/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
El-fejl i opvaskemaskine
Fra : dmxfgs
Vist : 2514 gange
200 point
Dato : 13-04-07 23:16

Vores Blomberg opvaskemaskine er gået helt amok..

I går trak den hel husets strøm ned, i sammen øjeblik man lukkede lågen. Altså, så snart man lukker lågen på den, sker en kortslutning.

Maskinen kan stadig tændes som den plejer. Men den gøre ingen nytte og går forståeligt nok ikke igang, når man lader lågen står åben..

Er der et klog hoved her ved hvad det kan skyldes?

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 13-04-07 23:25

Er det HFI/HPFI relæet eller er det en sikring som slå ?????

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 13-04-07 23:28

Ja det er der. Tilkald en fagmand, han er det kloge hovede i den sag Det behøver jo ikke være kontakten i døren, hele kredsløbet er jo først sluttet når døren er lukket.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 13-04-07 23:33

Er det HFI så slår fra kan den være fugt et sted hvor fugt ikke hører hjemme, eller et varmelegeme (men det starter ikke med det samme).
Sikring, så kan det være en ledning som er uden isolering, eller et start relæ som er defekt og dermed springer sikringen, når man lukker lågen.

Kommentar
Fra : dmxfgs

Dato : 14-04-07 00:08

vi har for ikke længe siden fået ny el-tavl og nu har vi kun HFI uden sikring.

På Blomberg maskine sidder en metal låsemekanisme, som kontakt til lågen. Det er dem, der åbenbart ikke kan lide at "røre ved hinanden".

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 14-04-07 00:47

Du skal ikke fortælle mig at i ikke har sikringer......................

Det eksisterer forhåbentligt ikke i Danmark anno 2007.

Der sker jo rigtig mange ting i en opvaskemaskine når du lukker lågen. Jeg tror bestemt ikke at det er kontakten i lågen det er galt med.

Jeg går ud fra at du har sikringer og HFI, så det er ret væsentlig at du finder ud af hvad der sker når du lukker lågen HFI eller sikringer. ?

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 14-04-07 08:17

du har fået det der hedder automatsikringer i din tavle er det den der går eller er det dit HPFI ?

Kommentar
Fra : dmxfgs

Dato : 14-04-07 10:55

det er så ikke HPFI men AUTOMATISK SIKRING der gik

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 14-04-07 11:42

Man plejer jo at skulle foretage sig noget aktivt når sikringerne slår fra. hfi trykke på en knap. sikringen skifte den ud: Hvad gør du? De der "automatiske " sikringer, slår de selv til igen? Prøv at slukke på kontakten, luk lågen, tænd på kontakten, så ser du at det er i samme øjeblik at der går strøm gennem maskinen at sikringen slår fra - ring nu til en fagmand, der er for mange muligheder for hvor fejlen kan være, til at man kan gætte på noget som du selv kan ordne, Det kan være en ledning der berører stel og isoleringen er slidt af:

Kommentar
Fra : iwersen

Dato : 14-04-07 17:28

Det kan være der den fejl, at isoleingen på en af ledningerne i lågen er defekt, og derfor
får den stelforbindelse hver gang du lukker lågen.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 14-04-07 19:41

Til oplysning så slår automatsikringer ikke til igen af sig selv. (det må de nemlig ikke kunne)
Men der sidder en bjælke som vippes op.

Det kunne være din afløbspumpe som ikke har det så godt.

Disse ting virker kun når lågen er lukket:
Vandpåfyldning
vaskepumpe
sæbeautomat
afspændingsdossering
varmelægeme