal bare være for at være sikker''
på at alt sidder som det skal.

Tror brugeren er et NICE menneske, hvad angår gamle sager.
Men som gamle BILER/ mennesker - skal der til tider lidt
extra STRØM til, og det sidder i bundkortets batteri.

Og virker det ikke **batteriet**, skal den justeres hvergang den startes op.

Men det jeg tænker mest på,,,,er om den må køre med den CPU
kraft 1500 - 133 når den kun er på 1100 - og intet andet oplyst = HER

Men prøv at gå ind på cpuéns hjemmeside,
og se om den skal/ kan køres som det der står.
Hvis man kan skaffe oplysninger på den.

Men er det originalt, og der ikke findes andet om/ på den.
JAMEN så har den virket, indtil NU.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 17-04-07 08:22

Jeg må med hånden på hjertet tilstå, at jeg ikke har haft tid til at "rode" med kassen. Det der skide arbejde tager for meget af 'ens fritid
Jeg må hellere se at komme i svingninger engang i aften, så spørgsmålet står åben lidt endnu, herved får vi "årsagen" og forhåbentligt løsningen med på denne streng (til gavn for andre). Det er ikke fordi jeg har "glemt" alle jeres svar/forslag.

Hvad angår:
Der er tale om en:
AMD Athlon(tm) XP
1.10 GHz, 256 MB RAM

så er det "bare" taget fra Denne computer --> Egenskaber
og vi ved jo alle at MS XP ikke altid "regner" rigtigt.

Ang. mulighederne i BIOS CPU SOFT MENU... så nej, der er i den afdeling ikke andre muligheder - ikke noget Auto Detect, måske i en af de andre menupunkter (det skulle undre mig meget om den funktion ikke er der).

Disken... jeg er faktisk enig med dig i mange punkter på denne streng

Jeg vender tilbage, når jeg forhåbentligt får "tid" - I er ikke glemt

Hygge... og fortsat god dag til alle
Søren

Godkendelse af svar
Fra : CLAN

Dato : 18-04-07 20:25

Tak for svaret disken... så lykkedes det efter batteriskift

Kommentar
Fra : disken

Dato : 18-04-07 20:39

FEDT nok...........

Men PAS på med din Bios,
MEN er du ikke bange, så SÆT den til MAX
Men husk, at din cpu IKKE er bygget til at BLIVE ''tunet''

Og går det føsrt galt = nyt bundkort.

Fatter bare IKKE mennesker, der laver Flash af deres
jkort, som cpuén IKKE kan holde til.

Men dit ''gamle'' koster vel ikke den store bondegård,
men rar NOK at have som Backup eller andet..
Om ikke andet SOM sommerhus...

Men som EN ANDEN herinde skriver___
VOKSNE MÆND TAGER BACKUP

Gad vide om det var manse ???

Hej

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 18-04-07 21:43

Bare rolig, jeg tager jævnligt backup på en extern HD, men ikke af det gamle uhyre, som er på denne streng... min "rigtige" computer, er af noget nyere dato
PC'en på denne "streng" er min gamle (tidligere) PC, men den er jo fin nok at surfe lidt rundt på nettet med - som omtalt i det indledene spørgsmål.
Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : disken

Dato : 19-04-07 01:05

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 08-02-12 18:00

Hvad sker der hvis man undlader at skifte batteriet når uret hele tiden skal justeres? Jeg har ikke meget lyst til at rode med CPU og for den sags skyld heller ikke med batteriskift!