/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
Ansvar for 14-årigt barn!
Fra : hdpetersen
Vist : 421 gange
80 point
Dato : 14-04-07 14:20

Kan jeg kræve at min nabo betaler for lapning af 2 af mine dæk. Jeg mener at bilen punkterede som følge af at naboens dreng på 14 år i leg med kammerater har smadret flere flasker på fælles befærdet areal. ??
Kan jeg bede faderen betaler ? eller barnet ?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 14-04-07 14:21

At du mener de er skyldige er ikke nok.

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 14-04-07 14:26

Nej, det kan du ikke uden at anmelde det (så vidt jeg ved)

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 14-04-07 14:27

Det kan være lettere at lade være, nabofred er meget værd

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 14-04-07 14:28

Eller rettere. Jo, du kan prøve at snakke med din nabo om han ikke mener, at der er et ansvar.... og så har han jo nok en ansvarsforsikring.... Men uden beviser (som Teil antyder) har du ikke et juridisk krav. (så vidt jeg ved)

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 14-04-07 14:38

Det jeg tænkte på var - næste gang er det måske din hund der bider hans præmiehane ihjel eller din kat der æder hans bedste brevdue. Selvfølgelig kan man forsikre sig mod den slags. Forsikringen kræver mååske at det kan bevidnes at det forholder sig sådan.

Kommentar
Fra : MarleneP

Dato : 14-04-07 18:17

Jeg synes du skal opfordre ham til at tage en alvorlig snak med drengen om den slags leg/hærværk, og oprydning efter det.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 14-04-07 21:40

hvis ikke man er parat til at tage den slags småting som de kommer, går man fandeme i små sko. for mig lyder det, som om du med djævelens vold og magt skal have andre til at betale alt for dig. det er nu engang ikke gratis at leve, og der er mange andre der kan have smadret de flasker. hvis man ikke har et konkret bevis, skal man holde sin kæft og tage det som en mand. og som valde skriver: næste gang går det måske den anden vej, og hvordan vil du selv have det med at blive beskyldt for noget, som du ikke har gjort. måske er du bare notorisk kværulant, og der er kun en ting der er værre end det: en til af slagsen

Kommentar
Fra : lexiben2

Dato : 15-04-07 08:04

Ja selvfølgelig kan du bede ham om at betale på en pæn måde,
man har pligt til at holde sit fortov så det er fremkommeligt på en almindelig måde, hvis naboen hindre i det, skal bruge mundigheder.

(men husk nu at se hvor du kører, det kune jo være et barn!!!)

NÅÅ, men jeg har prøvet det selv, min lejer bakkede ud over et søm, som min hjælper havde tabt,
pungteringen sad et sted hvor man ikke kan lappe, såå han fik et nyt dæk, men han kunne ikke finde et dæk magen til det som sad på modsatte side.!!! såå han fik 2 nye dæk...
(det er jo for at bevare "godt Naboskab" selv om man føler sig til grin)

Har senere fundet ud af, gemmen andre han er så voldsom grådig og egoistist, selvfikseret, og bruger listig plattenslageri. Den ellers meget presentable bankman må arbejde langt langt væk fra sin egen by, og det gjorde han så uden reserve hjul, og punkterede, så blev han rasende for han skulle til et vigtig møde.

Og det kan jeg fanme "grine" af mange gange i nu, fordi han senere har snyt mig for større beløb.
GODT NABOSKAB

Kommentar
Fra : engeli

Dato : 09-07-07 16:36

hei

Du kan jo legge frem dit problem for foreldrene, er de ok vil de jo prøve å ordne sagen på en fornuftig måde. Det ville da i hvertfall jeg ha gjort om mine børn skulle gjøre noe lignende.
hvis du ikke kommer frem, må du nok desverre gi deg, som nevnt er det ikke noe juridisk som sier at du har krav på erstatning, men det mener det er en lov som sier at foreldrene er erstatningspliktige for det børnen gjør frem til de er 16 eller 18 år., men det siste er jeg litt usikker på. Jeg bor i Norge og der er det litt andre regler, men mener å huske det er det samme i Danmark.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 09-07-07 17:42

Jeg troede at den sag var afsluttet for læmge siden